Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-02, 16:22
Patata Patata är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Hotell Mediterranean i Karpathos stad med 1,5-åring?

Jag, min mor och min dotter på 18 månader funderar på att åka till Karpathos i början av juni. Kände mig tvärsäker i början, men så har jag läst lite mer (för mycket kanske? ) och börjar bli tveksam...

Vi vill bara komma iväg och ha det skönt en vecka, ligga på stranden om dagarna och äta god mat på kvällarna. Var sugna på Hotell Mediterranean med Airtours - tycker det ligger perfekt vid stranden (skönt att kunna gå hem med lilltjejen till toalett och säng snabbt om det behövs) och känns bra med en liten promenad in till "stan" på kvällen. Det jag är orolig för är att stranden är för stenig för henne att leka på? Vill ju gärna kunna bygga sandslott Hur är botten? Blir det tvärdjupt? Är den ok att gå på med små fötter?

Ni som varit på Karpathos vad tror ni? Är det bättre att åka till Amopi? Har läst att det är sandstrand där, men är lite rädd att själva "byn" känns liten. Vill gärna kunna shoppa lite och ha några restauranger att välja på.
Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 17:48
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hotell Mediterranean i Karpathos stad med 1,5-åring?

Hej!
Vet tyvärr ingenting om hotellet men stadsstranden i Pigadia tycker jag är ganska trist, dessutom går vägen längs med stranden..
Amopi är ingen by utan en samling utspridda hotell. Väldigt lugnt med några tavernor här och var.

Karpathos är en jättefin ö med mycket att upptäcka men den är ganska kuperad och många stränder är inte så barnvänliga.

Stranden i byn Arkasa på västkusten är väldigt fin och byn är trevlig men dit går ingen charter från Sverige.
Fast vill du ha lite större utbud av shopping och liv och rörelse så blir nog Arkasa för stillsamt.

Jag rekommenderar då istället Naxos eller Paros!
Naxos har helt fantastiska långgrunda sandstränder med turkost klart vatten! Även Paros har många fina stränder.

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 20:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Patata Visa inlägg
Det jag är orolig för är att stranden är för stenig för henne att leka på? Vill ju gärna kunna bygga sandslott Hur är botten? Blir det tvärdjupt? Är den ok att gå på med små fötter?
Stranden består av sand med inslag av sten. Ok att leka på, men som Stina säger, ganska tråkig.
Bottnen är stenig och gör ont att gå på, fast din dotter kommer inte att kunna gå på den eftersom det blir för djupt direkt. Jag skulle inte åka dit med ett litet barn.

Att säga att Amopi inte är en by, som är så vanligt här i forumet, är en felaktig beskrivning. Amopi är en gamma jordbruksby med den typiskt grekiska utspridda bebyggelsen. Numer har dock hotell och restauranger tagit överhanden. Stränderna där är jättefina.

Om ni inte väljer Amopi och vill ha en ö med direktflyg och charter så föreslår jag Kefalonia eller Skiathos. Där finns underbara sandstränder, dock inte i stan, i alla fall inte på Skiathos.
Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 20:29
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Patata Visa inlägg
Vi vill bara komma iväg och ha det skönt en vecka, ligga på stranden om dagarna och äta god mat på kvällarna. Var sugna på Hotell Mediterranean med Airtours - tycker det ligger perfekt vid stranden (skönt att kunna gå hem med lilltjejen till toalett och säng snabbt om det behövs) och känns bra med en liten promenad in till "stan" på kvällen. Det jag är orolig för är att stranden är för stenig för henne att leka på? Vill ju gärna kunna bygga sandslott Vill gärna kunna shoppa lite och ha några restauranger att välja på.
Jag tittade på Google Earth där hotell Mediterranean ligger och där såg jag att stranden innehåller också mycket sand och jag tror att man kan även bygga sandslott på det ställe där hotellet liggger. Dessutom finns det också en god restaurang vid hotellet. Restaurangen har samma namn som hotellet har. Dessutom finns också en restaurang i hotell Parasol som ligger på vägen till centrum av Pigadia. Vill ni åka till ännu finare stränder så kan ni göra en utflykt med bussen till Amopi eller ta en båtutflykt som går till tre fina stränder. Visst är stränderna på Naxos, på Zakynthos och på Kefalonia finare men den här platsen duger också bra.

Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2009-03-02 klockan 20:34.
Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 21:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har lite "för och emot" när du frågar om detta ställetMin dotter och barnbarnet bodde där för ett par år sedan och var jättenöjda Jag själv skulle inte vilja bo så långt ifrån stan. Det är en bra bit att traska i mörkret på kvällen. Det finns ju många bra tavernor vid vägen mot stan också, så man måste ju inte gå ända dit om man inte vill.

Dom här strandbilderna tog jag en morgon precis mittemot det hotellet.
Det ser ju ut och finnas sand där. Badade inte just här, så vågar inte säga hue fort det blir djupt.

Amopi har ju stränder som passar bra för ett så litet barn.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 13:50
Patata Patata är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Ville bara tacka för hjälpen Tyvärr blev det inte Karpathos denna gång, får ha det kvar till en annan resa för ön lockar oneligen...

Mvh
Patata
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.