|
||||
|
||||
Rekommendationer i forumet
När man söker boende och öar, så använder jag gärna Kalimeraforumet. Speciellt när man är ute och luffar. Många rekommenderar öar och framförallt boende. Ofta när man bestämt sig för en ö, så söker man i forumet om någon har något bra ställe att bo på. Problemet är bara att vi människor har olika smak. Vissa har en strikt budget, som inte får överskridas. Andra betalar extra för ett boende enligt deras krav. Andra vill bo högt upp. Somliga vill bo nära stranden, eller mitt i byn. Någon prioriterar havsutsikt. Barnfamilj, singelresenär, vandringsbenägen you name it. Alla smaker finnes.
Därför vore det bra om man fick ett litet hum om hur den som rekommenderar själv vill bo. Man har genom åren lärt sig hur vissa kalemerianer vill ha det, men långt ifrån alla. Ibland har man kommit till ett rekommenderat boende och man har då blivit besviken. Men det är då enligt mina krav. Den som rekommenderade har ju sina krav. Varför inte fylla i sin profil om hur man vill bo? Då kan man få en liten bättre bild över vilken sorts figur du är. Kanske något för Janne? Ett litet formulär, där man fyller uppgifter om tycke och smak. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Rekommendationer i forumet
Toppenbra idé Netwolf!!
Även om man har boende på sin vanliga ö så kanske man åker över till en annan och då vill ha tips. Tycker jag låter jättebra!! Sanna |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig blivit besviken efter en rekommendation jag fått även om vi kanske värderat saker lite olika. Jag skulle aldrig kunna hitta en profil för hur jag vill bo det varierar nämligen från resa till resa, ö till ö och om jag reser ensam eller i sällskap med andra. Finns några kriterier som alltid gäller, ej under marknivå och rent och välstädat sen är det stora variationer.
Eva |
|
||||
|
||||
Det var en bra tanke,Netwolf.
Kalimera är helt suverän och så mycket värdefull info vi fått inför våra resor här . Men ibland är det ett litet dektektivarbete (visserligen ett roligt sådant) att få en bild av om det passar just mina önskemål. Då tänker jag kanske mest på när det gäller val av resmål. När det gäller omröstningarna så har jag ofta önskat att de som skrivit en kommentar också, helt kort, hade skrivit en motivering, varför just det är favoriten. Dessa är kul att se,men när man ska välja resmål, så hjälper det inte så mycket att få veta att någon, inte ens om det är många, har en viss plats som favorit, om man inte också vet hur de vill ha det. |
|
|||
|
|||
Jag tror också att det är jättesvårt att råda andra. Många av de boenden som rekommenderas här på Kalimeras hemsidor och i e-guider passar t ex oss inte alls, de är ofta för "lyxiga" för våra önskemål och därför betydligt dyrare än där vi sedan bott....Vi vill varken ha hårtorkar, pool eller bar, inte ens Tv är nödvändigt.
I början när jag var i Grekland så var det jätteviktigt med havsutsikt och vi betalade dyrare för att få det. Nu är det helt ointressant för oss. Vi bor gärna på en inbyggd mysig gård där det är lä, havet ser vi ju så mycket på dagarna. En balkong ut mot bergen eller mot gatulivet är också minst lika mysigt för oss som utsikt över havet. Jag har sett många av de boenden som rekommenderats här när vi varit på öarna och de allra flesta gånger hade de INTE passat oss. Däremot talar jag gärna om efter en resa om jag gillat något boende och har då gärna en bild med också. Men de gånger andra "nappat" på tips så är man ju lite skraj att de som bokar sen inte alls gillar boendet. Men det är ju så det är att vi är olika och med olika behov. Ibland är det ju också så att värden på stället "lyfter" hela boendet genom sitt trevliga sätt, även om man inte visste det första gången man kom och då kommer man ju gärna åter. Många kanske vill träffa andra "Kalimeror" på boenden på öarna och då finns det ju några ställen tror jag där man garanterat ska bo t ex på Honeymoon på Santorini m fl ställen som har hårt tryck från Kalimeragäster. Vi känner nog att det är risk att man missar mysiga boenden som inte rekommenderats här om man bara letar här på Kalimera. På Syros t ex så bodde vi i Ermopouli på ett ställe som vår värdinna på Tinos tipsade om och det passade oss utmärkt. Bra tråd f ö Netwolf! Lissi |
|
||||
|
||||
Jättebra idé! Jag tycker precis som du, Eva, att det varierar var och med vilket läge man vill bo på olika öar. Vid stranden eller inne i centrum osv. Men inte lika mycket hur. Rent och fräsch vill de flesta ha, men sen prioriterar vi väldigt olika. Vad man "normalt" har lust att betala är också en sak.
