![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förra året handlade jag Nescafé/Classic hemma i Sverige hos Grekisk Livs.
Tror ni att jag blev färdig att laga till frappé´? Nej tiden gick och burken åkte långt in i skåpet. Nu kom den fram till min stora förtjusning ![]() Drack ju en god frappé på Kreta. När en skrivare ute på Kalimera började fråga om kaffe så tänkte jag ...oj har ju handlat riktigt grekiskt frappékaffe. Kan ni nu vara snälla och ge mig tips på hur frappé ska lagas. Väntar ivrigt nu. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
Om du har en lite visp använd den annars ta 2 tsk kaffe och socker om du vill ha lägg det i en shaker häll på kallt vatten ca 2-3 cm och skaka. Häll över i ett glas, använder du mjölk så häller du det i shakern annars vatten skaka om lite så allt kommer med och häll över i glaset. Glaset ska ha is från början sätt i sugrör och rör om lite, drick och njut! Om man använder mjölk blir en Frappe bäst med kondenserad mjölk typ Noynoy.
Camilla som slurpat i sig 3 Frappe i solen idag... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej !
Mitt recept på "Frappe metrio me galla" är följande : 1-2 kaffemått pulverkaffe. ( Typ Nes ) Tillsätt 5 cl Lättmjölk + 2-3 teskedar socker. Vispa upp till skum ! Lägg i 2-3 isbitar. Fyll upp med kallt vatten. Tips; Istället för Neskafé använder jag Coops Blåvita pulverkaffe, halva priset men minst lika bra som Neskafè / classic . / Tom |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Roligt du har Frappe som hälsningsnamn+ du gillar nog skarpt frappé. Tack för att du svarade så fort. ![]() ![]() Det ska bli gott ! Önskar dig en skön soldag i morgon och bara njut av värmen/frappé Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Tom !
Tack för det ! ![]() Har nu kladdat ner det och ska nu ut i köket och testa era fina recept. ![]() Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Birgitta63;165356]Hej !
Roligt du har Frappe som hälsningsnamn+ du gillar nog skarpt frappé. Japp Frappé är favorit jag har en Frappé maskin/mixer och det blir några om dagen, framförallt nu när värmen kommer. Camilla |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Enligt Gyros-stället bredvid (Det Nicko hade tidigare) så är butiken stängd och kommer inte att öppna igen... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nä va säger du...finns den ej mer vår fina Grekiska Livs ![]() Tog bussen hem tillbaka till Höllviken. Åh va synd då att den ej öppnas igen.Var ska vi nu handla grekiska livs ? Förvisso senare i sommar när vi drar till Skopelos ![]() Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Peter;165429]Tyvärr är Frappe lite otydlig i sina instruktioner trots sin erfarenhet och expertis.
Sorry Peter ![]() Camilla ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
![]() |
|
|