Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-09, 18:02
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Är båtluffning på utdöende?

Hej!
Visst är det en utmanande rubriksättning, men den har sin orsak.

Under de fyra veckor som vi "luffat" omkring mellan ett antal öar, har vi ständigt noterat att antalet öluffare har minskat. Egentligen har tecken funnits tidigare, men i år har det varit markant. Vi har reflekterat över om det nu har blivit allt vanligare att "resa på egen hand" till en ö och därefter stanna där under hela vistelsen i Grekland. Skälen kan vara många, bland annat väsentligt högre biljettpriser för färjor, men det finns säkert fler.

Är det någon som gjort samma iakttagelser som vi och funderat över om det är så att öluffningen är på utdöende? Väntar med spänning på svar!

Hälsningar

Anders och Marie
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:14
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Är båtluffning på utdöende?

Hej !
Ett riktigt intressant ämne att ta upp, tycker jag !
Klart att de mycket högre biljettpriserna på färjorna har sin förklaring.
Men jag kan bara tala för mig själv, började båtluffa i början på 80 talet, älskade att känna att hela resan var som ett oskrivet blad...blankt...bara att fylla med upplevelser och intryck. Men efter x-antal år så hittar man sina favoriter, eller favorit. Plötsligt har man blivit en ö-stannare, njuter till fullo av sitt smultronställe, sina favorit travernor, stränder, vet vilken tamarisk som ger bäst skugga åt läs stunden under eftermiddagen.
Jag själv känner inte för att längre tillbringa en massa tid på färjor, bara för att " man skall " hinna med så många öar som möjligt.
Tror att det kan vara en av förklaringarna till att det renoldade "luffandet" har minskat. Men det är bara min egen reflektion på det hela !
Snart dax igen för mina 4 veckor på Naxos
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi funderade över samma sak. Pratade med flera tavernaägare som var bekymrade över läget. Fourni hade i juni t.ex. ingen båtförbindelse med Aten över huvud taget pga. av båtbolagens trassel. Vi var max 40 turister på ön, mer troligt runt 25-30. En del förklarade de minskade turistströmmarna med finanskrisen - andra att Mamma Mia-öarna lockar.

Bekanta till oss kom hem efter 2 veckor på Skopelos i måndags. Där var tydligen läget "som vanligt", ingen skillnad mot andra grekiska öar tidigare år. Men Skiathos var fullständigt invarderat. Det märks att dessa öar är populära i år. Min frissa hade bokat biljetter till Aten och tänkt luffa i Kykladerna men de valde också Sporaderna istället.

Flera faktorer spelar nog in. Lägger vi ihop:
Mamma Mia
Högre priser på färjebiljetter
Finanskrisen
Trassel med båttrafiken och färre avgångar
"Miljösnacket"

så får vi ihop ganska många. Jag har hört flera som väljer att ta tåget till Medelhavet också och då ligger ju länder som Frankrike och Italien närmare till hands.

Hoppas nu att priserna på flygbiljetter inte går upp allt för mycket till nästa sommar! Pensionat- och tavernaägarna har det tillräckligt tufft som det är.
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:22
Stridis Stridis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej !

Ni har inte funderat på att det beror på den ekomomiska krisen ?
Precis kommit hem från 1 vecka på Kefalonia, kändes som det var långt ifrån fullbelagt där.
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Vi har nog upplevt att det är en hel del luffare i farten ännu. Kanske man luras av att många har resväskor på hjul, istället för rygga. Inga problem med att få tag i rum i alla fall, men bra rum måste förbokas. Här märker man av nätets påverkan. Vi ringde och bokade smma dag INNAN vi köpte biljetter, på stället vi är på nu.

/NW
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Stridis Visa inlägg
Hej !

Ni har inte funderat på att det beror på den ekomomiska krisen ?
Precis kommit hem från 1 vecka på Kefalonia, kändes som det var långt ifrån fullbelagt där.
Fast vi som jobbar har mer pengar än någonsin tidigare. Har aldrig betalat så låg skatt som nu och rätorna på bolånen är rekordlåga.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 18:55
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Ar nu ute i ovarlden och ja, det verkar vara mindre turister i ar. Har pa Naxos ar det inte lka fullt tryck som vanligt men visst finns det folk. Daremot har det blivit hemskt dyrare allting, jag tanker da pa maten. Foljden blir att man tar bara ett tavernabesok per dag och det andra malet blir en gyro eller liknande. Man klarar sig aven med paj pa stranden som man koper i bageriet till frukosten. Inte heller koper man lika manga ol pa serveringarna, billigare att fylla kylen och sitta pa altanen. Frape blir ocksa farre, har tar dom 3 eruo och det ar ju dyrare an i Athen forra aret.

