Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-03, 22:52
Eva W Eva W är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Packningstips till orutinerade resenärer

Vi åker ner till Athen (för att sen tillbringa 12 nätter på Poros och avsluta med 2 i Athen innan hemresan) om bra precis 2 veckor och nu börjar packnings-ångesten göra sig påmind Vi är nämligen inte särskilt vana resenärer, om man nu törs erkänna detta i ett sådant här forum...
De familjesemestrar vi har gjort hittills har varit Sverigetrippar i egen bil (å det är inte klokt vad enkelt det är att packa å ta med sig allt och lite till... i en bil) - så detta med att färdas per flyg och båt ställer ju till det en hel del i packningsplaneraren (alltså moderns - läs MITT - huvud).
Vad säger ni, folket, vi tänker packa i resväskor (typ halvstora) och förmodligen bli både uttittade och utskrattade på vår färd, men HUR planerar man bäst för en 14 dagars vistelse? Som handbagage tänker jag att var och en (vi är en klassisk 4-personers familj med mamma, pappa och två tonåringar) får bära en mindre rygga. Jag blir helt imponerad när man läser inlägg där folk packar allt de behöver i en rygga och den bara väger 8 kg!!! Känner att vi nog kommer att hamna låååångt från den drömgränsen, åtminstone nu på vår första familjeresa utomlands.
Tipsa på - jag kommer att finkamma inläggen på bra tips!!
Tack och bock från en ressugen norrlandsmamma
Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 23:34
sol&blåtthav sol&blåtthav är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Sv: Packningstips till orutinerade resenärer

Hej, Den packingslista som finns på denna hemsida är mycket bra att utgå ifrån. Det vi strukit & klarat oss utan (men jag förstår de som tar med den) är fönsterskrapan. Något som vi har haft stor nytta av är ett par mindre mjuka kylväskor. De följer alltid med till stranden, de får plats i lilla ryggan. Där har vi lunchen och kylklampar är fryst vatten som vi sedan dricker upp under dagen. man får oxå i en liten plastskärbräda för bröd och tomater..vi har även med oss en förskärare! Mycket bra att ha en vass större kniv till det hårdytade brödet. (dock inte i handbagaget på flyget) En liten ståltermos för vatten till néskaffet. En liten flaska yes, fungerar utöver som diskmedel även som utmärkt tvättmedel som kompl till Y3. tvättlina och klädnypor.

Kläder går att begränsa, dagtid är det ju badkläder som gäller..och allterftersom så vänjer man sig vid lite salt & solkrämsfläckar på linnen och shorts,,,någon varmare tröja, skjorta till blåsig kväll kan vara bra. I år tog vi med oss extra mycket underkläder så vi slapp tvätta-vilken lyx! Något som känns lite finare inför middagar. Det är jätteskönt att ha "sparat" något rent och fräsch till slutet av luffen oxå tex att ha på flygresan hem.

Vi vuxna hade under 10 kg och våra tonåringar hade 5-6 kg. (ryggsäckar)Men det krävdes stor övertalning innan dottern lämnade plattången hemma :-)
På hemresan var det lite tyngre pga av de stenar vi samlat på oss..

En strandhanduk får räcka. Ni får lakan och handukar på hotellet.

En liten kikare kan vara kul att ha, spana på båtar och förhoppningsvis delfiner.

Små ficklampor! Vi har många gånger gått hem efter mörka gator med dålig belysning och trafiken inpå. Vi har även varit med om strömavbrott på ön (det var 45 gr varmt och allas AC tog all kraft) DÅ var det mörkt!! Det gäller bara att komma ihåg att ta med den när man går hemifrån på kvällen, det är oftast på hemvägen den behövs..

Glöm inte att allt går att köpa, det finns oftast välsorterade minimarkets.
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 07:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bara plattången...gissa vilken orutinerad tältcampare som tog med sig ett strykjärn ett år, vi såg inte en elkontakt på fem veckor...som du säger tar man med sig mer när man åker bil.
Men jag vill också understryka det som sägs av sol&blåtthav: det finns välsorterade minimarkets nästan överallt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

...jag skulle aldrig lämna hemma plattången Det är svårare att ransonera bort "saker" tycker jag. Kläder däremot har man alltid med för mycket. Nu ska jag verkligen inte ha med så mycket kläder och ta med tvättmedel istället (tror jag)

Jag förstår att man har packbesvär som luffare med ryggsäck men om man har resväska rymmer den ju väldigt mycket.