|
|
|||
|
|||
Jeg synes det er en god idé, men jeg vil på samme tid oppfordre folk som er på jakt etter hotell (eller reisemål eller strand eller hva som helst) å bli flinkere til å beskrive hva de er ute etter, og de som besvarer forklare hvorfor de gir dette svaret.
|
|
||||
|
||||
Det tror jag är det enklaste och bästa sättet.
|
|
||||
|
||||
Håller med, vissa har ju läget till stranden som minsta prio. men en del (som jag) har det som högsta prio, går hellre långt till matställena.
/Kerstin |
|
||||
|
||||
Varför inte fylla i sin profil om hur man vill bo? Då kan man få en liten bättre bild över vilken sorts figur du är. Kanske något för Janne? Ett litet formulär, där man fyller uppgifter om tycke och smak.
/Netwolf[/quote] Jag tycker nog att man själv kan hitta sitt boende. Kalimera har ställen att rekommendera men de kan ju inte passa alla. Det blir ju en jätteapparat om Janne ska organisera våra profiler, eller? Kanske hoppa på en charter? Hoppas du skojade... Ingerelsa |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Var kommer charter in i bilden? Jag förstår inte vad du menar med det. // Helén |
|
|||
|
|||
Hur jag vill bo varierar väldigt. Många gånger vill jag bo lyxigt medans andra gånger betydligt enklare men väljer att bo där för att läget så nära den underbara stranden prioriteras. Ibland finns där så många stränder jag hellre bor centralt, för att ta mig runt till olika, tex stränder då, varje dag. Sen kanske rummet helt enkelt har fantastisk utsikt men totalt "off", då kan jag bo där med.... Det varierar som sagt väldigt hur jag vill bo Men jag kan lockas till boende som rekommenderas här, just för en bra beskrivelse på hur jag har lust att bo just på det stället.
|
|
||||
|
||||
Jag hoppas att det jag skrev inte uppfattades som negativt mot charter, för det var inte avsikten. Det som är bra med charter där boende ingår, är ju att man får en bild i förväg på hur man kommer att bo, pris och läge mm. Likagärna som att utifrån profiler i förväg spekulera i om ett boende passar eller inte.
Om man utifrån Kalimera bokar i förväg, kanske hemifrån, så hamnar man där man hamnar. Väntar du med att boka tills du är på plats kan du ju kritiskt granska om det är just detta du vill ha; också pruta. Oftast är det ju ingen brist på boenden om man ej är i högaste högsäsong. Det är ju inte alltid man hamnar rätt, men ibland blir det mer än rätt. Det är lite charmen med ö-luff tycker jag. |
|
||||
|
||||
Charter? Nej tack, men visst nyttjar jag det ibland, som t ex vid besök på kanarieholmarna, då alternativen inte är så många.
Man får alltid boende i Grekland, men då man som jag har vissa krav, så gäller det att sålla. Jag har följt rek i forumet tidigare och blivit både nöjd och besviken. Som sagt, alla har vi våra egna krav. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|