Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-22, 15:06
marhen marhen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Spendera natten på atens flygplats

Hej

Om några veckor åker vi till Milos som första ö i vår ö-luff! Första natten tänkte vi hänga kvar på flygplatsen då vi kommer sent och vill ta 7 båten till Milos morgonen därpå. Har läst att man kan köpa båtbiljetter på flygplatsen, hur funkar det? Behöver också veta om bussarna in till Aten, eller andra färdmedel, går hela natten och tidig morgon. Tack alla som vet och delar med sig! /Maria
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 15:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Spendera natten på atens flygplats

Om man kan köpa båtbiljetterna redan på flygplatsen vet jag inte. Men om ni landar sent och tänker vänta på flygplatsen för att sedan ta en tidig morgonbåt till Milos behöver ni ju inte åka in till Atén.

Ta istället buss X96 från flygplatsen direkt till Piréus, biljett köps i en liten kiosk intill hållplatsen. Mitt i natten går bussen varje halvtimma och tidtabell hittar du HÄR. Resan ska ta c:a 90 minuter, men mitt i natten går det ofta snabbare. Runt kl. 04-05 börjar caféer och biljettkontor öppna nere vid hamnen.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 15:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av marhen Visa inlägg
Hej

Om några veckor åker vi till Milos som första ö i vår ö-luff! Första natten tänkte vi hänga kvar på flygplatsen då vi kommer sent och vill ta 7 båten till Milos morgonen därpå. Har läst att man kan köpa båtbiljetter på flygplatsen, hur funkar det? Behöver också veta om bussarna in till Aten, eller andra färdmedel, går hela natten och tidig morgon. Tack alla som vet och delar med sig! /Maria
Hej!
Jag köpte färjebiljett från Pireus till Rhodos den 12 april med Blue Star Line.Stället jag köpte på låg på markplanet, ganska nära där man går ut till buss 96 som går till Pireus.Det finns en information centralt på Venizelos, och dom vet var allt är.
Dessutom finns det en gratisbuss på själva hamnområdet i Pireus, som är ganska stort."Min" färja, Diagoras, låg väldigt långt bort, så det var fint att kunna åka buss!! Kolla om båten är inne på kvällen innan, så kan ni åka dit direkt istället för att övernatta på flygplatsen, då kan ni boa in er i godan ro, istället för att jäkta dit på morronkulan....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 16:10
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Båtbiljetter köper ni i ankomsthallen, ligger ca 50 m bort från där Ni kommer ut. Öppet dygnet runt, bussar går oxå hela natten.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 19:55
Bodster Bodster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Ett tips kan vara att kolla om det finns någon inrikes flight med Olympic till milos som passar er ankomst. Vi kommer att flyga inrikes från Aten till Milos med Olympic, och det skiljer inte många hundringar för vår familj att flyga inrikes kontra att ta färjan.

Bodster
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 18:41

Hej!
Tack för alla snabba svar! Inrikesflyg tar vi inte, första luffen inbillar jag mig ska njutas via båt... Nu vet jag hur jag köper båtbiljetter på flygplatsen. Hur tar man reda på om båten ligger inne i hamn kvällen innan då? /Maria
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 20:32
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av marhen Visa inlägg
Hej!
Hur tar man reda på om båten ligger inne i hamn kvällen innan då? /Maria
De kan de svara på flygplatsen där du köper biljetter, dock är det ingen garanti att man får gå ombord, så jag skulle hålla mig kvar på flygplatsen till morgonkvisten istället.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 21:30

TACK för alla tips! Det underlättar planeringen betydligt/Maria
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Då det gäller cafeernas öppettider i Pireus så finns det väl ett som är öppet hela natten, det som är precis vid busshållplatsen vid hamnen. Taxichaffisarna brukar ofta sitta där på natten om de inte har någon körning.
Jag röstar för övrigt på att hålla sej på flygplatsen till fram emot morgonkulan och sedan åka buss ner till hamnen för att ha gott om tid på sej på båten. För övrigt gjorde vi så för några år sedan, allt var bra med att vila på flygplatsen men vi irriterade oss på att det med jämna mellanrum kom någon idiot och satte sej att röka på de soffor vi hade hittat. På morgonen upptäckte vi att det i övrigt var rökning förbjuden men just där vi låg så var det en plats för rökare. Gott om övrigt utrymme fanns också så det hade inte varit allt för svårt att hitta rökfritt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.