En "måste" sak jag absolut alltid har med är min resevattenkokare ...och två vinglas i hårdplast eftersom jag inte gillar att dricka vin i vanliga dricksglas.

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reflexer, liten ficklampa och bekväma skor är ett måste för mig. Sen räcker det med några linnen, 3-4 trosor som jag tvättar efterhand, en bikini, två par shorts, några tunna kjolar, ett par tunna linnebyxor och en klänning. Reser ni i låg eller mellansäsong behöver ni en vindjacka och ett par långärmade tröjor också. Sen packar jag några pocketböcker, ett par wettextrasor, Y3 tvättpåsar, hygienartiklar inkl solskyddsmedel, MyggA och en liten cortisontub. Jag tar också med ett tunt badlakan men det går ju också att köpa på plats. Ö-luffat har jag gjort med både ryggsäck och mindre dragväska. På charterresor har jag med en lite större dragväska av tyg. Klädnypor och tvättlina brukar finnas så det köper jag i nödfall där nere.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 13:13
kize kize är inte uppkopplad

Vi har slutat att ta med badlakan då det tar rätt stor plats. Istället använder vi oss av en sarong var, tar liten plats i bagaget o väger lite. Den är tunn och mycket användbar. Duger utmärkt på stranden, att torka sig med, att skydda axlarna när solen blir för stark, ha som solsdkydd på ett par pinnar om det behövs. Dessutom tar vi dem med in i duschen varje kväll o tvättar av den dagens salt o nästa morgon är de rena o torra igen. Mycket praktiskt tips som vi fått tidigare här på Kalimera.
Saronger finns att köpa på de flesta öar o förra året såg jag billiga på Naxos (uppe i g:a stan) för 5 euro.

Hälsar Kicki som nu räknar ner till onsdagens Naxos-tripp
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 13:34
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av sol&blåtthav Visa inlägg
Hej, Den packingslista som finns på denna hemsida är mycket bra att utgå ifrån. Det vi strukit & klarat oss utan (men jag förstår de som tar med den) är fönsterskrapan. .
Jag kommer definitivt att ta med skrapan! Har inte alls tänkt på det! Tack för packningslistan! Nu på vår senaste resa i maj hade vi en sjö i badrummet efter varje dusch.

Vi brukar också ta med lite udda pappersservetter som inte kommer till användning hemma.

Hälsningar Lena
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 14:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
...och två vinglas i hårdplast eftersom jag inte gillar att dricka vin i vanliga dricksglas.

Malin

Du får såååå gärna låna 2 av mina tjeckiska kristallglas för allt du släpat med till mig tidigare! Vin ska njutas rejält

Säg bara till så tar jag med dem ut till er!

Vi ses snart//Kikh
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 15:14
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag har lite av samma dilemma...Jag skall för första gången vara borta i två veckor i sället för en vecka. Till att börja med har jag införskaffat en större resväska med hjul, en röd glänsande fin, kanske inte så glänsande när jag kommer fram. Det vanliga är att jag har alltid tagit med mig alldeles för mycket kläder men detta skall jag inte i år... Tänkte ta med lite tvättmedel och tvätta upp för hand. Men några trosor, linnen, två par byxor, två bikinis (förhoppningsvis om jag får köpt en i morgon), två kjolar, lite toppar samt en handväska. 11 pocketböcker, MP3, en badhandduk till solstolen, pressbryggare och kaffet (Zoegas - givetvis) skall också packas ner. Men pressbryggaren tar jag i hand på planet. Jo, förresten jag åker inte utan min kudde.

Klick - bara 16 dagar kvar till Skiathos
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 17:14
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Du får såååå gärna låna 2 av mina tjeckiska kristallglas för allt du släpat med till mig tidigare! Vin ska njutas rejält

Säg bara till så tar jag med dem ut till er!

Vi ses snart//Kikh
Tack för erbjudandet Men vi klarar oss nog med plastglasen

Ska börja packa imorgon och se till att jag får plats med så många pocketböcker som möjligt till dig...så du klarar dig till nästa leverans

Vi ses!

