|
|||
|
|||
Moped eller bil
Hej!
Ska åka till Karpathos i sommar och är i valet och kvalet mellan att hyra bil eller moped. Det finns ju både för och nackdelar med dessa två färdmedel. Tillägas ska att jag är en frisk 23 åring så fysiken är det inget problem med. Frågan är bara vad jag får mest utav av de. Jag ska bo i Pigadia och undrar om det finns någon speciell uthyrare som är bra och billig! Vad rekommonderar de som redan varit på Karpathos? Tack på förhand Henry |
|
||||
|
||||
Sv: Moped eller bil
Hej,
Två kriterier som jag tycker är av vikt i valet av färdmedel är avstånden på ön och kvalitén på vägarna. Min erfarenhet från besöken på Karpathos är att vägarna är av bra kvalité som fungerar för både bil och scooter. Avstånden är inte heller sådana att de avskräcker för alternativet scooter. Härliga stränder finns inom 20 - 30 min med scooter från Pigadia, och ön är inte heller större än att den kan utforskas med scooter vad gäller den södra delen, vilken är mest farbar. Det skulle i så fall vara den personliga smaken som avgör valet. Själv gillar jag bäst scootern eftersom det känns som att man är närmare naturen då. Man känner dofter, vindar och temperaturer bättre och det är betydligt lättare att stanna till med scootern. Eftersom ön är kuperad är det en fördel (förutsättning?) med hyfsad motorstyrka för att moppen ska klara backarna bra. Vi åkte två fullvuxna på en 150 cc och det fungerade utmärkt. En faktor som kan vara värt att vara beredd på är att Karpathos är en vindarnas ö. Det känner man av ganska rejält ibland på moppen. Dock inte värre än att det går bra att hantera om man är beredd och håller i ordentligt. Har ingen egen erfarenhet av bil på Karpathos, men framkomligheten är såvitt jag kan bedöma helt ok, och man hinner ju då åka runt lite mera på ön. Vad gäller val av uthyrare är min erfarenhet för begränsad för att ge rekommendation. Den jag använt har fungerat ok och ligger längs huvudvägen i norra delen av centrala Pigadia. Men jag har uppfattat att det finns många Kalimerianer med omfattande Karpathos-erfarenhet så du lär säkert få gott om synpunkter och tips. Oavsett vilket du väljer så är det bara att gratulera till ditt val av resmål. En härlig ö som jag hoppas återvända till många gånger. Trevlig resa! / Masse |
|
|