Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-28, 20:41
pernille71s avatar
pernille71 pernille71 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Färre turister iår?

Alla ni som redan hunnit en sväng till Grekland och hem igen, hur har turismen varit? Det ryktas ju om att många väljer att semestra hemma och att det kommer vara lite glesare på öarna i år. Låter ju rätt skönt..
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 00:47
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Färre turister iår?

Nä, Du blir nog inte mindre ensam i år. Kanske några stannar hemma men inte verkar det vara mindre turister än tidigare. Underlaget är kanske lite bristfälligt men de färjeresor som jag åkt och de öar jag besökt har nog en ganska stabil beläggning.
Däremot ÄR det dyrt och i ett längre perpektiv tappar man nog en del gäster. Å andra sidan kan det dyra och mer exklusiva locka en annan målgrupp vilket i slutändan betyder att vi mindre bemedlade får åka till Bulgarien och de med tillgångar får njuta grekisk sol och gästfrihet
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 06:08
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Eftersom många stora hotell i Rethymno inte öppnat i år så kan jag nog säga att det är färre turister,,hörde även av restaurangägare och butiksinnehavare att under maj månad var det ca 40% mindre än samma tid förra året..
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 08:04
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Tänk på att detta med att "semestra hemma" bara gäller svenskar, mycket pga vår valutakurs. Vi kanske vill tro att vi är en stor resenation, men när det gäller Grekland är vi bara en av många nationer

Nu när jag var till Grekland i juni märkte jag definitivt av färre svenskar, det märktes. Men i det stora hela så var det mycket folk på restauranger och hotell. Framförallt var det mycket tyskar och fransmän på resande fot. Mitt sammantagna intryck av mina förfrågningar var att säsongen kom igång senare än vanligt i år, kanske pga färre resenärer från Norden, men att August skulle bli lika hektisk som vanligt. Många pensionat var redan fullbokade, och eftersom grekerna själva har semester under Augusti så lär de bli lika många som vanligt.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 08:27
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi bokade sedan någon månad en resa till Skiathos.
När jag gick in på Ving för någon vecka sedan så fanns det INTE en enda resa kvar varken till Skiathos eller Skopelos eftersom de använder samma flygplats.
Detta var iofs under två veckor i juli.
Det kan vara Mamma Mia-effekten, men det tyder väl på att det reses ganska mycket. Tänk, inte en enda resa till två öar

Apollo, Ving och Fritidsresor har sålt 30-50% fler resor under 3-4 veckor i juni iår än motsvarande veckor förra året, och då var förra året ändå ett av de bästa åren för charterbranschen någonsin.

Senast redigerad av ricky den 2009-06-29 klockan 08:36.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 09:41
Britta52 Britta52 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Nyss hemkommen från Samos där det inte var så många turister som förra året- en minskning med 30% enligt dem vi frågade. Att planen är fulla kanske beror på att charterbolagen dragit ner på antalet resor redan innan säsongen?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Britta52 Visa inlägg
Att planen är fulla kanske beror på att charterbolagen dragit ner på antalet resor redan innan säsongen?
Håller med! Läste tidigt i våras om en minskning av platser med ca 30 %, har vissserligen ingen källa och är inte helt säker på uppgiften, men den verkar logisk
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:03
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
hörde även av restaurangägare och butiksinnehavare att under maj månad var det ca 40% mindre än samma tid förra året..
har hört exakt samma sak, men från Rhodos då.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 11:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Läste tidigt i våras om en minskning av platser med ca 30 %, har vissserligen ingen källa och är inte helt säker på uppgiften, men den verkar logisk
// Helén
Turistene svikter kanskje ikke like mye på alle greske reisemål ?
Vi syntes det var ganske mye folk da vi kom til Lesvos/Molyvos i begynnelsen av juni - det inntrykket ble bekreftet av tavernaeiere og taxisjåfører vi spurte, de sa det ikke var noen forandring i år

Kari
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 11:19
Hellens avatar

Citat:
Håller med! Läste tidigt i våras om en minskning av platser med ca 30 %, har vissserligen ingen källa och är inte helt säker på uppgiften, men den verkar logisk
// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Turistene svikter kanskje ikke like mye på alle greske reisemål ?
Vi syntes det var ganske mye folk da vi kom til Lesvos/Molyvos i begynnelsen av juni - det inntrykket ble bekreftet av tavernaeiere og taxisjåfører vi spurte, de sa det ikke var noen forandring i år

Kari
Det är mycket möjligt att det varierar, jag menade svenska researrangörer när jag skrev om minskningen, bara för att vi svenskar inte planerar resa utomlands så betyder ju inte det att totala turistantalet går ner, men det blir färre resor att välja på för oss som vill iväg
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 12:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Men att resa i maj/juni tycker jag att det har varit ganska lite turister även förra året. Högsäsongen börjar först nu.

