|
||||
|
||||
Bara en undring..
Efter all den kritik som är mot vissa ställen i Grekland och vart man finner det "riktiga" Grekland. Jag tänker tvärtom nu. Jag undrar.. de som reser från annat land till Sverige som turist. Vart finner man det "riktiga" Sverige i vårt avlånga land?
Bara en liten undring.. //Monica S |
|
||||
|
||||
Sv: Bara en undring..
Citat:
Är detta då inte det "riktiga" Sverige?? Naturligtvis är det det! I Grekland har tiotusentals människor sin försörjning i turistbranschen. Så naturligtvis är en grekisk ort med många utländska och inhemska turister också det "riktiga" Grekland. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Din fundering är bra tycker jag, det varierar ju naturligtvis beroende på när man reser och vad man vill se, vad vill vi visa upp? Handen på hjärtat- det är nog inte bara jag som flinar åt älgskit på burk. Det måste väl ses som en typisk turistprodukt. Ta Borgholm på Öland som exempel, är det mer det riktiga Öland en bister vinterdag än en strålande sommardag i juli? Själv går jag som Göteborgare aldrig på Liseberg under semesterperioden, vilket inte innebär att de som väljer att göra så inte får se "det riktiga Liseberg" Nästan hela Bohuskusten visar upp sig från en helt annan sida under sommaren än höst, vår och vinter, är det något som är det mer riktiga? Många har en bild av hur det riktiga ser ut, min son sa en gång när han var 10-års åldern och vi åkte över Varaslätten en strålande sommardag ; "Mamma- det här är Sverige" Hade han sett information från Sveriges Turistråd kanske? Inte vet jag. Det jag här försöker flumma mig fram till är att allt har sin charm, men att klaga på att man inte är ensam på populära tuistmål är lite väl magstarkt tycker jag. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2009-08-10 klockan 15:14. Anledning: Tog bort det där om Norrköping ;-) |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Jo men visst - prova! // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Någon trivs utmärkt med att tillbringa hela semestern i en husvagn, på samma camping, år efter år. Någon annan väljer att fjällvandra. Båda delarna symboliserar Sverige. Vad man än väljer så kan det ju inte passa alla. Det ena är inte mer rätt än det andra. Det är väl när fjällvandraren hamnar på campingen eller tvärtom som det inte blir så lyckat alla gånger. För många år sedan blev det uppenbart för mig, att vad som är underbart för många, behöver inte vara underbart för mig. Vi hade åkt till Gran Canaria för att få lite sol o värme mitt i vintern. Bahia Feliz. Jag vet en del som dit åkt till år efter år och tycker där är toppen. Vi upplevde det som en helt turistanpassad plats totalt utan charm. Det var ok för en vecka, men dit åker vi aldrig mer. Vi hörde talas om en fantastisk miilslång sandstrand som skulle vara underbar. Vi åkte dit och där var det en milslång sandstrand men också hur mycket folk som helst. Det var säkert tio rader med solstolar så långt man kunde se, affärer, matställen likaså. Underbart för många, men inte för mig . Efter det har vi undvikit de mest turistanpassade orterna, vi trivs inte där. Vi tycker om när det är lite lugnare. Ibland åker upp till nån liten bergsby och upplever, en del av det som vi tror, "riktiga" Grekland, vi tycker att det är väldigt mysigt. Jag övertygad om att det finns många, som skulle tycka samma sak, skulle vara hopplöst trist och bortkastad tid av semestern. Det är inget fel i det, vi är bara olika Senast redigerad av Vilma den 2009-08-11 klockan 09:35. |
|
||||
|
||||
Det "riktiga" Österlen.
Alla vill bo på Österlen och huspriserna längs kusten trissas upp. Visst är det underbart på sommaren (från konstrunda under påsken) då hela bygden lever upp tills slutet på augusti. Sedan bommas de flesta husen igen och många av byarna dör för att åter leva upp nästa år. Vad som sedan är genuint kan diskuteras och vad som är det riktiga Österlen är således svårt att svara på. det varierar från person till person. Huvudsaken är väl att det alltid är någon som upplever det genuina oavsett vilken tid på året det är. Chras |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|