|
||||
|
||||
lilla julafton
Yippey, är just hemkommen med en ny digital systemkamera! Vilken glädje och som jag har längtat Grekland här kommer vi och vår Nikon
|
|
||||
|
||||
Sv: lilla julafton
vad är det för modell? dottern önskar sig en..lite tips!
|
|
||||
|
||||
Nikon D60, mycket lätt att förstå sig på och bilderna blir toppen 10,2 megapixlar! Capris från 4900kr inkl objektiv (Elgiganten) men jag hade tur och högg skyltexet, fick 700 kr rabatt. Sen har jag höt mycket gott om Nikon D80 capris från 7000kr.
|
|
||||
|
||||
vad kostar objektivet? om jag får fråga? jag tror det är D40 och D60 hon pratat om..
|
|
||||
|
||||
På Elgiganten kostar D60 utan objektiv ca 4200kr om jag inte minns fel, paketpris var 4900kr. Objetiv separat kostar från 1795kr enligt sökning på nätet, då är det 18-55mm.
Objektiv från analoga Nikonkameror ska vara kompatibla med de digitala men då funkar det sällen med autfokus. |
|
||||
|
||||
Nikonobjektiv från tidigt 90-tal fungerar utmärkt med Nikons D-serie. Förutsatt att de har autofokusmotor inbyggd i objektiven. Har för mig att de senaste 30 årens objektiv passar.
Kolla med Nikon. //Chras |
|
||||
|
||||
Va bra, ska testa mina objektiv som hör till nikon F100, vor kul att få användning för dem även på nya kameran. Är tele + macro.
|
|
||||
|
||||
ÅH! Jag har en likadan! Världens bästa kamera. Du kommer bli grymt nöjd. Jag lovar.
|
|
|||
|
|||
du får nog ett sigma, tamron eller till och med nikkon objektiv för runt 1000-lappen om du ska ha ett 18-55. Dock är det prisvärt att köpa ett kit med kamera och objektiv. Det objektiv som ingår är helt ok att fota med om du inte är en avancerad användare med mycket höga krav.
|
|
|||
|
|||
Någon som har erfarenhet av D40?
Såg just att den kostar ca 3 300 kr via Siba. eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Kom att tänka på ett roligt möte med en poffessionell fotograf som jag kom att samtala med då jag var statist på filminspelning. Han var så fascinerad av att folk alltid frågade vilken kamera han använt när han tagit en bra bild. "Märkligt, sa ha, jag har aldrig varit med om att en författare får frågan vilken skrivmaskin som boken skrevs på." Kontentan var att är du en bra fotograf kan du ta superbilder med en engångskamera, är du däremot en dålig fotograf hjälper det inte om du så har en Hasselblad... |
|
||||
|
||||
Precis!!
Att fotografera, ja det är att måla med ljus. Arne |
|
||||
|
||||
Är det någon av er som äger en D90 och kan berätta lite?
|
|
|||
|
|||
Jag vet inte hur det är med Nikons kit-objektiv men Canons är jag inte nöjd med.
Köpte en Canon 450D för ett år sedan. Ångrar (trots att jag fick tips om det ) att jag inte köpte ett kamerahus och ett BRA objektiv. Objektivet är viktigare än en massa finesser och megapixlar på kameran har jag fått erfara. |
|
||||
|
||||
Citat:
Att en del inte är nöjda med sin utrustning kan ibland bero på "handhavarfel". Flera finesser - lättare att göra fel. En annat problem är om man fotograferar i råformat eller JPEG. Vid det senare komprimeras bilden och är denna komprimering förstor blir ibland kvalitén på bilden sämre. Det skadar inte att testa kameran med olika inställningar på samma motiv. Oftast lyckas man då komma fram till vad felet är och sedan fotografera efter den kamerainställning som är bäst. Något man oftast inte tänker på är hur man ska använda bilden. Stora utskrifter eller bara på datorn. Vill man efterbehandla bilden? Det är mycket att tänka på. Har själv fotograferat både med Nikon och Canon med blandat resultat. Ibland blir inte bilden som man tänkt sig men detta beror oftast på handhavarfel på den som fotograferar. Häls/Chras |
|
|||
|
|||
Citat:
Bilderna blir mycket bättre om jag fotar i RAW, men då blir det mera tekniskt att fixa med dom i datorn och då försvinner nöjet för min del. Jag är inte helt novis utan har haft systemkamera före att de digitala kom. Den här kameran/objektivet är jag inte kompis med . Ska ge den en chans till med att annat objektiv. (Min lilla kompakt tar bättre kort än systemkameran på AUTO-läge.) |
|
|