Sjalva luffandet hor kanske speciellt ungdomen till men om det ar sa har dyrt kan dom inte aka, dom har ju inga jobb. Gamlingarna som ar fast fortsatter kanske men den generationen dor ju ut till slut... Tyvarr tror jag pa sikt att verksamheten kommer att falna om priserna stiger mer. Da aker man till billigare lander. Tyvarr...
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 20:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Är det någon som gjort samma iakttagelser som vi och funderat över om det är så att öluffningen är på utdöende? Väntar med spänning på svar!
Har inte öluffat så mycket i år så jag vet inte om det minskat eller inte. Men alla rapporter visar på ett minskat resande överlag. Många väljer att stanna hemma i stället. Jag är dock nästan helt säker på att öluffandet som vi såg det tidigare kommer att minska, eller kanske redan har gjort. Du nämner en orsak, den att man bara åker till en ö, eller möjligen två. En annan är - som du också nämner - de allt dyrare färjebiljetterna. Snart finns det bara snabba båtar att välja på, och de kostar massor! När jag var på resebyrån på Atens flygplats i juni i år och beställde fyra enkla biljetter till Sifnos fick jag nästan en chock - 180 €! Herregud! Hur ska en barnfamilj ha råd att luffa med sådana priser. Att eruon blivit dyrare spelar naturligtvis också roll.

Hur som helst kommer i alla fall jag fortsätta öluffa.
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 22:39
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Vi var på tre veckors luffning i maj juni i år. Våra planer ändades vid två tillfällen p g a de dyra båtbiljtterna, först hade vi tänkt bo tre nätter på Naxos sedan fyra nätter på Sikinos, men båtbijetterna på den båt som trafikerade var så dyra att vi stannade 7 nätter på Naxos iställlet. Sedan tänkte vi åka från Paros till Tinos och vidare till Rafina, men den rutten hittade vi bara snabbbåtar till hutlösa priser, så vi åkte istället till Antiparos och sedan till Pireaus med Blue Star. Så jag tror att antalet öar man besöker blir färre än tidigare. Men sluta båtluffa NEJ.
Hälsningar Glenn
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 23:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

En allmän nedgång i år kan vi nog alla vara överens om. På Naxos snackade man om 20% i maj-juni. Det måste ju skyllas på ekonomiska krisen. Nästan all annan konsumtion sjunker, så den här formen av konsumtion som är ganska lyxbetonad och kapitalberoende är väl kanske värre drabbad.
En reflektion jag gjorde är att kabinväskorna, alltså resväskor med hjul, har tagit över allt mer. betydligt färre ryggsäckar. Om det beror på vad folk tycker är bekvämast eller om man besöker bara en ö, låter jag vara osagt.

Helt klart har båtarna blivit dyrare, speedbåtarna tar över , men till syvennes och sist, avgör det om man ska luffa eller inte? Iof reste jag själv i år och då betalar jag 10€ mer här och där utan att se allt för sur ut. Jag tycker nästan det är värre att man inte få sitta på däck och bli saltstänkt, det hör ju liksom till...
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 07:28
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast vi som jobbar har mer pengar än någonsin tidigare. Har aldrig betalat så låg skatt som nu och rätorna på bolånen är rekordlåga.
.. och vi som INTE har jobb har lägre lön än nånsin...
Olika falla ödets lotter...
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 07:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Har pa Naxos ar det inte lka fullt tryck som vanligt men visst finns det folk.
Vi anlände till Naxos och blev tyvärr avskräckta. Det var rena "sällskapsresan". Knökat med folk (skandinaver), i princip alla bra hotell fullbokade, fullt med tingel-tangel försäljare, barn som tiggde pengar mm
Nä, det var inget för oss, så vi drog vidare efter en enda natt. Vi återkommer nog till Naxos i lågsäsong.

NW
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 09:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
.. och vi som INTE har jobb har lägre lön än nånsin...
Olika falla ödets lotter...
Beror väl inte bara på ödet utan vilken utbildning en person har valt. Hoppas det ordnar sig för dig med omskolning eller att den bransch du arbetat i återhämtar sig och nyanställer. Kanske du har möjlighet att flytta till en ort där arbete finns?

