Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-08, 09:26
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Ö-luffstips och förslag önskas

Om sex dagar vid den här tiden sitter vi fyra vuxna, utan barn eller tonåringar,på planet ner till Athen om allt går som det ska. Vi längtar!

Vi planerar att starta på Milos för att därefter åka till några andra öar: Folegandros, Sifnos, Kea. Om nu färjorna går som vi vill.

Milos är vi rätt pålästa om dels genom Kalimera.
Nu efterlyser jag tips från er andra som rest till de andra öarna. Vad ska man inte missa att se och göra, vilka krogar bör man undvika, var är bäst att bo osv?

Förslag på andra öar som alternativa resmål med Milos som utgångsö är också välkommet. Motivera gärna varför de öarna är bra. Stort tack i förväg för alla svar .
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 10:38
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Ö-luffstips och förslag önskas

Om ni inte redan bokat flyg eller färja så skulle jag föreslå att ni börjar på Folegandros. Dels för att det kan finnas ont om bra rum - ju tidigare på säsongen man är där, ju bättre. Och dels för att det ligger längst "bort" från Pireus.

Det verkar inte gå några färjor mellan Sifnos och Kea, så jag skulle gissa att ni får mellanlanda på Kithnos. Serifos kanske kan vara ett annat altenativ.

Ni har valt fina öar. Hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 11:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Vi var på bl.a. Sifnos og Kea for noen år siden, du kan jo lese reisebrevet her.
Anbefaler Kea på det varmeste, den er en av de herligste øyene jeg har vært på. Vakker, fredelig, fin natur, eventyraktig hovedstad (hvor vi bodde) osv.
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 17:24
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Åååh... Sifnos! Bodde i Faros ovanför fiskerestaurangen, direkt på stranden. Liten mysig by. Trevliga människor. Härlig promenad med våra då 10 & 12 åriga flickor till det fina klostret. Äter grekisk sallad ur drejade grekblå skålen, vi köpte på ön, så fort vi kommer åt! Barnen fick kela med drejarens nyfödda kattungar... Ja vi gillar Sifnos...
Även Milos är en toppenö, hoppas ni får stilla väder. Då är Sarakiniko helt fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 20:33
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Om ni inte redan bokat flyg eller färja så skulle jag föreslå att ni börjar på Folegandros. Dels för att det kan finnas ont om bra rum - ju tidigare på säsongen man är där, ju bättre. Och dels för att det ligger längst "bort" från Pireus.

Det verkar inte gå några färjor mellan Sifnos och Kea, så jag skulle gissa att ni får mellanlanda på Kithnos. Serifos kanske kan vara ett annat altenativ.

Ni har valt fina öar. Hoppas ni får en trevlig resa!

Vi "fuskar" så vi tar inrikesflyget till Milos först. Jag har sett att färjorna inte passar men när man är på plats så kanske verkligheten är en annan. Därför önskas som sagt lite andra tips ifall vi inte hamnar där vi tänkt oss från början.
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 21:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vi "fuskar" så vi tar inrikesflyget till Milos först. Jag har sett att färjorna inte passar men när man är på plats så kanske verkligheten är en annan. Därför önskas som sagt lite andra tips ifall vi inte hamnar där vi tänkt oss från början.
Jag förstår. Förra sommaren kunde man åka mellan Folegandros och Sifnos med Flying Cat 3.
Angående färjorna har du också rätt, förra sommaren fanns det dubbelt så mycket att välja på i förhållande vad som fanns på gtp. Men att det skulle finnas en helt ny rutt som inte finns med där är väl kanske lite mer tveksamt. Vi får hålla tummarna!
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 08:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Förslag på andra öar som alternativa resmål med Milos som utgångsö är också välkommet.
Sifnos och Folegandros nämner du redan, och det är två mycket bra öar, framförallt Sifnos som är en av mina fem favoritöar. Ta med stora väskor om ni gillar keramik! Kea är annorlunda, en underbar ö om man söker det oturistiska Grekland. Nära Aten också, vilket är ett plus när ni ska åka hem.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.