Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-06-17, 07:51
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Restaurangbesök

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har inte ätit på mer än något enstaka ställe som har recencerats här men får ändå några undringar...
Vi var i Platanias senast i slutet av juli ifjol och de priser som nämns här är ju fruktansvärt höga Antingen har priserna gått upp oerhört, vilket de inte har gjort enligt svägeskan som var nere för 2 veckor sedan, eller har ni haft otur att hamna på alla "dyra ställen" Dagens rec. nämns stället som billigt med hamburgare för 7.50? Intressant...
Att Symposium "chockhöjt" sina priser skrev jag om redan ifjol...Nu kostar souvlakin precis 100% mer än 2007
Vi brukar snitta på ca 10 E/pers och då ingår öl el vin.
Det ser ut att vara dyrt.. det tycker jag med. Men om man ser till att det är många kötträtter av biff och sådant. Då blir det ju rätt dyrt. Om man håller sig till det mer rent grekiska och mezes kan det inte bli samma höga summor. Så tror jag..

Citat:
Det ska bli väldigt intressant att se hur "våra" tavernor ligger prismässigt när vi kommer ner om drygt 3 veckor.
Ja det ska bli intressant att få se en jämförelse här senare.

//Monica S
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-06-17, 09:10
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Restaurangbesök

Jeg synes også prisene virker høye, men jeg synes det er vanskelig å sammenligne, siden vi holder oss til den greske delen av menyen, og vanligvis setter sammen måltidet på en helt annen måte. Biff holder vi oss unna, det er ikke den retten grekerne er dyktigst å tilberede.

Vi bestiller nesten aldri mer enn en hovedrett, og kanskje ingen. Hvis vi reiser to par sammen, hender det vi bestiller to hovedretter. Til gjengjeld bestiller vi flere forretter/småretter, og deler alt som kommer på bordet.

En salat er nesten obligatorisk(agurk/tomatsalat eller bladsalat - marouli), og det samme er en dipsaus (tzatziki, tarama eller auberginesalat e.l.). Så kompletterer vi med en eller flere småretter, som det finnes en uendelighet av og kan varieres med nye retter gjennom hele ferien. Ofte har vi nok mat før vi kommer til hovedrettene. Vi har etter hvert funnet ut at i tillegg til å være godt, blir det i lengden billiigere også å spise på denne måten.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-06-17, 09:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Restaurangbesök

Xeris kala John S.
Bravo!

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-06-17, 11:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Restaurangbesök

Vi har också lärt oss att är "på grekiskt maner", dvs smårätter, dela med sig, beställa in när något tar slut. Det lärde jag mig av "seniorerna" här på Kalimera! (Tack för det tipset - bland många andra bra tips!)

Biff äter vi härhemma, jag lagar den bäst, vi har helt börjat äta grekisk vardagsmat när vi är i Grekland, långkok, ugnsrätter. En ny rätt varje år - minst! Förra året presenterade Kickh en ny rätt som jag inte kommer ihåg namnet på, men det var bläckfisk, ungskokt, med oliver, tomat, lök. Mört, fint, det hade jag aldrig vågat beställa innan!

Och en annan rätt som förr sambon i smaken - staka! Det blev hans favorit, vissa servitöter kunde skaka på huvudet lite...

Svärfar envisas med att äta schitzel och biff etc och så surar han när det inte är som han är van vid. Gamla hundar...

Jo, och det blir mycket billigare på detta viset, husmanskost kostar hälften av vad en biff kostar. Men det valfritt hur man väljer att leva, äta, bo etc!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-06-17, 12:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restaurangbesök

Låter klokt Gita. Jag önskar att alla Greklandsresenärer skulle hitta vägen till den enkla husmanskosten. Det är den som är bäst i Grekland. Finns så många härliga smakupplevelser som väntar för den som vågar prova. Grekiska långkok från gryta eller ugn, nyskördade grönsaker, underbar olivolja, lättkokta rödbetor, en skiva får eller getost, några nötter eller mandlar en doftande persika vad mer behövs.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-06-17, 13:42
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Restaurangbesök

Angående meze - Vi äter också helst middagar bestående av smårätter. En vana som jag har sen jag bodde i Grekland…trevligt att prova på olika smårätter och det finns så otrolig stor variation inom de olika regionerna Grekland.
En rolig incident från förra årets vistelse i Chryssi Akti och en (den enda?) lokal taverna; När vi hade beställt kom kyparen ut och sa; ”när jag såg beställningen var jag bara tvungen att komma ut att hälsa, när jag såg beställningen i köket så VISSTE att det var ni som var tillbaka!” (Vi hade haft en mycket trevlig kväll med kyparen ifråga ett par dagar tidigare).
Jag tittade undrande på honom och frågade hur han kunde veta det, och då sa han att turister oftast beställer varsin rätt, och att det var sällan någon beställde meze…
Kan verkligen rekommendera detta sätt att äta, ju fler som är vid matbordet, desto fler rätter kan man beställa in!
//Outi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-06-17, 14:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Restaurangbesök

Vil bare støtte alle dere som snakker varmt om mezedes! Kan vel knapt huske sist jeg spiste noe annet i Hellas. En fin måte å våge seg på nye smaker er det jo også.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-06-17, 15:44
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Restaurangbesök

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Det ser ut att vara dyrt.. det tycker jag med. Men om man ser till att det är många kötträtter av biff och sådant. Då blir det ju rätt dyrt. Om man håller sig till det mer rent grekiska och mezes kan det inte bli samma höga summor. Så tror jag..

