![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi har också lärt oss att är "på grekiskt maner", dvs smårätter, dela med sig, beställa in när något tar slut. Det lärde jag mig av "seniorerna" här på Kalimera! (Tack för det tipset - bland många andra bra tips!)
![]() Biff äter vi härhemma, jag lagar den bäst, vi har helt börjat äta grekisk vardagsmat när vi är i Grekland, långkok, ugnsrätter. En ny rätt varje år - minst! Förra året presenterade Kickh en ny rätt som jag inte kommer ihåg namnet på, men det var bläckfisk, ungskokt, med oliver, tomat, lök. Mört, fint, det hade jag aldrig vågat beställa innan! Och en annan rätt som förr sambon i smaken - staka! Det blev hans favorit, vissa servitöter kunde skaka på huvudet lite... Svärfar envisas med att äta schitzel och biff etc och så surar han när det inte är som han är van vid. Gamla hundar... Jo, och det blir mycket billigare på detta viset, husmanskost kostar hälften av vad en biff kostar. Men det valfritt hur man väljer att leva, äta, bo etc! |
|
||||
|
||||
![]()
Låter klokt Gita. Jag önskar att alla Greklandsresenärer skulle hitta vägen till den enkla husmanskosten. Det är den som är bäst i Grekland. Finns så många härliga smakupplevelser som väntar för den som vågar prova. Grekiska långkok från gryta eller ugn, nyskördade grönsaker, underbar olivolja, lättkokta rödbetor, en skiva får eller getost, några nötter eller mandlar en doftande persika vad mer behövs.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Angående meze - Vi äter också helst middagar bestående av smårätter. En vana som jag har sen jag bodde i Grekland…trevligt att prova på olika smårätter och det finns så otrolig stor variation inom de olika regionerna Grekland.
En rolig incident från förra årets vistelse i Chryssi Akti och en (den enda?) lokal taverna; När vi hade beställt kom kyparen ut och sa; ”när jag såg beställningen var jag bara tvungen att komma ut att hälsa, när jag såg beställningen i köket så VISSTE att det var ni som var tillbaka!” (Vi hade haft en mycket trevlig kväll med kyparen ifråga ett par dagar tidigare). Jag tittade undrande på honom och frågade hur han kunde veta det, och då sa han att turister oftast beställer varsin rätt, och att det var sällan någon beställde meze… Kan verkligen rekommendera detta sätt att äta, ju fler som är vid matbordet, desto fler rätter kan man beställa in! //Outi |
|
|||
|
|||
![]()
Vil bare støtte alle dere som snakker varmt om mezedes! Kan vel knapt huske sist jeg spiste noe annet i Hellas. En fin måte å våge seg på nye smaker er det jo også.
|
![]() |
|
|