|
|||
|
|||
Båtfärden
Jag har hört så mycket gott om Naxos och tänkte åka dit i juli men har även hört om båtfärden från Santorini att det ska blåsa förskräckligt mycket. Hur lång tid tar resan och hur mycket blåser det i juli?
|
|
||||
|
||||
Sv: Båtfärden
Lugn!!!
Reser du med valfritt fartyg, då kan du välja en storfärja, exv Blue Star. Storfärjorna giva icke harm oaktat hur höga vågorna går. Räkna med cirka 2 tim 30 min för seglatsen. Om du däremot är hänvisad till charteroperatörens transferfartyg på sträckan, då kan det bli gungigt vid hårt väder. Charteroperatörerna hyra oftast in mindre s.k utflyktsbåtar för traden. Som exempel kan nämnas Naxos Star och motsvarande. Arne |
|
|||
|
|||
Tack för snabbt svar, vi ska åka med Apollo så det blir väl tyvärr kanske en mindre båt. Det blir att ta en åksjuketablett
|
|
||||
|
||||
Nu förfinnes ju alltid den "tredje vägen"
Ibland gör charterbolagen sålunda, att de bussar ner sina resenärer till den rysligt tråkiga hamnen på Santorini för att invänta andra plan som ävenså har resenärer till Naxos. Hamnen är en vilda-västerninspirerad kåkstad med dyra priser på mat o dryck. Ibland kan väntan bli tre-fyra timmar. Dystert!! Alltså, eftersom det går rikligt med färjor i Juli så kan man faktiskt på egen hand köpa biljetter till närmsta storfärja och själv ta sig till Naxos, samt att därstädes invänta skruttfärjan Apollo bjuder. Räkna med cirka 10-15€ pp enkel resa med Blue Star. En bra start på semestern kan nog få kosta ett par hundringar. Enligt mitt förmenande är det ett rimligt alternativ därest vind och vågor synes elaka... Arne |
|
|||
|
|||
Holder med Arne. Charteroperatørenes båter er ikke en fornøyelse når det blåser og gynger. Jeg har selv kommet meg over på egen hånd - etter veldig ubehagelige erfaringer med de overlastede 'småbåtene'. Jeg tar aldri mer sjansen på charterfergene.
Hurtigferge er forøvrig topp i bra vær, så slipper man den triste ventingen og den utrivelige havnen. Å koste på seg en billett med trygg ferge, det er en investering... Hilsen malou som elsker havet, men som har respekt for det. |
|
||||
|
||||
Hej!
Vill bara instämma i föregående som gett rådet att invänta den stora färjan. Åkte med Apollo för ett par år sedan i midsommartid och resan mellan Santorini och Naxos med "lillbåten" Alexander var förfärlig. Vi fick vänta en och en halv timma i Santorinis hamn på att hamnmyndigheterna skulle ge oss tillstånd att åka iväg p,g.a det hårda vädret och redan där borde vi förstått vad som skulle vänta oss När vi till slut kommit iväg översköljdes däcket några gånger, många var panikslagna, desto fler sjösjuka . Men, självklart, är havet lugnt så är det inget problem att åka med "di små" men vi bestämde oss för att aldrig mer utsätta oss för detta vid blåsigt väder utan hellre lägga ner pengar och ev tid på en stor färja. Lycka till och god tur! Hälsn. Lotta |
|
|||
|
|||
Vi åkte med Alexander i slutet av Juli, jag var orolig för denna resan över ett halvår. Det blåste inte så mycket när vi åkte men visst gungade det ändå. Men med åksjuktablett så gick det bra. Och jag får säga som någon annan skrev i forumet, att det är värt varenda spya att komma till Naxos denna underbara plats på jorden. Vad spelar några timmar i hamnen för någon roll då, det kan man väl stå ut med när man har några veckor semester. Men visst har man råd att lägga några hundra extra på en stor färja så är det nog att föredra. Lycka till! Twiggy
|
|
||||
|
||||
Hej
Om Apollos båtar mellan Santorini och Naxos är något som så många oroar sej över, (och det är helt korrekt att oroa sej om det blåser och det vet man ju inte om det kommer göra..) så varför inte flyga reguljärt till Aten och sen ta inrikesflyget till Naxos? Med lite internet surfande så går det nog att pussla ihop en bra resa. Och hotell på Naxos finns det ju hur mycket som helst att välja på. Flyget till Naxos tar 30 minuter, upp och sen ner igen! Det gäller bara att boka i tid eftersom biljetterna tar slut fort. Annars går dej ju stora färjor från både Pireus och Rafina flera gånger om dan, det snabbaste tar bara 4 timmar. Kanske ett bättre allternativ en Apollos, tycker jag, dåliga transfer service till Naxos. Och ni som dock reser med Apollo, ni behöver ju inte sitta i Santorinis sunkiga hamn och vänta. Ta en taxi upp till stan, titta på utsikten och ät lunch där istället....! Lycka till med sommar bokandet! Vi ses Lotta |
|
||||
|
||||
Citat:
När vi landar på Atens flygplats 28/6 10:40 är det nästan 2 timmar tills planet till Naxos avgår 12:30. Räcker tiden tro ? Vi ses-måste absolut leta reda på din restarang också....hört mycket gott om den trevligt alternativ när man vill känna lite hetta (pet mak mak) på tungan, eller hur? Lotta |
|
||||
|
||||
Hej
Jag tror nog två timmar borde räcka. Grekerna är ju alltid sena till inrikesflygen så Olympic är ganska vana vid att skicka folk igenom incheckningen snabbt...! Fick ni tag i biljetter? Vi har precis kommit tillbaka från två månader i Malaysia o Indonesien så vi har lite nya ideer till menyn i sommar..... Öppnar i Maj igen, så nu är det dags att måla och fixa och dona som vanligt så här års. Vi ses i sommar Lotta |
|
|