Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-13, 12:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Små glädjeämnen

Alltsomoftast funderar jag över de små glädjeämnena, de där som finns i vår vardag och som vi tar för givna-tills de fattas...

Här står jag till exempel och stryker. Det är rena nöjet sen min man lagade strykbrädan så att den står utan att vicka. Det är gamla lakan och örngott, med spetsar och broderier, nej , tro inte att jag klarar att göra sånt, nej , vi köpte en hel massa på en auktion i Motala- en del var inte ens använda, underbar kvalité. Jag undrar vem SK var, var det Sara eller Svea eller Sigrid, kanske, Karlsson antagligen, eller Karlström, eller Källman ? Stina, kanske, eller Sonja ? Hon har bemödat sig så väldigt att göra en vacker dekor.
I kväll ska jag krypa ner mella fina lakan och snusa in lukten av rena örngott. Det är vardagsglädje för mig.

-Samma känsla kan jag få när jag öppnar ugnsluckan och den ljuva lukten av äppelkaka slår emot mig.

och när

-jag åker till stan tidigt och ser solskenet över havet . En del dagar kan man nästan räkna husen på turkietsidan

-småfåglarna kvittrar och lever om

-grannens barnbarn äntligen lärt sig prata, hon var sen i starten men nu bubblar hon oavbrutet

-huset mittemot nu är klart så att den unga familjen fick flytta in efter en massa fördröjningar

-svaret på den där provtagningen visar att man inte behöver oroa sig

-brevet från väninnan kom,som anförtror mig några viktiga saker

-den trevliga butiksföreståndaren hälsar så glatt när jag kommer in i affären

Det finns så mycket att vara nöjd och glad över så det är märkligt att man oftast får höra klagomål och tråkiga nyheter. Vad är det som gör oss mer benägna att gnälla än att låta nöjda? Nån vidskeplig tro att ödet ska drabba en om man är tillfreds med livet?

Då utmanar jag väl ödet, då. Mitt i vardagslivet ger jag mig den på att se det som är roligt och positivt. Det blir inga gapskratt förstås, men en skön känsla inombords.
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 13:20
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Små glädjeämnen

Så sant Monica...det finns så många små saker som gör livet skönt,,små knoppar på en blomma t.ex....det finns massor....
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 13:51
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ett av livets glädjeämnen bland många andra är när jag rättar/läser i mina elevers ( år 2-3) skolböcker. Deras svar, tankar mm har gett upphov till många glada skratt hos mig.

Som när en liten kille i tvåan skriver om vad han lärt sig om isvett/iskunskap:
Ha med en ryggsäck med dom här sakerna varma kläder varm choklad livlina isdubbar annars är det väldigt sällan man kommer upp. (Ur en isvak)

En flicka i år 2 skrev i sin mattebok svar till en fråga som löd så här:.

Kan du nu räkna ut talet med hjälp av bilden? Svar.....JA....
Hon skrev inte vad talet skulle bli men hon kunde räkna ut det.

En elev i år tre skriver en stämningsfull dikt om julen/vintern. En vers lyder:
Det är svårt att motstå lukten av knäcken.
Men lukten är inte lika god när den kommer ur häcken.

Detta var bara ett litet axplock.
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 19:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tänk om jag hade hälften av din positiva lissyn MonicaKänner att jag får skärpa mig och inte bara vara den stora pessimisten hela tiden

Blir alltid glad av när jag läser dina fina skriverier. Tack för dom

Riitta, dystergök
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 21:46
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Ja visst har vi så mycket att glädjas över, speciellt allt det där som vi tar för givet eftersom det alltid finns där.
Jag tycker så mycket om dina små vardagsberättelser som oftast innehåller så mycket tänkvärt att ta med sig i vardagen.
TACK Monica...... och sov så gott i natt i dina nystrukna lakan med spets!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 11:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag säger "Godmorgon Monica, hoppas att natten var god mellan fina nystrukna lakan!"

Idag gläder jag mig åt att förkylningen är bättre, att jag och maken just ätit lördagsfrukost och löst melodikrysset tillsammans och snart ska ut i det fina vädret för en promenad, fåglarna kvittrar och visst ÄR våren på väg!
Tack för Dina fina krönikor!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 14:45
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Du får oss "ned på jorda" Monica. Det er klart man bør tenke mer på å glede seg over små ting i hverdagen. Jeg gleder meg i dag over å få være helt alene i huset. Det er ofte veldig fullt hus her i helgene. Det er selvfølgelig også veldig koselig,men i dag nytes dagen helt alene. Jeg leser aviser og spiser god mat.

Og jeg gleder med veldig over tanken på at om 2 1/2 uke er vi på Kalymnos.
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 14:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Du har så rätt, Monica! Det finns så många vardagliga saker att glädjas över och just på den här tiden av året tror jag att många gläder sig över att se hur det dyker upp vårblommor i jorden. Ja, t o m påskliljorna och tulpanerna syns som ivriga gröna skott.

I dag har jag glatt mig över att tvätta av trädgårdsmöblerna! Inte för att det är ett roligt jobb i och för sig, men i alla fall... det är ju första tecknet på att det kan vara en kort tidsfråga innan vi sitter ute och äter lunch eller dricker kaffe snart. Nu står trädgårdsmöblerna i alla fall klara och bara väntar på några fler grader och lite mer sol.
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 15:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, visst finns det mycket som är trevligt i livet! Synd att man nästan måste skämmas för att man har det bra, emellanåt i alla fall, jag menar att det inte minskar ens oro för växthuseffekten eller finanskrisen eller spridningen av otäcka sjukdomar...men på min egen lilla nivå, där jag numera håller mig, är jag fullt nöjd med att klara av mina egna, i jämförelse med växthuseffekten etc, pyttesmå problem. OCH glädja mig åt att ha skurat klart terassen och flyttat fram utemöblerna, jag med!
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Monica, dina inlägg är verkligen läsvärda, och tänkvärda. Tack!
Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 00:33
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Helt rätt, en skön känsla inombords är appsolut den bästa känslan man kan ha.
MVH KK
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.