Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-21, 10:36
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard gps

Undrar helt enkelt om någon har tips på vilken/vilka gps man kan köpa som har grekland och gerkiska övärlden med i sitt kartutbud.vi hyr alltid bil och det skulle vara ganska skönt med en gps ibland suttit och googlat men köpa gps är minst sagt en djungel. mvh Peter
Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 10:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: gps

Utmärkt frågeställning!!!

Hustrun har sedan tid tillbaka närt samma tanke enär jag med viss periodicitet ofta går vilse vid besök på öarna....

Emotser med spänning svaret på denna fråga.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 11:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Här är en till som inte var med den dagen lokalsinnet delades ut..., inväntar med spänning rekommendationer av ngn bra GPS, har dock en tveksam inställning till hur uppdaterade navigationspunkterna är, inte ens i Kontrollsverige har vi ju tillförlitliga GPS:er
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 17:10
Kaa Kaa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har precis köpt ny GPS. Valde mellan TomTom o Garmin. Valet var enkelt för oss, TomTom har inte Grekland alls med i sina GPS utan man får köpa till den kartan. Vet inte hur bra den är.
Garmin har uppdaterat sina kartor så i 2009 års kartor ska ca 80 % av Grekland vara med ( i dom gamla var bara Athen o dom stora vägarna med)
Batteriet tog precis slut i min GPS så jag kan inte kolla hur det är med öarna.
Kan bara ladda den i bilen o bilen är inte hemma.....
/Cecilia
Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 18:46
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

En Nokia-telefon med gps är inte så dumt. Du har gratis vägvisning de första två månaderna. Kartorna är alltid gratis.
Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 13:01
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

När jag köpte min GPS för 2 år sedan, ringde jag runt till alla tillverkare. Då var det bara Garmin som hade Grekland, fast inte norra Grekland som jag vill ha, bara några mil norr om Thessaloniki.
Det som är kul med Garmin är att man kan ägna sig åt "Geocashing". Det är en form av skattjakt. Se http://www.geocaching.com/. Geo för geografi och cashe för gömma, gömställe.
Folk världen över har gömt behållare, allt ifrån små filmburkar till glasslådor. Varje gömställe har fått koordinater som kan laddas ner till Garmin och sen är det bara att ut och leta. Vidare finns en beskrivning av gömstället och ibland foton.
I varje behållare finns en loggbok där man skriver in datum och namn. Sen kan man registrera sig på webbsidan och tala om vilka man hittat. I en stor behållare finns oftast lite småsaker. Man lägger själv i någon och tar en med sig. Himla kul för barn.
Jag har letat cacher tex här i Sverige, på Thassos, på Kastrup, i Thessaloniki och i Zurich.

Som Leif sa, så kan du i en Nokia ladda in Nokia Maps. Tom "vår" by i norra Grekland fanns med.

Cecilia, du kan ladda din GPS via kabeln till datorn. Visserligen brukar man inte få med dator/USB-kabel till GPSen, med du kanske har en till någon annan pryl.
Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 13:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Låter jättekul! Jag gillade orientering en gång i världen trots surmyrar, blöta fötter och mygg. Det här skulle jag ägna mig åt om jag vore några generationer yngre...
Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 13:54
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Monica - man behöver inte vara "ung" för att leta cacher. Det går bra hur man än är beskaffad Alla cacher finns inte i oländig terräng, ta Kastrup tex. På webbsidan finns angivet storleken på cachen, hur terrängen är samt om det är lätt eller svårt att hitta den. Sök upp din ort och kolla om det finns några i närheten. http://www.geocaching.com/map/defaul...6&lng=27.00879 Zooma ut lite.
Där fanns bara 1. Så nu kan du ju ut och gömma fler.

Det som är kul med detta är också att man får beskrivning över platsen och om det finns någon historia.
Kolla här http://www.geocaching.com/seek/cache...spx?wp=GC143WT
Janne - Än finns ingen cache på Långö .... men 2 st på Sifnos.

Senast redigerad av Eva A den 2009-02-22 klockan 14:01.
Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 20:23
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag har Google Maps i min Nokia E90 och den hade jag stor hjälp av på Kreta senaste höst.
Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 20:26
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Har man en garmin finns det en gratis karta för Grekland här:
http://mapdekode.iol.gr/map_index.htm
Kanske inte helt perfekt men den bästa jag sett för öarna. Med en handburen gps är lyckan total.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.