Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-08, 14:16
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Hyra bil och åka mellan öarna?

Vi har tidigare hyrt bil på våra öluffar, men då bara enstaka dagar.

Nu med två små barn så funderar vi på ifall man kan hyra bil som man sedan tar med sig på färjorna mellan öarna. Går detta att göra eller slår biluthyrarna bakut? Man kanske inte ens får lämna den ö man hyrt bilen på? Finns det någon här som vet hur det ligger till?
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 22:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hyra bil och åka mellan öarna?

Jag är tveksam till om man får åka från ön man hyrt på åtminstone då det gäller de små lokala biluthyrarna, det blir ju ett elände för dem om bilen blir stående trasig nånstans på en annan ö. Däremot så borde det väl inte vara något större problem om det gäller någon av de stora uthyrningskedjorna (Europcar, Hertz, Avis och allt vad de heter). Med dem borde det till och med gå att hyra på ett ställe och återlämna på ett annat ställe. Jag skulle hur som helst se till att bara åka till öar där uthyraren finns representerad, det kan ju hända nånting då man är ute och åker så att man behöver hjälp.
Jag tror ändå att det är billigare att hyra bil på de olika öarna än att ta med bilen på färjorna men det är klart att det vore smidigt att packa ner allt och ha det i bilen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 06:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

För fjorton/femton år sedan, hyrde två lätta Mc på Samos och vi ville ha dem med till Ikaria. Inga problem, ett litet intyg, av något slag skrevs ut, som jag inte kunde läsa... Vi hyrde för två veckor. Förbindelserna var nästan lite dåliga då, i alla falla inte täta mellan Ikaria o Samos. Uthyraren var definitivt inte repsresenterad på Ikaria. Allt gick bra.

Undrar lite i efterhand vad som stod i det där intyget...
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 09:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag kan tänka mig att det skulle gå att åka mellan Paros - Antiparos, eller dylika öar med snabb förbindelse. Vi hyrde moppar på Kalymnos, men lämnade dem i land, när vi tog båten till Telendos. Det gick iofs inte ens ta med moppen och det hade heller inte varit någon större idé.

Precis som Janérik säger, så får man nog sikta in sig på de större uthyrarna, om man vill åka mellan öarna. Sen är det nog inte helt gratis att ta med sig bilen på färjan. Frågan är om det lönar sig.

Ett tips om ni vill åka runt med bil hela tiden, är att hyra bil på Kreta. Ön är ju såpass stor att det nästan är som ett eget land. Det finns mycket att upptäcka och vägarna är bra.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 10:11
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Min dotter med sambo hyrde bil på Kefalonia och åkte över med den till
Lefkas, där de överraskade oss andra när vi var där i september.
De hade frågat runt på många biluthyrningsfirmor men det var först på
någon utav de stora firmorna de fick lov att ta över bilen. Kommer tyvärr
inte ihåg vilken. Men de tyckte det var väldigt smidigt att ha bilen med sig.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 11:07

Tack för era svar!
Eftersom vi vill båtluffa med små barn så hade det varit väldigt praktiskt med en bil på båtturerna. Slippa släpa två trötta barn, vagn, ryggsäckar å strandleksaker, bara stuva in allt i bilen och slippa tänka på det. Kanske kunna ta med små madrasser till barnen så att de kan sova om det blir konstiga båttider.

Det hade helt klart varit värt den extra kostnaden att ta med bilen, men jag förstår ju ifall biluthyrarna inte är så tända på upplägget.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 11:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kikket på Avis sine sider og ser at det ikke er problemer å leie bil og kjøre den på ulike øyer. I enkelte øygrupper kan du til og med levere bilen på en annen øy enn den du hentet den på - men det blir dyrt. Både Avis og Hertz er godt representert i Hellas. De er ofte litt dyrere enn de lokale utleierne, så du kan jo høre med de lokale først.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Man kanske inte ens får lämna den ö man hyrt bilen på? Finns det någon här som vet hur det ligger till?
Jag har hyrt bil på Milos och använt den på Kimolos. Hyrfirman hade inga problem med det, troligen för att det är så nära mellan Milos och Kimolos. Som andra redan påpekat borde det funka om du hyr på Avis eller Hertz. Jag har hyrt hos båda, de är något dyrare, med all rätt, för servicen är kanon och bilarna håller hög klass. Bäst är att mejla och fråga, eller fråga runt när ni kommer ner.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:20
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

https://www.economycarrentals.com/

Här hyr du bil utan några begränsningar. Alltid fullförsäkrad och så är de alltid billigast.
Nu hoppas jag att någon säger emot mig för billigare är bättre.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 20:15

Tack för tipset! Kollade deras hemsida och jag tycker att det verkar vara väldigt bra priser. Lite drygt 4000:- inkl barnstolar.

Om man dessutom får åka mellan öarna (just nu lutar det åt Serifos och Naxos, plus kanske några dagar på Paros) så är det ju helt perfekt för oss.

När vi var på Lefkas betalade vi för en vecka: 2809 för bilen + 641:-för två bilstolar=3450:-. Det var med HolidayAutos.
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 11:07
liselotti
Gäst

Hej
Jag kollade upp detta för något år sedan när vi hade en liknande plan. Fick olika svar hos olika företag.
Hos en del sa dom NEJ direkt. Speciellt hos dom som inte har egna bilar t.ex Holiday Autos. Hos Avis eller Hertz (kommer inte ihåg vilket) så fick vi gärna ta med bilen MEN försäkringen gällde inte på färjan! Dock på destinationerna.

Jag tittade på hemsidan som Leif rekommenderar.Där står det så här:
Det är normalt tillåtet att ta med hyrbilen på färja inom landets gränser, men överenskommelse om detta och eventuell betalning sker på er destination.

Det bästa är nog att få en skriftlig överenskommelse om vad som gäller, oavsett vilken firma ni anlitar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.