|
|||
|
|||
SunGarden Kallithea maj 2009
Vi är 5 vuxna och 1 barn (4 år) som har bokat 2 st 2-rumslägenheter på SunGarden i maj och vill ha så mycket info som möjligt om lägenheterna, stranden och Rhodos. Vi har tidigare varit till Tunisien men aldrig till Grekland.
Hur är stranden vid detta hotell? Hur är vädret i maj? Finns det mygg eller annan ohyra? Vad kostar vatten, öl, mat osv? Hur långt är det att promenera till Koskinou? Har någon nåt tips på ett riktigt bra matställe? Var äter vi vår första souvlaki? Tacksam för svar Mvh sarant |
|
||||
|
||||
Sv: SunGarden Kallithea maj 2009
Bodde på SunWing Kallithea första veckan i maj 2007 o de lägenheterna var mycket trevliga o fräscha. Vågar ej säga om SunGarden har exakt samma standard. Stranden är gemensam för de två anläggningarna o består mest av grovkornig sand/finkornigt grus o lite avslipade småstenar. -Helt OK! Inte jättelånggrunt, men inte direkt bråddjupt heller...
Vi hade otur med vädret - var ungefär som svensk sommar, 18-20 grader i luften o ca 14 grader i havet o 12 grader i poolen. Promenerade till grannbyn några gånger o det tog mig ca 10 minuter. Vågar inte rekommendera några bra matställen, men blev bjuden på middag på ett ställe som hette Panorama o det är verkligen INGET jag rekommenderar! Värsta turistfällan jag någonsin varit på! Dom gjorde mycket reklam för sig på massor av svenskspråkiga skyltar mm o bara det borde varit ett varningstecken, men värden ville absolut att vi skulle gå just dit... "Oxfilen" var dyr, slamsig o rejält härsken så hälften av sällskapet kunde inte äta maten. (Kyparen var minst lika härsken o skällde ut de gäster som klagade på maten!) Finns säkert massor med ställen som har utsökt mat. Några goda vänner bad taxichauffören att köra dem till en bra restaurang o de hamnade långt upp i Koskinou, på ett ställe som tydligen var helt fantastiskt! Tror nog att Ni får en fin semester på Rhodos! |
|
||||
|
||||
Har tillsammans med min dotter bott på SunGarden vid tre tillfällen, alla gångerna i början på maj månad. Vädret har alla gångerna varit kanon, mestadels sol och runt 25 grader. Tror att det har regnat max 1 timma på de tre gångerna vi varit där. I havet var det korta dopp som gällde, i poolen var det helt okej. Vad gäller lägenheterna så är det bra standard. När det gäller inhandling av matvaror kan jag rekommendera en supermarket som ligger på höger sida 200-300 meter upp på vägen till Rhodos stad. Mycket billigare än affären vid hotellet. Vad gäller restauranger så finns det nog mycket bra info här på forumet, så det är bara att söka. Både jag och min dotter har trivts väldigt bra vid våra besök på SunGarden. Tror att även ni kommer att trivas.
/Marco |
|
||||
|
||||
Ska ni bo vid Kalithea, är ett besök inne på Kalithea springs ett måste!!! Kostar 2.5 € att gå in. Där finns strand, många solplatser, samt du BARA måste gå upp till huvudbyggnaden, där finns även toaletter. Har du tur så dukar det upp till bröllopfest när du är där, bra mäktigt att se.. ett häftigt ställe. Bar och tavernan borde vara öppen nu, annars finns en tavernavagn utanför med rimliga priser faktiskt!
Läs om kalithea springs på nätet... sök på google! |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar! Det är bra att höra om både bra och dåliga erfarenheter. Jag tror vi kommer att få en underbar semester. Tack till Marco för tipset om en billigare supermarket en bit bort och till Ioslina för tipset om Kallithea springs.
Jag hoppas bara att vi har större tur än giottoni som verkar ha haft maximal otur både med väder och mat. Och oxfilé som är det bästa som finns annars! Är det någon som kan berätta mer om Koskinou? Hur långt är det dit och vad finns där? Och finns något annat bra matställe eller sevärdhet i närheten av hotellet? |
|
||||
|
||||
Till grannbyn Koskinou är det nära, kanske en kilometer? Det tog mig som sagt ca 8-10 minuter att promenera, men sedan beror det förstås på vart i byn man skall. När hela sällskapet i sakta mak promenerade till den misslyckade midddagsbjudningen tog det ca 30 minuter.
Du kan säkert hitta mycket nyttig information om Koskinou o omgivningarna om Du söker vidare här, eller på nätet. Ha en riktigt skön resa! Senast redigerad av giottoni den 2009-01-13 klockan 16:09. |
|
|||
|
|||
Citat:
Klippbaden och snorkelmöjligheterna här är för övrigt fantastiska - om jag bodde på SunGarden skulle jag definitivt tillbringa mina dagar på Tassos eller Nikolas! Ligger bara ett stenkast från ert hotell. |
|
|