Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-20, 08:16
Relativity Relativity är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sista minuten - Flygstol eller ospec - Era erfarenheter

Hej Alla!

Min flickvän och jag försöker få till en billigare resa i år på grund av många anledningar och därmed har funderat på att boka flyg och hotell själva, men nu insett att det blir inte mycket billigare än bokad charterresa med flyg och hotell.

Vi har aldrig varit dom som kört på sista minuten utan alltid bokat, så nu tänkte vi fråga er på kalimera om vad era erfarenheter med sista minuten, både när det gäller bara flygstol och för ospec boende.

Vi tänker då på öarna kreta, kefalonia, rhodos, zakynthos, karpathos, thassos osv...

Så vad har ni för billiga erfaranheter av sista minuten när det gäller priser på både flygstolar och ospecifierat boende. Vi kommer flyga från landvetter då bil(bensin & parkering), tåg samt kanske hotell kommer göra att det kostar mer i slutänden.

Tackar på förhand
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 08:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Sista minuten - Flygstol eller ospec - Era erfarenheter

Den billigaste sista minuten resa jag rest till Grekland är för 1 998:- , endast flyg till Santorini, två veckor. Det var fyra eller fem år sedan.

// Helén- som inte tror att restresorna kommer att vara speciellt billiga i år, tittade hur det såg ut på Apollos sida nu.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det billigaste jag åkte ner för var en enkelbiljett med Ving för 195 kr förra sommaren. Hemresan skedde med grekiskt inrikesflyg och SAS den kostade strax under 3000 kr. Tidigare år har jag åkt med Apollo enkel ner och enkel hem för totalt drygt 2000 kr. Dessa priser är nog svåra att hitta numera speciellt för den som vill till cykladerna. Kanske är de öar ni vill till billigare. Såg att Ving den här veckan hade restplatser till Molyvos nu i maj en vecka för ca 2200 kr.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 10:01
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Relativity Visa inlägg
Vi har aldrig varit dom som kört på sista minuten utan alltid bokat, så nu tänkte vi fråga er på kalimera om vad era erfarenheter med sista minuten, både när det gäller bara flygstol och för ospec boende.
Hej !
Se den här tråden där frågan också avhandlas. Bl a har undertecknad skrivit ett rörigt inlägg
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18026

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 10:54
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Jag har åkt tur och retur till Parga med ospec för 795 kr och även 995 kr! I och för sig var det några år sedan men det kan man kalla billigt!! Hamnade dessutom på jättebra hotell med bra läge. Har bara goda erfarenheter av ospecresor till Grekland.

Nu, nästa onsdag åker jag och min sambo till Kokkari, Samos. Vi har betalat 2300 kr för specificerat boende, transfer och mat på planet. Per person. Det är ganska överkomligt också.

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 17:22
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

I juni för 2 år sen, lyckades jag hitta en biljett åt min dåvarande. En vecka Santo tor för 695:-- Vi var på Amorgos så hon kom dit da'n därpå. Det var fantastiskt väder i Sverige då när vi bokade. Helt avgörande för priset är tillgång och efterfrågan. Juli regnade nog nästan bort det året i Sverige och då fanns det förstås inga billiga sista minuten. Jag tror det var ungefär så förra året också.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 18:29
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Reser man ospec så får man nästan alltid väldigt dåliga hotell. Förr i tiden kunde man hamna på något tjusigare ställe men numera är det ibland riktigt tragiskt.Men är inte standarden den högsta prioriteten, blir det oftast billigare med paketresa än om man bokar själv.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 18:59
pargas avatar

Ospec = dåliga hotell? Det har jag inte upplevt under alla de resor till Grekland som jag har bokat! Sedan finns det ju definition på vad dåliga och bra hotell är också, givetvis. Jag kanske bara haft tur att hamna på sådana hotell som jag tycker är bra.

För mig är ett dåligt hotell i Grekland ett stort hotellkomplex med mycket folk, opersonligt, liggandes i utkanten av byn/stan och otrevlig personal.

