|
|||
|
|||
Info om Parga
Hej!
Äntligen är det dags för mig och min sambo att åka till Grekland för första gången. Vi har valt att åka till Parga. Har hört mycket bra om detta ställe. Vi kommer bo på ett lägenhetshotell som heter Spiros (utan pool). Vi vet redan om den branta backen. Det fanns inte mycket bilder på detta hotellet och undrar om någon har varit där och kan berätta lite om stället. Sedan vill vi ha tips på vad man absolut inte ska missa när man är i Parga. |
|
|||
|
|||
Sv: Info om Parga
hannjo80
Spiros er et supertrivelig og lite hotell, med en herlig vertinne, Elena! Bakken er ikke allverden, og du bruker den lille veien direkte ned fra hotellet til sentrum. og er i byen på noen minutter. Så kan du gå til Valtosstranden via smågatene i sentrum, (ta f eks til høyre ved Green Bakery), eller bruke den noe mindre sjarmerende hovedveien ovenfor Spiros, eller gå til havnen og ta badebåten til Valtos eller en av de andre strendene, som f eks Lichnos. Til Lichnos kan du også gå, en tur som tar ca 1 time gjennom olivenlundene i utkanten av byen, forbi bystrendene Krioneri og Piso Krioneri. (på Piso Krioneri ligger Pargas eneste taverna med levende gresk musikk). Lei en bil, eller bli med på utflukt til Styx, (ikke med båt), en stor og interessant naturopplevelse, og så må man jo til Paxos og AntiPaxos med båt! Ta en taxi til Anthoussa eller Agia, (nabolandsbyene), en kveld og spis middag! Og på kveldene skal man selvfølgelig finne en bar/taverna med servering langs havnepromenaden eller lenger opp i gaten mot slottet, og bare nyte ferien og Parga! Ha en fantastisk ferie! |
|
||||
|
||||
Båtutflykt till Paxi/Antipaxi, floden Styx, vandra genom olivlunden till Lichnos beach, köra till stränderna längs kusten norr om Parga, åka på tvådagarsutflykten till Metora och Zagori.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Korfu er heller ikke så langt unna med båt, og Ioannina klarer dere fint på en dag om dere leier bil. Spanderer dere to dager, kan dere se de vakre steinhus-landsbyene og de gamle broene i Zagorahoria. Eller Meteora, som Janne foreslår. Begge er uforglemmelige steder. |
|
|||
|
|||
Är det någon som har bilder på hotellet Spiros i Parga? Fanns inte så många när vi kollade på nätet.
mvh Hanna |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej Vi var i Parga i slutet av augusti -08 . Vi bodde på Maistrali pension alldeles bakom stranden vid gångstråket. Om man går stråket och en liten bit utanför,förbi ett litet internetcafe,så ligger det en helt underbar restaurang,liten familjeägd. Med riktig hemmalagad grekisk mat...så gott:-) Ligger 3 st på rad där men den sista från ståket räknat är det.... Bara ett tips! De är så trevliga...... Finns även ett litet bageri på en liten gata bredvid,samt en liten livs man kan handla billigare på än den vid hamnen. Ha en härlig resa... |
|
|||
|
|||
Åhh ni har valt helt rätt ställe. Jag och min pojkvän var i Parga förra sommaren. Jag kommer definitivt åka tillbaka, och nästa gång blir det två veckor, minst! Det finns så mkt att se.
Tidigare skribenter har redan nämnt de bra utflykterna. Men jag måste bara rekommendera den restaurangen som vi tyckte var absolut bäst, Sakis. En liten familjerestaurang uppe på "toppen" eller vad man ska säga. Om man går från Parga staden mot Valtos, så ska du gå in höger en bit, när du kommer högst upp. De har kanonservice, bra priser och jättegod mat. Sen tycker jag definitivt att man ska gå upp till den gamla borgen. Fin utsikt och lätt utflykt. Hoppas ni får det lika bra som vi hade det! /Emmelie |
|
|||
|
|||
Jag kan rekommendera en tur till Ali Pacha's borg, som ligger på en topp ovanför parga. Jag och en kompis bestämde oss för att gå dit, och det var en mycket fin vandring kantad av citronträd, odlingar och skog. Vi hämtade en vägbeskrivning på resekontoret. Turen startar från Valtos stranden och sen följer man små grusvägar upp mot en bergsby, som var en sevärdhet i sig. Där såg vi inte till många andra turister, mest lokalbefolkning. Slutligen tar man sig upp till toppen av en kulle, och där ligger den gamla borgen. Utsikten över havet är enastående. På vägen tillbaks åt vi lunch på en restaurang i bergsbyn. Turen klarade vi av på förmiddagen (rekommenderas att börja någorlunda tidigt innan det blir för varmt) och sen var det skönt att avsluta med ett dopp på valtos stranden
|
|
|||
|
|||
Glömde rekommendera Stefanos taverna, som har en enastående utsikt över Valtosbukten. God mat och trevlig personal. Du hitter den om du går upp för sluttningen mot borgen och följer vägen en bit mot valtos.
|
|
|