Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-02, 07:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Malev, är de på något sätt annorlunda?

Googlade på Malev igår då jag ryktesvägen hört att det är "stor risk" att bagaget blir stulet när man flyger med dem.
Det bekymrar mig inte då vi reser med handbagage, däremot hittade jag en formulering som gjorde mig lite fundersam; "se till att du bekräftar ditt flyg så att du inte blir nekad ombordstigning pga överbokning".

Någon som vet eller kan komma på om det kan menas annat än - Checka in i tid!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Malev, är de på något sätt annorlunda?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
....."se till att du bekräftar ditt flyg så att du inte blir nekad ombordstigning pga överbokning".

För många år sedan krävde de flesta reguljärbolag att man skulle "rekonfirmera" sin returresa senast ett visst antal timmar innan avgång. Det gjorde man oftast med ett telefonsamtal. Så var det t.ex. i mitten av 80-talet när jag flög med JAT.

Men jag hade för mig att de europeiska bolagen sedan länge hade upphört med detta krav, åtminstone för resor inom Europa. Kolla upp det ordentligt med Malev för säkerhets skull!

Edit: De senaste c:a 15 åren har jag aldrig behövt "rekonfirmera" någon flight...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-07-02 klockan 11:51. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:41
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
För många år sedan krävde de flesta reguljärbolag att man skulle "rekonfirmera" sin returresa senast ett visst antal timmar innan avgång. Det gjorde man oftast med ett telefonsamtal. Så var det t.ex. i mitten av 80-talet när jag flög med JAT.

Men jag hade för mig att de europeiska bolagen sedan länge hade upphört med detta krav, åtminstone för resor inom Europa. Kolla upp det ordentligt med Malev för säkerhets skull!
Tack för tipset, jag kollar på plats i morgon på Arlanda, men om det är så, då borde det stå nämnt någonstans på biljetten kan jag tycka, charterflygen har ju fortfarande ovanstående förfarande.
Vi blev själva hämtade i cafeterian på Landvetter 45 minuter före utsatt avgångstid ett år
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 13:47
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Inte konstigare än något annat reguljär bolag... har åkt med Malev flera gånger och funkar jätte bra!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 13:50
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Inte konstigare än något annat reguljär bolag... har åkt med Malev flera gånger och funkar jätte bra!

Camilla
Det låter bra!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 16:15
liselotti
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
"se till att du bekräftar ditt flyg så att du inte blir nekad ombordstigning pga överbokning".

// Helén
Det betyder att du ska ringa och konfirmera din bokning 24 timmar före avgång. Inom Europa är det inte vanligt.

Vi blev nekade ombordstigning en gång när vi reste med Lufthansa till Portugal (ca 10 år sedan). Dom hade överbokat. Först frågade dom om någon frivillig kunde vänta men så var inte fallet. Vi som inte konfirmerat stod sist på listan och kom därför inte med. Det var bara att vänta på nästa flight......(plus att vi fick en rejäl kompensation )

Det gäller inte bara returresan som med charterbolagen, utan även utresan.
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 16:57
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Det betyder att du ska ringa och konfirmera din bokning 24 timmar före avgång. Inom Europa är det inte vanligt.

Vi blev nekade ombordstigning en gång när vi reste med Lufthansa till Portugal (ca 10 år sedan). Dom hade överbokat. Först frågade dom om någon frivillig kunde vänta men så var inte fallet. Vi som inte konfirmerat stod sist på listan och kom därför inte med. Det var bara att vänta på nästa flight......(plus att vi fick en rejäl kompensation )

Det gäller inte bara returresan som med charterbolagen, utan även utresan.
Det borde ju stå någonstans vart man skall ringa i så fall. Texxten som jag igår citerade hittade jag i blogg på nätet, det finns ingen info någonstans på min biljett.
Vi har varit med om att SAS överbokat, kompensationen vi fick täckte nästan nästa års resa, så det är inte hela världen om vi inte kommer med.
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.