Ett mycket bra hotell i Grekland för mig är ett litet familjeägt hotell, nära byn/stan med trevlig personal som bryr sig om varje gäst. Där sängkläderna är rena och att golvet är något sånär sopat!

Jenny som har rest fler gånger ospec än spec!
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 19:53
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Det är riktigt. Det är en smaksak. Men jag menar iaf många ggr så får man ett mindre bra hotell. Sist bodde jag tex i ett rum vid sidan av ett kök, där folk gick förbi mitt fönster varje gång de skulle gå på restaurangen. Massor av stök. Väldigt enkel standard. Städning varannan dag. Inget sängklädebyte. Gången innan fick jag ett rum med ett jättelitet fönster som inte gick att öppna mer än 5cm å ingen air condition tillgänglig... Jag vet man kan få byta hotell under vistelsen. Har hänt både mig och andra jag känner. Jag kanske haft otur men jag jobbar i branschen å vet de inte gärna "delar ut bra hotell" till ospec. Men som sagt, man kan säkert ha tur också. Beror ju på om man åker i högsäsong eller inte.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 20:06
Kajsa H Kajsa H är inte uppkopplad

Den enda gången jag har åkt på en ospec resa var i juni -07 då jag bokade 1 vecka till Kreta direkt från Luleå (jag bokade 3 dagar innan jag skulle resa). Jag hade himla tur, hamnade i Rethymnon på ett hotell som heter Pegasus, precis i början av den långa "strandvägen". Fick en 2-rums lägenhet för mig själv, med en stor balkong mot havet och stranden tvärs över vägen, inte alls dumt. Det tog 10 min att gå in till gamla stan.
Mina vänner som redan var där (och som hade en "vanlig" bokad resa) bodde betydligt längre bort från stan, så dom vart något avundsjuka på mig

Men det vete tusan om jag kommer våga boka en ospecad resa igen - jag har nog haft min tur med det
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 22:27
pargas avatar

Det låter inget kul alls! Jag förstår varför du inte förespråkar ospec. Det handlar alltså för det mesta om tur helt enkelt.

Min far med sambo reste till Kreta för några år sedan. De bodde i Agia Marina, Chania. De bokade verkligen i "sista-minuten", dagen innan och kostnaden blev, har jag för mig, 1200 kr/person. Väl nere i Ag. Marina fick de inkvartera sig i ett rum med utsikt över havet, högt upp. På hotellet bekantade min pappa + sambo sig med ett annat par. Det paret hade bokat detta hotell. De hamnade i en fuktig lägenhet under markplan och de hade betalat 4500 kr/person!

Så det handlar om tur. Sen kan man fundera på hur researrangörerna tänker när de ska inkvartera resenärer. För jag gissar att ALLA researrangörer vill att resenärerna ska vara nöjda!?!
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 08:42
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Då vi åkte ospec. till Chania för några år sedan, fick vi ett hotell som låg väldigt avsides, men vi hade i princip bara betalt för en flygstol, så vi tog en taxi till Agia Marina, och sökte oss ett hotell där. En trevlig semester tyckte vi.
Glenn & Berit
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 20:54
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Jag har bara bra erfarenhet av ospecificerat boende, men jag har väll haft tur.
Ofta skiljer det inte allt för mycket på priset med eller utan boende. Är prisskillnaden liten så kan man alltid chansa på boende och överge det om det visar sig vara dåligt.
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 21:48
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Hej! Har sett på apollos hemsida idag flygstolar till Preveza för 3600:- för två vuxna. Avfärd 6 juni från Sturups flygplats och 14 dagar.Hyfsat pris tycker jag! Den 13 juni kostar samma resa 6600:- för två personer men i 21 dagar.
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 21:49
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Oj, såg att ni ska resa från Landvetter men kanske någon annan nappar!
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 08:46
Relativity Relativity är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Tack för alla era erfarenheter och tips!
Vi kommer med all säkerhet ta en sista minuten, vi får väl hoppas på det bästa och sedan berätta för er hur det gick.

Tack återigen!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.