|
|||
|
|||
Nykterida
Undrar om någon har besökt restaurang Nykterida i Korakies, i Souda-bukten? Någonstans har jag lyckats få fram att detta skulle vara en bra restaurang, men kan inte komma ihåg vem som har påstått det eller var jag har läst det?
Är detta ett ställe värt ett besök? Har de god mat, eller är det mer party-ställer för greker? Vore trevligt att få lite feed-back! |
|
||||
|
||||
Sv: Nykterida
Vi har ännu ej besökt denna Restaurang, men den har en säregen historia.
Öppnades redan på 1930-talet och verkar än i denna dag i samma hus. Restaurangen har egen hemsida. Info; HISTORY OF NYKTERIDA In 1922, after the big catastrophe of Asia Minor, the dancing teacher Yiannis Mastoridis arrives in Chania from Izmir. He teaches the dances of the era to the youngsters of the town, who, a decade later, are to become the first customers of Nykterida, the restaurant that opens in 1933, six years before the Second World War, in exactly the same building as a today! In 1940 the restaurant is confiscated and used as a club by the Germans. After the war guests of Nykterida include Winston Churchill, Aristoteles Onasis, the Duke of Edinburgh Prince Philip, Alan Bates, Aliki Vougiouklaki, Jenny Karezi, George Bush, Andreas Papandreou, Melina Merkouri, the Mitsotakis family. Great personalities of world renown, that influenced the history of politi, of the art of the sciences in the 20th century… At Nykterida Anthony Quinn was taught by Yannis Mastoridis bow to dance the sirtaki that be danced in the film "Zorba the Greek". How many citizens of Chania, though, danced their first tango at Mastoridis? How many young people fell in love overlooking the wonderfull view of the Suda Bay and under the full moon at Nykterida? Today, Babis Mastoridis, son of Yanni, welcomes the visitors with a warm smile, flawless service and the traditional recipes that everybody loves, but do not find easily in a restaurant. His veneration for the greatness of the Cretan cuisine mirrors itself in the food, the homemade sweets and delicious tsikoudia. Restaurant Nykterida -the nights are unique- perfect surroundings for a twosome as well as for a 500 people wedding party. |
|
||||
|
||||
tack för tipset
detta måste vara den restaurangen som jag besökte för några år sen och aldrig glömt. kände igen mig via bilderna på hemsidan. helt sagotlikt. allt var helt perfekt. bara namnet och var det låg hade fallit i glömska. trodde den låg uppe i malaxa? nu ska vi dit då vi åker ner i juli......jippi myssa......... |
|
|||
|
|||
Har varit i kontakt med personalen på Nykterida och fått reda på att enda sättet att transportera sig dit är med taxi. 15 euro från vårt hotell. Helt OK pris om det är ett ställe värt ett besök - vi får se om det blir tillfälle!
Men jag blir lite fundersam... ni vet tråden med "Varning för restaurang En Plo"... den restaurangen rekommenderdes i Aftonbladets Kreta-bilaga. Tills nyligen... Nu är texten bytt och vad rekommenderar de? Jo - Nykterida! Hmm... |
|
||||
|
||||
Men så märkligt!
Hoppas du inte behöver starta en likadan tråd om Nykterida när du kommer hem. |
|
|||
|
|||
Jag hoppas jag slipper starta sådana tråkiga trådar! Jag hoppas på trevliga upplevelser... |
|
||||
|
||||
kanske aftonbladet undersökt lite mer nu innan dom rekomenderar sina ställen.
jag ska iallafall göra ett besök där. du gita du skrev om taxipriset, från vilket hotell skulle dom ta 15€? det är så enkelt och bekvämt med taxi. längtar snart ihjäl mig efter kreta.... myssa.... |
|
|||
|
|||
Visst låter det som ett lite spännande ställe att besöka? Taxipriset är beräknat från Chryssi Akti, ca 3 km västerut från Chania. Så från Chania måste det bli billigare.
Vi får se om kommer dit, vi bestämmer inget, tar dagen som den kommer... med det är bra att ha med sig lite tips på olika matställen! Jag har en liten lista någonstans... med både gamla och nya tips. Men de nya har jag ju inte testat, så jag vet inte om jag kan dela med mig av dem...? |
|
|