Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-20, 22:31
Helam Helam är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard ospecifiserad resa

Jag och min dotter på 19 år funderar på att ta en ospecifierad resa till Karphatos 4 eller 11 juni. Någon som har gjort det? Har ni hamnat på hotell som varit ok? Kan man hamna ute i ingenstans, eller finns de flesta boenden nära stränder och restauranger? Har aldrig varit här men tycker att det verkar vara en perfekt plats för sol och bad, lugna kvällar på någon taverna, lagomna promenader och lugn och ro. Om ni bokat ospecat har ni då betalt extra för tex lägenhet?
Vi har lite svårt att bestämma oss, har varit många gånger på Kreta och Samos, men vill testa något annat. Vi har aldrig åkt ospecat tidigare, och vet inte hur sent man vågar boka.
Längtar till grekland hur mycket som helst.
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: ospecifiserad resa

Har ingen erfarenhet från att åka ospecat till Karpathos. Men ni kan inte hamna på så många platser, antingen bor ni i, eller något utanför, huvudstaden Pigadia, eller i Amopi (som är en turistort med flera stränder) söder om Pigadia, eller i Lefkos som är liten lugn ort nordväst om Pigadia.
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 11:00
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej

Vi har bokat ospecat många gånger 2 vuxna 4 barn. Vi bokade alltid lägenhet.
Har goda erfarenheter av att få ett bra boende.
Endast en gång fick vi ett hus uppe i bergen på Lefkas.
Fick byta efter ett par dagar.

Lolis
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 12:23
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Har inte heller rest ospeciferat men antar att det är någon av de tre orterna man hamnar på.Man är ju så olika och det någon tycker är underbart lugnt är "lappsjuka" för en annan .
Pigada är störst.Stranden i Pigada är inget för vår (mig och min familj) mycket kräsna smak, men flera fantastiska stränder finns runtomkring om man kan tänka sig att hyra bil el moppe. Ett alternativ, härifrån ,om man inte vill hyra, är att åka buss (ca 15 min) till Amopi som har jättefina stränder samt att göra en båtutflykt någon dag till Apela.
För oss som tycker om att se oss omkring lite,med hyrd bil, var Pigada en utmärkt utgångspunkt, för utflykter på dagarna. På kvällar vill vi ha lite folkliv runtomkring oss och det finns i Pigada.
I Amopi och Lefkos är det jättefint och stränderna är härliga, men här bör man nog tycka om mycket lugna kvällar.
Det är som sagt inte långt mellan Amopi och Pigada så man kan lätt ta sig mellan dem, dagtid med moped eller buss och kvällstid med taxi(vet ej om buss på kvällar).
Guldkorn från vår resa var Apela, Kyra Panagia, Agios Nicolaus, underbara stränder med mysiga tavernor med god mat .Finiki mysig liten fiskeby med flera tavernor med god mat. Mysiga bergsbyar som Manetes och Pilés.Tavernan Under the trees(finns ej kvar?),listan kan göras mycket mycket längre.
Det här var ju inte svar på din fråga men hoppas ändå att du kan ha någon nytta av det här.

Senast redigerad av Vilma den 2009-05-22 klockan 13:11.
Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 19:23
Helam Helam är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Det blev inte ospecat, fick en resa till Hotel Parasol för ungefär vad ospecat kostar. Där ser jättefint ut, har ju läst lite positiva ord här på forumet, men om någon har mer att tillägga är det jättekul.
Har ju som sagt aldrig varit här och tar tacksamt emot vad som inte får missas. Tänkte en båttur till Olymbos och en busstur till Amopi, men något mer ska vi väl hinna med på en vecka även om stranden med en bra bok är det som lockar mest.
Om någon mer av er ska åka den 11/6 och ni ser en halvhysterisk 40 åring på planet (är extremt flygrädd) så är det bara jag. Det är ju lite tidigt att börja med en whisky då planet går kl 8, men det brukar hjälpa litegrann.
Helene
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:19.