Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-06, 10:20
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Håll inte alltid näsan ovanför vattenytan

Jag har slagit ett slag för denna aktivitet tidigare men måste göra det igen. Anthonis på Samos i Pythagorion har en suverän dykskola. Hans kunnande och pedagogik gjorde att jag vågade göra något helt nytt. Han blir inte bara din lärare han blir en fin vän. Jag vågade göra något helt nytt och det ångrar jag inte en sekund.

http://www.samosdiving.com
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 11:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Håll inte alltid näsan ovanför vattenytan

Om jag får drista mig att göra en liten utvikning i ämnet, då skulle jag vilja veta hur det förhåller sig med dessa dykcertifikat...

Uppenbarligen finns i turistländerna ett antal företag i branschen som är både seriösa och oseriösa. Hur skiljer man agnarna från vetet??

Ett skräckexempel snubblade vi över vid en semestervistelse vid Kemer i Turkiet för sådär tio år sedan. "Kursen" rekryterade deltagare vid nattklubbar o discon kvällen innan. Så var det morgonsamling för nybörjarna. Vi kunde med egna ögon skåda spektaklet.

Den teoretiska delen höll på dådär fram till strax innan lunch, då en
"Doktor Arzt" alltså en lätt försupen tysk läkare anlände och hade en sällsamt summarisk genomgång/undersökning av kandidaterna.

Så snabblunch och därefter påtagning av dykutensilier bestående av dubbeltuber och ventiler med munstycken. Ekipagen kompletterades med diverse blytyngder, knivar och några bojar med flaggor i samt cyklopögon.
Hela gänget inklusive instruktörerna gångade därefter i gåsmarsch ned till ett flatbottnat flytetyg vid stranden för vidare färd ut till dykplatsen.

Vid fyratiden kommo så sällskapet åter och erhöllo av kostymdraperad äldre herre sina certifikat direkt på stranden. OW-certifikat var det, vad nu detta betyder?

Förfarandet ledde icke direkt tanken till seriös verksamhet.

En nyligen företagen research på Google visade på att problemet är väl känt i dykarkretsar, men att det är svårt att stävja denna företeelse.

Låt mig avslutningsvis konstatera att jag alls ej hyser misstro emot det dykföretag du refererar till, det är avarterna jag undrar över.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 19:48
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det är bra Arne att du "avslutningsvis" inte hyser misstro till det jag varit med om. Förhoppningsvis klickar folk in på länken och ser vem Anthonis är. För övrigt vill jag nämna att under lågsäsong arbetar A med att dyka åt polisen. Han är en respekterad man i sitt yrke och personlighet. Nu ska jag dricka ett glas vin o längta till värmen.
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 19:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Precis vad jag avsåg!!!

Arne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.