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 22:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bara plattången...gissa vilken orutinerad tältcampare som tog med sig ett strykjärn ett år, vi såg inte en elkontakt på fem veckor...som du säger tar man med sig mer när man åker bil.
Men jag vill också understryka det som sägs av sol&blåtthav: det finns välsorterade minimarkets nästan överallt.
Eh, få se nu, nej plattång har jag aldrig haft med mej
Då det gäller elkontakt så har jag faktiskt rätt ofta haft elkontakt i tältet, tönk dej att det regnar lite lätt och kanske bara är 16 grader, då finns det inget som går upp mot ett tält med en kupevärmare i. Vi brukar ta husvagnsplats med elstolpe så länge vi bodde i tält och det var faktiskt riktigt skönt då vi hade ett tvårumstält, kupevärmaren ställdes på nånting och blåste mot ena sidan av innertältet. Det fanns inte så fuktigt väder så att inte allt vi hade inne var torrt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 06:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bra tips, men finns det fortfarande folk som tältar?
Vi tältade i Grekland i många år . I den värmen är gammaldags bomullstält bäst, såna som har lite takhöjd. Jag brukade sätta in en liten annons i lokaltidningen och folk som vårstädade sina garage skänkte mig jättefina tält. De höll säsongen ut trots sol och vind. Vi åkte ju VW-buss, så utrymmet för grejor var stort.

Alternativt bör tältet ha två ingångar så att man kan få in luft, eljerst blir det outhärdligt varmt på morgonen när solen ligger på.

Litet utvik från packningstråden, kanske...
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 07:40
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

[quote=nilam;172792och två vinglas i hårdplast eftersom jag inte gillar att dricka vin i vanliga dricksglas.

Malin[/quote]

Sådana har även jag införskaffat mig, 15 kr/glaset på citygross.
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 08:51
storkis storkis är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

När vi var på Kreta för ett par veckor sedan packade jag ner följande för en vecka:

Underkläder för en vecka, 2 badlakan, ett par badskor, ett par extra sandaler, 3 linnen, ett par shorts, en jeanskjol, 2 strandklänningar, en klänning till kvällen, 2 solhattar, 3 toppar till kjolen och capribyxorna och toppen som jag åkte i. Jag packade även ner tidningar med korsord och ett par böcker.

Dessutom packade vi ner en liten kylväska med kaffe, bröd och lite konserver och även neccesär med toalettsaker i. Kamera lade vi också ner, men den lade vi i handbagaget, liksom värdesaker, som vi ville ha uppsikt över
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Sådana har även jag införskaffat mig, 15 kr/glaset på citygross.
Lite kuriosa bara. På många små grekiska familjeägda tavernor serveras vinet just i duralexglas. Så sker fortfarande på många öar och den godaste grekiska maten har jag ätit just på den typen av ställen. Men visst många lite finare ställen har idag gått över till vinglas det innebär dock inte alltid bättre mat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 09:50
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Lite kuriosa bara. På många små grekiska familjeägda tavernor serveras vinet just i duralexglas. Så sker fortfarande på många öar och den godaste grekiska maten har jag ätit just på den typen av ställen. Men visst många lite finare ställen har idag gått över till vinglas det innebär dock inte alltid bättre mat.

Eva
Jag kan också tycka att de passar på just dessa tavernor...det hör liksom till Även på Lilla tavernan i Göteborg får man plåtkanna och duralexglas till vinet.
Men olika tillfällen kräver olika glas...kallt gott vitt-eller rosé på balkongen då vill jag ha vinglas

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 15:42
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Men det krävdes stor övertalning innan dottern lämnade plattången hemma :-)

Hur gjorde ni??? Våra flickor vägrar lämna platttång, trippeltång och locktång. På Naxos brukar vår hotällägare Nikos hälsa dem med "Ta koritsia me tis megales valitses" (Flickorna med de stora resväskorna) Vi pratar 20 kg så tips mottages med tacksamhet
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 17:11
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ett otroligt bra tips som jag läste mig till här på kalimera.se.
Det har ofta varit ett problem att tvätta i Grekland då det allt som oftast saknas diskpropp. Oj vad man hållt på med papper och annat jäkelskap.
Men så enkelt det var; Ett gäng med kraftiga påsar medtogs från Arlandas taxfree-shop. (Det duger inte med grekisk minimarket-standard på påsarna) Vips så hade man enkla diskbaljor i ryggsäcken. En för tvättmedel och en för sköljning. Hörde ett tips om att knyta påsen och stoppa den med vatten o tvättmedel i moppesadeln och köra runt en dag. Så ambitiös var dock inte jag.
Iaf, kanontips som man tackar för!

Sedan är det ju en annan historia att jag för första gången såg en diskbalja både på Anafi och Folegandros.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.