Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-25, 22:38
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Frappé

Förra året handlade jag Nescafé/Classic hemma i Sverige hos Grekisk Livs.
Tror ni att jag blev färdig att laga till frappé´?
Nej tiden gick och burken åkte långt in i skåpet. Nu kom den fram till min stora förtjusning .
Drack ju en god frappé på Kreta.
När en skrivare ute på Kalimera började fråga om kaffe så tänkte jag ...oj har ju handlat riktigt grekiskt frappékaffe.

Kan ni nu vara snälla och ge mig tips på hur frappé ska lagas.
Väntar ivrigt nu.
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 22:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Standard Sv: Frappé

Om du har en lite visp använd den annars ta 2 tsk kaffe och socker om du vill ha lägg det i en shaker häll på kallt vatten ca 2-3 cm och skaka. Häll över i ett glas, använder du mjölk så häller du det i shakern annars vatten skaka om lite så allt kommer med och häll över i glaset. Glaset ska ha is från början sätt i sugrör och rör om lite, drick och njut! Om man använder mjölk blir en Frappe bäst med kondenserad mjölk typ Noynoy.

Camilla som slurpat i sig 3 Frappe i solen idag...
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 23:07
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Hej !

Mitt recept på "Frappe metrio me galla" är följande : 1-2 kaffemått pulverkaffe. ( Typ Nes )

Tillsätt 5 cl Lättmjölk + 2-3 teskedar socker.

Vispa upp till skum !

Lägg i 2-3 isbitar.

Fyll upp med kallt vatten.

Tips;
Istället för Neskafé använder jag Coops Blåvita pulverkaffe, halva priset men minst lika bra som Neskafè / classic .

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 23:13
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Om du har en lite visp använd den annars ta 2 tsk kaffe och socker om du vill ha lägg det i en shaker häll på kallt vatten ca 2-3 cm och skaka. Häll över i ett glas, använder du mjölk så häller du det i shakern annars vatten skaka om lite så allt kommer med och häll över i glaset. Glaset ska ha is från början sätt i sugrör och rör om lite, drick och njut! Om man använder mjölk blir en Frappe bäst med kondenserad mjölk typ Noynoy.

Hej !
Roligt du har Frappe som hälsningsnamn+ du gillar nog skarpt frappé.
Tack för att du svarade så fort.
Det ska bli gott !
Önskar dig en skön soldag i morgon och bara njut av värmen/frappé
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 23:26
Birgitta63s avatar

Hej Tom !
Tack för det !
Har nu kladdat ner det och ska nu ut i köket och testa era fina recept.
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 17:10
Frappes avatar

[QUOTE=Birgitta63;165356]Hej !
Roligt du har Frappe som hälsningsnamn+ du gillar nog skarpt frappé.

Japp Frappé är favorit jag har en Frappé maskin/mixer och det blir några om dagen, framförallt nu när värmen kommer.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 18:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Om du har en lite visp använd den annars ta 2 tsk kaffe och socker om du vill ha lägg det i en shaker häll på kallt vatten ca 2-3 cm och skaka. Häll över i ett glas, använder du mjölk så häller du det i shakern annars vatten skaka om lite så allt kommer med och häll över i glaset.
Tyvärr är Frappe lite otydlig i sina instruktioner trots sin erfarenhet och expertis. Ta 1.5 - 2 teskedar kaffepulver, socker efter smak (en tesked brukar vara Metrio), häll på LITE vatten. Skaka eller (helst) vispa omsorgsfullt och häll upp i glas. Fyll på med mera vatten och mjölk, eller grädde, efter önskemål. Anledningen till att man inte vispar hela Frappén direkt är att den skummar något förskräckligt.... Så då måste man välja om man vill ha skum eller kaffe....

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Förra året handlade jag Nescafé/Classic hemma i Sverige hos Grekisk Livs.
Det är mig en smärtsam plikt att meddela att Grekiska Livs inte finns längre.... Jag var där för några dagar sedan för att fylla på förrådet av salt mm, och möttes av neddragna jalusier och låst dörr...

Enligt Gyros-stället bredvid (Det Nicko hade tidigare) så är butiken stängd och kommer inte att öppna igen... Jag kan inte se annat än att det är Zanét och Zizzios fel som flyttade därifrån och därmed gjorde att butiken förlorade sina bästa kunder... ....................

Citat:
Det där är mer information än vi behöver. Mycket mer...
Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 22:14
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tyvärr är Frappe lite otydlig i sina instruktioner trots sin erfarenhet och expertis. Ta 1.5 - 2 teskedar kaffepulver, socker efter smak (en tesked brukar vara Metrio), häll på LITE vatten. Skaka eller (helst) vispa omsorgsfullt och häll upp i glas. Fyll på med mera vatten och mjölk, eller grädde, efter önskemål. Anledningen till att man inte vispar hela Frappén direkt är att den skummar något förskräckligt.... Så då måste man välja om man vill ha skum eller kaffe....

Det är mig en smärtsam plikt att meddela att Grekiska Livs inte finns längre.... Jag var där för några dagar sedan för att fylla på förrådet av salt mm, och möttes av neddragna jalusier och låst dörr...

Enligt Gyros-stället bredvid (Det Nicko hade tidigare) så är butiken stängd och kommer inte att öppna igen... Jag kan inte se annat än att det är Zanét och Zizzios fel som flyttade därifrån och därmed gjorde att butiken förlorade sina bästa kunder... ....................

Det där är mer information än vi behöver. Mycket mer...
Hej Peter !
Nä va säger du...finns den ej mer vår fina Grekiska Livs . Var där för ca 1 månad sen. Men försökte handla, där satt en lapp att dom skulle vara tillbaka kl 14. Så jag tog en runda på torget och gick tillbaka som var sagt men då hade dom ändrat tiden igen. Blev så hungrig så ett besök på Plaka ....stavas det så ? Ni vet den goda grekiska lilla tavernan. Satt där själv och åt en jättegod måltid. Tillbaka igen för andra gången till Grekiska Livs men nej där var ej öppet. Tänt i hela men inte en människa där.
Tog bussen hem tillbaka till Höllviken. Åh va synd då att den ej öppnas igen.Var ska vi nu handla grekiska livs ? Förvisso senare i sommar när vi drar till Skopelos....men ändå.
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 09:55
Frappes avatar

[QUOTE=Peter;165429]Tyvärr är Frappe lite otydlig i sina instruktioner trots sin erfarenhet och expertis.

Sorry Peter ska försöka vara mer pedagogisk nästa gång...

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 13:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Och orsaken hittas här

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.