Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-12, 18:57
Linkan Linkan är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Giftermål

Hej Kretavänner !

Jag o min sambo åker som vanligt till Kato Stalos i år igen, dock har vi bytt boende denna gång.
Vi har lite funderingar på att gifta oss på semestern, är det någon som vet något om det praktiska i Grekland ?
Behöver man papper med sig från Sverige, vem får viga i Grekland, hur giltigt är en Grekisk vigsel med svenska lagar o vice/versa ??
Vi planerar inte något stort bröllop utan mer en vigsel med våra fyra resekamrater som vittnen, behöver inte vara en "riktig" präst heller.

Vore tacksam för svar då jag vet att kunskapen finns bland medlemmarna.

Linkan
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:43
finemang finemang är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Giftermål

Hej Linkan! Jag har tyvärr ingen info att ge dig om giftermål i Grekland, vill bara önska lycka till och ställa en fråga. Vi åker första gången till både Kreta och Kato Stalos. Har du några tips? Vi är en familj på fem pers med tre ungdomar i åldern 15-21 år. Mat? Sportaktiviteter? Bästa bad? Moppehyra? osv
Lars
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 21:33
PFV PFV är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hej
Vi gifte oss förra året i Grekland , Pireus i svenska kyrkan. All information finns att få på svenska kyrkans hemsida, www.svenskakyrkan.se. (klicka vidare till svenska kyrkan i Aten, ev Kreta)
Ni behöver ha med er papper från skattemyndigheten, intyg från egen församling samt 3 kg kaffe. Vi upplevde det som KANON.
Vi stod ute vid en klippa nära havet. Hör av er om ni vill veta mer.

Mvh Fredrik och Petra
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan Visa inlägg
Hej Kretavänner !

Jag o min sambo åker som vanligt till Kato Stalos i år igen, dock har vi bytt boende denna gång.

Senast redigerad av Zanét den 2007-04-13 klockan 23:21. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 23:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om en av er är grekisk medborgare kan ni gifta er på vanligt grekiskt sätt.

Om ni båda är svenska medborgare och vill ha en svensk vigsel kan ni endast gifta er i Svenska Kyrkan i Pireus.

På Rhodos kan ni få en svensk vigselvälsignelse, som liknar en kyrklig vigsel, om ni gifter er borgligt innan ni åker.

Ytterligare ett alternativ är att ha med en egen vigselförrättare från Sverige. Sådant förekommer!

För att gifta er i Kato Stalos krävs annars en auktoriserad grekisk vigselförrättare. Ni behöver ha personbevis och hindersprövning översatta till engelska eller grekiska, samt om någon av er är skild ett översatt intyg på det. Vigseln blir giltig först när ni kommit hem och registrerar vigselbeviset hos Skattemyndigheten.

Admirala kan berätta mer om hur det kan gå till

Det finns säkert vigselarrangörer i Chania som ni kan anlita om ni vill. Då ordnar de allt det praktiska på plats.
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 11:17
met met är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

jag gifte mig i Grekland för några år sedan och det kan jag verkligen rekommendera. Nu gifte vi oss på Poros, en ö inte så långt ifrån Aten. Vi skulle först åkt in och vigt oss i Pireus men sen lyckades vi få prästen att ta sig ut till Poros mot att vi betalade färjebiljetterna. Han passade på att ta en weekend utflykt i samband med vår vigsel så det löste sig hur bra som helst. Kanske kan ni om ni betalar biljetter få prästen i Svenska kyrkan i Pireus att komma även till Kreta... Annars är det som du har fått besked om innan papper o GEVALIA som ska med. Jag har för mig att vi fick skicka ner papper till honom innan.
Helt underbart att gifta sig i Grekland så om ni kan lösa ihop det så får ni en fin dag. Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 11:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej,

Det hålls faktiskt gudstjänster på Kreta som är annordnade av Sv. kyrkan i Pireus. Kontakta kyrkan så kanske ni kan samordna er vigsel med prästens besök och slipper betala för resan åtminstone. Mer kaffe blir det i "dricks"

Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 11:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Admirala kan berätta mer om hur det kan gå till
.
Ja, for jeg giftet meg borgerlig i Nafplio for snart fire år siden, og har skrevet om det på forumet flere ganger.

Alle rådhus/borgermestere har vigselsrett i Hellas, og de kan vie utlendinger. Papirarbeidet på forhånd var ganske omfattende, og vi hadde nok brukt enormt mye tid om ikke våre greske forlovere hadde hjulpet oss.
Vielsen foregikk naturligvis på gresk, borgermesteren holdt en vakker tale som vi senere fikk oversatt av greske venner. Vi kunne den gang svært lite gresk, men nok til at vi klarte å svare "ne" på de rette stedene.

Det var en spesiell og vakker bryllupsseremoni, akkurat slik vi ville ha den.

De greske vigselspapirene er gyldige i Norge, men vi måtte sende dem pluss en (autorisert) oversatt versjon til norske myndigheter.
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 21:33
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej på er!

Vi gifte oss i Rethymnon 2000, tyvärr kunde vi inte ha kyrkbröllop för det kunde man inte ordna, då var vi tvungen att åka till Aten och det skulle ju bli för dyrt naturligtvis. Vi beställde tid hos borgmästaren när vi kom ner så det var inga problem. Vi bodde i Georgioupolis (vars annars!) middagen åt vi på vår stamtaverna Valentino med lång bord och ca 15 pers. Litet och enkelt bröllop men ett minne för livet.

/Joppan
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 14:48
karro54 karro54 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan Visa inlägg
Hej på er!

Vi gifte oss i Rethymnon 2000, tyvärr kunde vi inte ha kyrkbröllop för det kunde man inte ordna, då var vi tvungen att åka till Aten och det skulle ju bli för dyrt naturligtvis. Vi beställde tid hos borgmästaren när vi kom ner så det var inga problem. Vi bodde i Georgioupolis (vars annars!) middagen åt vi på vår stamtaverna Valentino med lång bord och ca 15 pers. Litet och enkelt bröllop men ett minne för livet.

/Joppan
Vi ska gifta oss på Kreta nästa sommar och helst skulle vi vilja gifta oss i Georgioupolis för det är vår absoluta favoritplats. Men jag antar att det inte går för då skulle väl ni ha gjort det. Stamnas på Valentino är oslagbart! =)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:53.