Vi var på Teneriffa i januari i år. Det var högsäsong men det var väldigt lite turister ändå. När ställena börjar gå ner till 80 €-cent för en pint beer tyder det på lite turism.

Vi var i Estoril/Cascais under påsken och det var förvånansvärt lite turism.

Förra året i Maj tyckte jag att Rethymno kändes folktomt i jämförelse med Juli för nåt år sedan. Även om det självklart är mindre i maj än juli så tyckte jag att det kändes ganska glest förra året.

Samtliga svenska charterbolag har gått ut i media och sagt att reseköpen har ökat upp till 50% jämfört med motsvarande veckor förra året. Det är mycket möjligt att det är kommersiell taktik för att locka fler att köpa resor?

Att engelskmännen har dragit ner hårt på sitt resande är bevisat.
På vissa orter är bara svenskarna än bråkdel av engelskmännen och har då britterna minskat resandet med 30% så är det klart att det får stort genomslag. Jag misstänker att även tysken har dragit ner på resandet?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 12:36
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Samtliga svenska charterbolag har gått ut i media och sagt att reseköpen har ökat upp till 50% jämfört med motsvarande veckor förra året. Det är mycket möjligt att det är kommersiell taktik för att locka fler att köpa resor?
Med den prisbilden som är i år, så kan det säkert stämma
Jmfr endast flyg Gbg- Santorini, tiddigare år ca 4000:- i år 5400:-
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 15:24
karis avatar

Citat:
Det är mycket möjligt att det varierar, jag menade svenska researrangörer när jag skrev om minskningen, bara för att vi svenskar inte planerar resa utomlands så betyder ju inte det att totala turistantalet går ner, men det blir färre resor att välja på för oss som vill iväg
// Helén
- men, Hellen, det var oftest det s v e n s k e språket vi hørte rundt oss - en del nordmenn og, men flere svensker, ellers var det veldig mange tsjekkere
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 15:29
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- men, Hellen, det var oftest det s v e n s k e språket vi hørte rundt oss - en del nordmenn og, men flere svensker, ellers var det veldig mange tsjekkere
Åh så härligt ni måste haft det Precis så som vi svenskar hör norrmän på Antiparos Tjeckiska vet jag inte hur det låter
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:27
karis avatar

Citat:
Åh så härligt ni måste haft det
Precis så som vi svenskar hör norrmän på Antiparos
Tjeckiska vet jag inte hur det låter
// Helén
V I S S T var det herlig , men for det meste hørte vi ( heldigvis ) ikke n o e språk rundt oss

- på Anti - Paros kunne jeg ikke tenke meg å sette mine ben i den norske skoleferien - men på høsten i fjor var det veldig deilig der

Vi visste heller ikke at det var tsjekkisk, men fikk vite det etterhvert
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:40
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Vi bokade sedan någon månad en resa till Skiathos.
När jag gick in på Ving för någon vecka sedan så fanns det INTE en enda resa kvar varken till Skiathos eller Skopelos eftersom de använder samma flygplats.
Detta var iofs under två veckor i juli.
Det kan vara Mamma Mia-effekten, men det tyder väl på att det reses ganska mycket. Tänk, inte en enda resa till två öar

Apollo, Ving och Fritidsresor har sålt 30-50% fler resor under 3-4 veckor i juni iår än motsvarande veckor förra året, och då var förra året ändå ett av de bästa åren för charterbranschen någonsin.
Ett tillägg till detta är att det är ju också danska, norska och i vissa fall även finnar med dessa charterbolag. Danskarna har ju inte samma svaga valuta som vi... Allt fler som kan väljer att jobba i Danmark eftersom de tjänar mer i lön och får ut mer svenska efter växligen...
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 08:12
sol&blåtthav sol&blåtthav är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Hej, vi har nu kommit hem från Naxos, Paros & Antiparos och vi upplevde mycket färre turister än tidigare år. t ex många stränder vi var till som låg utanför byarna var vi nästan ensamna på.. Det såg även ut som om många hotel/pensionat hade få gäster.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.