Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 20:04
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Ensamresenär

Jag har varit på två öluffar i kykladerna -05 (Serifos, Antiparos o Naxos), -08. Har även tidigare erfarenheter av Grekland (Aten, Samos, Kos, Kreta). Jag har luffat dels med mina barn, två flickor idag 16 och 18 år, och senast i somras var det även en pappa med sin dotter med (Kouffonisi, Amorgos o Naxos).
Juni -09 bär det av igen, frälst som man blivit fast jag är uppvuxen i Spanien.
Nästa säsong åker yngstingen med sin mor som ska testa detta resesätt så denna gång åker jag ensam och i mitt stilla sinne har jag tanken på Anafi, Milos och att jag ev byter ut Naxos för "Paros" som sista anhalt före hemfärd mot Aten.
Mina frågor;
Var är det för skillnad när man kommer ensam och ställs mot rumsraggarna. Är priserna annorlunda? Finns det möjlighet att komma billigare undan? Är de mer eller mindre intresserade av att hysa ensamresenärer? Eller är det bara pris per rum som gäller?
Hur är prisläget (inte bara rum) på Anfi och Milos?
Brukar betala 20-max 35 Euro för ett rum.
Åker som vanligt andra halvan av juni, en lärares möjlighet till hyfsad lågsäsong...
Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 20:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ensamresenär

Ensamresenärer är väldigt intressanta för rumsraggarna enligt min erfarenhet. Priset blir oftast 5 euro lägre än om ni är två som delar på boendet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 21:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Enkelrum är väldigt ovanligt, så även om man reser ensam får man betala för hela rummet. Om rummet har två enkelsängar (och inte en dubbelsäng) kan man ibland få ned priset lite om man är ensam eftersom det blir mindre smutstvätt.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 22:45
para polis avatar

Vilket underbart forum detta är!
Man frågar, och svaren kommer direkt.
Det märks att ö-luffarna värnar om varandra; schysst!
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 08:43
Eva Ls avatar

Enkelrum har jag aldrig hyrt i Grekland men jag har nästan alltid med något eller några undantag betalat 5 euro lägre än paren. På Fourni betalade jag dock samma pris som paren. Priset förhandlar jag nästan aldrig om utan hotellägarna brukar självmant ge mig det lägre priset. Medelålders ensamboende kvinnor är kanske deras favoritgäster. Ibland har jag betalat ett ännu lägre pris exempelvis på Folegandros men då tror jag det mer varit kopplat till att jag stannat längre än mina grannar. Har också upplevt att priset blivit lägre för att jag är svensk på boenden med gäster från många länder. Då har ägarna sagt att eftersom du är från Sverige får du ett lägre pris. Varför vet jag inte kanske tror de att vi svenskar är fattigare än en del andra nationaliteter eller så gillar de oss mer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 22:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ibland har jag betalat ett ännu lägre pris exempelvis på Folegandros men då tror jag det mer varit kopplat till att jag stannat längre än mina grannar.
Helt klart är det så att ju fler nätter man stannar desto lättare är det att få ned priset...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 08:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

..och jag tror också att det faktum att en gäst på rummet istället för två smutsar ner färre lakan och handdukar, =mindre tvätt, gör att priset blir lägre. Så skulle i alla fall jag tänka som värd/värdinna

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 10:45
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Helt klart är det så att ju fler nätter man stannar desto lättare är det att få ned priset...

/kimmen

Så har det varit tidigare, men de senaste resorna har vi inte lyckats att få ner priset trots att vi stannat minst 6-7 dagar. I början (1996) var det lättare att få ner priset om vi stannade i minst 5 dagar.

Vad säger ni andra? Har vi bara haft otur, eller har det förändrats?
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 13:32
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Jag har just samma erfarenher som ensamresenär som alla andra här på forumet, 25-30€/natt, oftast med en dubbelsäng.
Nuförtiden har jag rest oftast på egen hand, då jag inte har råd att betala 100-150€ extra för ett enkelrum, till nån resebyrå (?)! Varför inga resor för ensamresenärer utan extra betalning. Ett litet enkelt rum skulle passa bra för mig !! Nån gång skulle det vara så mycket enklare att resa (men kanske inte uppleva några spännande äventyr )
Eija
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:50
Eva Ls avatar

Både 2006 och 2007 fick jag som ensamresande lägre pris på flera öar trots att rummen hade två sängar. Alla boenden i prisklassen 20-30 euro och tidsperioden var från slutet av maj till mitten av juni. Flera var mycket fina och jag vet att priset gick upp rejält senare under säsongen.

I år reste jag med dotter och barnbarn och vi förhandsbokade och fick besked att rummet kostade 40 euro men när vi skulle betala ville de bara ha 35 euro.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 18:26
para polis avatar

Intressant att flera verkar ha erfarenhet av att priset är lägre när man reser ensam. Eva L:s riktlinje på 5 Euro tar jag med mig. Bra att ha i bakhuvudet den dan man ställs inför rumsraggarna. Ännu ett bra argument när man förhandlar alltså.
Jag har både -05 och -08 fått ner priset när man går upp i antal dagar man lovar att stanna. Men det gäller ju att i utgångsläget inte visa att man är beredd att stanna mer än ett par nätter. Jag tycker känslan infinner sig ganska omgående om man tycker det är värt att stanna uppåt en vecka. Det har varit förhandlingsbart mellan låt oss säga 5-10 Euro natten.
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 11:19
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag gjorde så att jag gick förbi att som stod vid kajen, gick upp till en trevlig taverna eller kafe och drack ngt, sedan gick jag in i gränderna och vips hittar man skyltar som säger "Rooms for rent" oftas bättre priser än dom som står och raggar upp folk. Men det är säkert olika beroende på ö.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 22:58
Stephan Stephan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Ewa Visa inlägg
Jag gjorde så att jag gick förbi att som stod vid kajen, gick upp till en trevlig taverna eller kafe och drack ngt, sedan gick jag in i gränderna och vips hittar man skyltar som säger "Rooms for rent" oftas bättre priser än dom som står och raggar upp folk. Men det är säkert olika beroende på ö.
Jeg har aldri handlet med dem som står på kaien. På Kreta og andre øyer har jeg alltid satt meg på en taverna og bestilt noe og deretter spurt servitøren om han (hun) kan gi meg tips på et sted å bo. Det har alltid funket bra, og som oftest til mye bedre pris. (Tavernaen har ofte egne rom.) Jeg har ofte fått bra rom til langt under halvparten av det "raggarna" på kaien vil ha.

Stephan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.