//Monica S
Ja, nu kommer jag dragandes med mitt Georgioupoli igen!!

Vi äter uteslutande grekisk mat och mezes i byn samt en karaff husets
eller Retsina. Visserligen orkar vi, om vi beställer bara varsin huvudrätt, inte med någon förrätt. Vi äter däremot ganska ofta allehanda underbara smårätter istället! Har nog aldrig testat oxfilé "a lá allt möjligt". Det beror absolut inte på snålhet - men det kan vi äta hemma, även om det är dyrare!

Vi betalar sällan över 20€ per måltid för två och får då underbar grekisk mat!

Hur ser det ut på andra platser på Kreta vad gäller det grekiska köket eller mezes?

Hoppas ni alla Kalimerianer (heter det så?) både i Grekland och här hemma får en riktigt fin midsommar!

Lena
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-06-17, 19:47
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Restaurangbesök

Så bra att det blev skrivet lite om mezedes!
Det bästa med mezedes är att man nästan kan äta det på allt från det enklaste ställe till det mer luxiösa och det är oftast lika bra på båda ställena.
Husmanskosten skall man absolut slå ett stort slag för, skippa biffar och annat som man kan äta hemma i Svedala. Prova grytor, patsas och allt annat gott som tillagas i det grekiska köket. Jag lovar man blir inte besviken utan man frågar efter recepten och försöker tillaga detsamma när man kommer hem, ja åtminstone gör jag det.
Jag går ofta ut i köket och lovordar kocken då han/hon förgyllt våra smaklökar, för det mesta får man tips och råd och recept och kockar gillar visad uppskattning, tro mig.
Jag har exempelvis aldrig lärt mig så mycket om den grekiska husmanskosten som när vi klockan 4 på morgonen gick till saluhallen i Chania och var med om att laga dagens rätter som började serveras redan en timme senare. Klockan 6 på kvällen gick vi hem fullproppade med kunskaper.
Mamma Maria har också lärt oss mycket hemma i sitt kök och uppe i Kastellos. För att inte tala om alla växter, Xorta, som går att använda i matlagningen.
Så prova på de grekiska rätterna på menyn!
Kali orexi

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-06-18, 15:18
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Almiras family restaurant - Platanias

Båda åt tzatsiki (€2,90) till förrätt och vi beställde in husets röda vin för €8,90. Hon åt en filé minion (€17,90)
och han åt en filé Madeira (€17,90). Till efterätt åt hon fruktsallad med vipsgrädde (€5) och han chokladkaka med
vispgrädde och vaniljglass (€5).

Mat 4/5
Maten var god och till filéerna fick man ris och bakad potatis, gott och välkryddat. Alla rätter var goda och
serverades fint.

Miljö 5/5
Vi satt i mitten uppe på "Roof Garden" och hade därmed utsikt över andra restauranggäster samt havet. Ljuvlig
grekisk musik kom från högtalarna och möblerna var snygga och fräscha. Härlig restaurang.

Service 4/5
De var mycket trevliga och stressade inget än om dem hade fullsatt. Däremot fick man inte vänta på service heller,
utan de var där när man behövde dem. De ingav mycket stort förtroende.

Totalt 13/15
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-06-18, 15:27
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Vi äter det vi tycker smakar bra, därav hamnar priserna där de hamnar.

De gånger vi tagit billigare rätter har vi ibland fått mindre mat på tallriken eller så har maten helt enkelt inte smakat bra. Vi har trots dessa middagspriser hållit oss under budget, mest pga. att vi äter frukost och lunch på hotellrummet. Vi är inte här för att snåla utan vi är på semester, spara pengar kan man göra resten av året.

Ang. att hamburgaren var billig så var det återigen en reflektion av Våra upplevelser här på ön. Som det redan står i första inlägget så är detta Våra erfarenheter av restauranger och många andra lever på andra sätt. Alla är vi olika och det är härligt. Av de menyer vi har tittat i så är €7,5 inte mycket för en huvudrätt, det är å andra sidan inte heller jätte lite. Dock var den aktuella restaurangen (Palace Platanias) billig i jämförelse med kringliggande restauranger, enligt Oss.

Återigen - detta är exakta priser vad Vi har betalat och vad Vi har tyckt om stället, ingen annans åsikter!

PS.
Det är första gången vi är på Kreta så vi har mycket att lära. Det med smårätter låter mycket intressant, får vi prova nästa gång.
DS.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-06-19, 21:44
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Restaurangbesök

Mylos - Platanias

Vi åt var sin tzatsiki (€4,50) och sedan beställde vi in en Chateau Briand för två personer (€56). Till efterrätt åt han en glass med jordgubbar (lagom innan midsommar) och hon vit chokladmousse med jordgubbar. Båda efterrätterna kostade €7.

Mat 5/5
Det var underbart gott, bakad potatis och ris till köttet. Tzatsikin och efterrätten var enormt goda.

Miljö 4/5
Låg intill vägen, detta var det enda negativa. Enormt snygga toaletter, mysiga små delar i restaurangen - alla utomhus.

Service 5/5

Hjälpsamma och skämtsamma men ändå mycket professionella. De lämnade en i fred när man ville smälta maten en stund och de var lagom snabba med maten. Kunde faktiskt inte hitta något negativt med servicen.

Totalt 14/15

Detta var alla restaurangbesök som vi hann med i Platanias denna gång. =)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT