|
||||
|
||||
moped
Var med om något annorlunda på Anafi. Hyrde en moped och den var fulltankad. De ville ha tillbaks den fulltankad också. Nu var ju öns enda mack endast öppen mellan 17-18, vilket jag missade.
Till saken; Systemet med att ta ut mopeden med tom tank och lämna tillbaka den likadant känns frustrerande. Det rör ju sig inte om många €:s men likväl, man är ju småsnål när man budgetreser. Är systemet för att uthyraren ska kunna slanga bensinen som är kvar? Det lär ju vara en bra affär för dem om man tänker sig i snitt en liter per återlämnad moped. Känns ohederligt! |
|
|||
|
|||
Sv: moped
Citat:
Det är ju ungefär samma system som biluhyrningsföretag har när man betalar för en hel tank och inte får tillbaka några pengar om man lämnar tillbaka med bensin kvar. Ohederligt, tja, annars skulle vi nog få betala på annat sätt med högre hyra. Och man KAN ju faktiskt köra lite extra så soppan går åt. Brukar jag som är ärkesnål göra när jag hyr moppe! |
|
|||
|
|||
Hur ser de ut med reglerna för att få hyra moped?
|
|
||||
|
||||
Väldigt godtyckligt; Själv har jag inte haft ngr problem. Men för säkerhets skull har jag ett intyg fr vägverket som säger (på engelska) att jag med svenskt b-körkort får framföra en 50cc-moped i sverige. Amorgos/Anafi/Folegandros/Naxos, ingen har ifrågasatt körkortet. Senast i Ag Prokopius (Naxos) fick jag dock inte hyra på ena stället, förmodligen för att dom hellre vill hyra ut en 4-hjuling och tjäna lite mer. Tvärs över gatan fick jag en 90cc för 7 €. Det var det minsta de hade, de försäkrade att jag inte skulle ha ngr problem med polisen om dt blev kontroll, , vad vet jag?
|
|
||||
|
||||
Fresten; har någon här på forumet någonsin blivit stoppad eller bötfälld för att framfört fordon utan rätt körkort (typ moppe utan a-tillhörighet) eller gjort sig skyldig till annan trafikförseelse typ ingen hjälm/alkohol i utandning/eller annat, skulle vara intressant att höra. Uthyraren på Naxos var väldigt tydlig med bötesbeloppen om jag gjorde ditten eller datten. Och faktiskt såg jag en poliskontroll i höjd med flygplatsen på Naxos en dag.
|
|
|||
|
|||
Likadant på Karpatos med undantaget att tankbåten ej hade varit där.De flesta mackar hade ingen eller väldigt lite bensin.Bensinen gick till yrkestrafiken,vi turister fick ej tanka.Man fick helt enkelt åka runt tills det var någon mack som ville sälja bensin eller straffavgift antar jag.
|
|
|