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:39
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag vill inte falla in i någon "det var bättre förr"-klagosång för det är verkligen inte min grej. Men jag tror att resandet kan förändras över åren, som allt annat.
Jag har hört av gamla kompisar som gjorde det här på 80-talet att det var ju i princip gratis att åka båt, det fanns hur mycket båtar som helst och det var lätt att hitta boende.
Om man sedan jämför med hur det är idag, det finns ett fåtal dominerande bolag och färre turer på färjetrafiken och en biljett mellan Paros och Aten kostar 40-50e, många öar är fullbokade under högsäsong etc så är det inte konstigt att folk kanske väljer att stanna längre tid på varje ö när man väl kommit dit. Det är bara att se hur det är här på Kalimera under de år jag varit här. I början existerade ordet "förboka" knappt, nu handlar var och varannan tråd om vilka hotell man ska förboka när man åka till olika öar.
Summa summarum, det blir helt enkelt för dyrt att göra klassiska "luffningar" numera. Grekland är långtifrån ett lågprisland numera, även om vi inte räknar in att svenska kronan gått ner. Jag tror faktiskt inte turismen gått ner så mycket i Grekland pga oss svenskar även om vi gärna vill överskatta vår betydelse. Snarare är det så att Grekland är lika dyrt som andra euroländer och betydligt dyrare än grannen Turkiet.
Jag vet inte vad gränsen för att få räknas som "luffare" är. Max 2 nätter på varje ö? Men jag räknar mig nog som något mellanting mellan "stannare" och "luffare".
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:43
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Beror väl inte bara på ödet utan vilken utbildning en person har valt. Hoppas det ordnar sig för dig med omskolning eller att den bransch du arbetat i återhämtar sig och nyanställer. Kanske du har möjlighet att flytta till en ort där arbete finns?
*ler* Med 2,5 år kvar till pension är det kört för mig. Nejdu.. jag får förlika mig med det ödet. Det enda som jag kan göra är ett ev förtida uttag av min pension. Och det är nog vad de vill på AF också som jag förstår. Fick faktiskt den frågan sist jag var där.
Men jag är rätt nöjd ändå. Är frisk och har så att jag klarar mig. Inget överflöd direkt.. men kan leva rätt gott ändå. Har mina intressen att fylla vardagen med.. utan stress. Det är värt rätt mycket bara det...

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi har ju aldrig varit ö-luffare i den bemärkelsen att vi åkt till ö efter ö och bara stannat några dagar på varje. För mig är det enbart stress och ingen avkoppling alls. Sen tycker vi inte heller att båtresorna är speciellt roliga...
Däremot är det härligt att själv kunna byta ö precis när man vill och stanna länge på den man trivs på och kortare när man upptäcker att man hamnat på en ö som inte passar. Så i det avseendet är ju "luffandet" bra och bekvämt. Vi har nu blivit återvändare till våra favoritställen så mer än en ny ö varje år kommer inte att få plats i vårt schema då vi alltid kommer att vilja vara både på Tinos och Evia också.
Vi kom hem igår kväll från vår resa Tinos -Syros-Evia och märkte nu på de båtar vi åkte med ett MARKANT lägre antal resenärer på färjorna mot förra året. Konstigt då det ju borde vara trängre på båtarna i år då ju flera rederier inte kör.
Däremot tyckte vi inte färjepriserna var dyrare ..eller så sviker minnet. 19 euro pp Rafina -Tinos med Superferry Blue star eller Agoudoumis Penelpoe, 5 euro pp Tinos - Syros ,Blue Star Ferry, och 7 euro pp Rafina -Marmari (Evia) med Evia Star eller Artemisia. Helt OK.

JA nu är allt som vanligt igen och vädret är kallt och regnigt som alltid när vi kommer hem från Grekland...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 11:04
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
En del förklarade de minskade turistströmmarna med finanskrisen - andra att Mamma Mia-öarna lockar.

Bekanta till oss kom hem efter 2 veckor på Skopelos i måndags. Där var tydligen läget "som vanligt", ingen skillnad mot andra grekiska öar tidigare år.
Vi var på Skopelos en vecka i juni, över midsommar. Det var första gången vi var där, så jag har inget att jämföra hur det varit där innan, men där var det hur lungt som helst.
Funderade väl lite innan resan om det var så klokt att åka dit just nu, eftersom vi söker det "lite lugnare". Vi bokade Apollos sista platser för den veckan, i april, strax före resan kom det visserligen nya platser.
Vi hade inte behövt oroa oss. Nu var det ju inte riktigt högsäsong, men det fanns kapacitet för att ta emot många fler turister.
Vi svenskar var i minoritet, vi såg mest greker, engelsmän och en del norrmän där (i nämnd ordning).
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 12:21
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jag tror att många ungdomar och yngre vuxna väljer att resa längre bort i världen. Europa är för nära.
Asien, Australien, Nya Zeeland ska det helst vara. Sedan vill de gärna vara bort månader på en gång.

Min yngsta dotter planerar tillsammans med sin väninna att åka till Australien/Nya Zeeland efter nyår. (Själv tycker jag att resa runt i Europa hade räckt Men hon är ju vuxen nu)
Hon har sparat i många år när hon har sommarjobbat just för att kunna resa. Nu tog hon studenten i juni och hoppas på jobb under hösten för att kunna resa sedan.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.