![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle vilja veta vad älska heter på grekiska. Alltså grundformen (att) älska. Uttal och stavning med grekiska bokstäver.
Tack på förhand! |
|
||||
|
||||
![]()
I grekiskan finns ingen grundform som i svenska, utan man använder formen för 1a person singular, alltså "jag älskar". Det är denna man också finner då man slår upp verb i lexikon.
Det grekiska ordet för älska har betoning på sista stavelsen och många av dessa verb kan skrivas och därmed uttalas på två sätt - αγαπώ [agapå]eller αγαπάω [agapao]. Verb med betoning på sista stavelsen följer inte samma böjningsmönster som verb med betoning på andra stavelser tex κάνω (göra). För att göra det hela lite rörigt så är det också så att dessa verb även kan delas in i två grupper med lite olika böjning. Tyvärr finns inga regler för vilken grupp ett sådant verb tillhör, det är bara att lära sig utantill ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jisses, vad svårt grekiska verkar vara. Jag som gärna vill kunna andra språk, ger upp innan jag ens börjat, när jag inser att grammatiken kommer att ge mig svårartad huvudvärk
![]() Kanske om man bodde i det land vars språk man vill lära sig, då är man ju tvungen att lära sig till slut.... ![]() Längtar att få åka till grekland ändå, förstås ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tja det blev visst en liten avstickare men kör hårt och bli inte avskräckt så du ger upp! Någon gång får man förhoppningsvis en känsla för hur det ska vara så man slipper tänka efter och får man inte det så chansa! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|