![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla ni som redan hunnit en sväng till Grekland och hem igen, hur har turismen varit? Det ryktas ju om att många väljer att semestra hemma och att det kommer vara lite glesare på öarna i år. Låter ju rätt skönt..
|
|
|||
|
|||
![]()
Nä, Du blir nog inte mindre ensam i år. Kanske några stannar hemma men inte verkar det vara mindre turister än tidigare. Underlaget är kanske lite bristfälligt men de färjeresor som jag åkt och de öar jag besökt har nog en ganska stabil beläggning.
Däremot ÄR det dyrt och i ett längre perpektiv tappar man nog en del gäster. Å andra sidan kan det dyra och mer exklusiva locka en annan målgrupp vilket i slutändan betyder att vi mindre bemedlade får åka till Bulgarien och de med tillgångar får njuta grekisk sol och gästfrihet |
|
|||
|
|||
![]()
Eftersom många stora hotell i Rethymno inte öppnat i år så kan jag nog säga att det är färre turister,,hörde även av restaurangägare och butiksinnehavare att under maj månad var det ca 40% mindre än samma tid förra året..
|
|
|||
|
|||
![]()
Tänk på att detta med att "semestra hemma" bara gäller svenskar, mycket pga vår valutakurs. Vi kanske vill tro att vi är en stor resenation, men när det gäller Grekland är vi bara en av många nationer
![]() Nu när jag var till Grekland i juni märkte jag definitivt av färre svenskar, det märktes. Men i det stora hela så var det mycket folk på restauranger och hotell. Framförallt var det mycket tyskar och fransmän på resande fot. Mitt sammantagna intryck av mina förfrågningar var att säsongen kom igång senare än vanligt i år, kanske pga färre resenärer från Norden, men att August skulle bli lika hektisk som vanligt. Många pensionat var redan fullbokade, och eftersom grekerna själva har semester under Augusti så lär de bli lika många som vanligt. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi bokade sedan någon månad en resa till Skiathos.
När jag gick in på Ving för någon vecka sedan så fanns det INTE en enda resa kvar varken till Skiathos eller Skopelos eftersom de använder samma flygplats. Detta var iofs under två veckor i juli. Det kan vara Mamma Mia-effekten, men det tyder väl på att det reses ganska mycket. Tänk, inte en enda resa till två öar ![]() Apollo, Ving och Fritidsresor har sålt 30-50% fler resor under 3-4 veckor i juni iår än motsvarande veckor förra året, och då var förra året ändå ett av de bästa åren för charterbranschen någonsin. Senast redigerad av ricky den 2009-06-29 klockan 08:36. |
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen från Samos där det inte var så många turister som förra året- en minskning med 30% enligt dem vi frågade. Att planen är fulla kanske beror på att charterbolagen dragit ner på antalet resor redan innan säsongen?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
har hört exakt samma sak, men från Rhodos då.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi syntes det var ganske mye folk da vi kom til Lesvos/Molyvos i begynnelsen av juni - det inntrykket ble bekreftet av tavernaeiere og taxisjåfører vi spurte, de sa det ikke var noen forandring i år ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Men att resa i maj/juni tycker jag att det har varit ganska lite turister även förra året. Högsäsongen börjar först nu.
Vi var på Teneriffa i januari i år. Det var högsäsong men det var väldigt lite turister ändå. När ställena börjar gå ner till 80 €-cent för en pint beer tyder det på lite turism. Vi var i Estoril/Cascais under påsken och det var förvånansvärt lite turism. Förra året i Maj tyckte jag att Rethymno kändes folktomt i jämförelse med Juli för nåt år sedan. Även om det självklart är mindre i maj än juli så tyckte jag att det kändes ganska glest förra året. Samtliga svenska charterbolag har gått ut i media och sagt att reseköpen har ökat upp till 50% jämfört med motsvarande veckor förra året. Det är mycket möjligt att det är kommersiell taktik för att locka fler att köpa resor? Att engelskmännen har dragit ner hårt på sitt resande är bevisat. På vissa orter är bara svenskarna än bråkdel av engelskmännen och har då britterna minskat resandet med 30% så är det klart att det får stort genomslag. Jag misstänker att även tysken har dragit ner på resandet? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Jmfr endast flyg Gbg- Santorini, tiddigare år ca 4000:- i år 5400:- |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() - på Anti - Paros kunne jeg ikke tenke meg å sette mine ben i den norske skoleferien ![]() ![]() Vi visste heller ikke at det var tsjekkisk, men fikk vite det etterhvert ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej, vi har nu kommit hem från Naxos, Paros & Antiparos och vi upplevde mycket färre turister än tidigare år. t ex många stränder vi var till som låg utanför byarna var vi nästan ensamna på.
![]() |
![]() |
|
|