![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du får inte ge en generell rabatt till en viss grupp av människor. Kön, ålder, etnicitet etc. Förbjudet enligt (EU-)lag? med diskriminerande lagar. Kan tänka mig att det är precis samma sak här. Men jag är inte jätteinsatt. Kanske är detta enbart en svensk diskrimineringslag?! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fast, utan att ha fördjupat mig i frågan, så "känns" det som att det inte riktigt är samma sak. Att ge rabatter till sitt eget lands befolkning (för att man bedömer att få fler kunder bland dem då) är väl inte att diskriminera. Vem blir i så fall diskriminerad? Grekerna? Eller resten av världen?? |
|
|||
|
|||
![]()
Okej, det verkar bara vara jag som tycker att det är märkligt.
Jag skulle själv tycka att det vore fruktansvärt om vi hade två olika prislistor på hotellrum i Sverige, en billigare för svenskar, en dyrare för utlänningar. Jag hoppas verkligen inte att något liknande kommer hit. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/Thomas |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det kan visst ligga i myndigheternas intresse att förhindra detta. Att däremot ge ex rabatt till pensionärer är ok. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker att det är konstigt med ett pris för greker och ett för ickegreker. Olaglig? troligtvis inte.
Att man har olika prissättning för olika grupper; pensionärer, studenter, medlemmar i olika sammanhang ser jag inte som diskriminering, men att ha ett speciellt pris för vissa landsmän, det verkar konstigt. Det är ju samma sak som om tex Stena Line skullle annonsera om att svenskar reser med rabatt. Jag provade att klicka mig vidare på sidan som hänvisas till tidigare, men det hände inget, kanske läste de av att min dator inte befinner sig i Grekland, någon annan som försökt och lyckats? // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Du måste gå till själva sidan. Min länk går till en skärmdump. Den är inte klickbar.
Vet inte om jag får länka direkt till söksidan, men jag prövar. Annars får Janne plocka bort den. http://www.e-kyklades.gr/tourism/tou...hmode=advanced |
|
||||
|
||||
![]()
Här finns nog svaret på en del av frågorna.
Eva http://europa.eu/legislation_summari...s/index_sv.htm |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Halloj och andra som reagerar mot sådan prissättning, förklara varför ni ser det som fel/diskriminerande. Jag håller med om att det inte verkar särskilt bra ur marknadsföringssynpunkt, men jag (vi) ser det ju med svenska ögon, och för grekerna kanske det uppfattas väldigt positivit att ha sådant prissystem. Att en hotell- eller tavernaägare inte själv skulle få bestämma vilka rabatter hon eller han vill ge (inom icke-diskriminerande gränser), låter som sovjetism för mig. Och det vill jag inte ha, varken i Sverige eller Grekland. |
|
|||
|
|||
![]()
Att hotellkedjor har olika pris för olika nationaliteter har jag aldrig råkat ut för eller rättare sagt hur vet jag det
![]() ![]() ![]() De rumsvärdar jag hyr av i Grekland är ju anslutna till nån hotellorganisation enligt skylten på dörrenm men vi är väl ändå helt överens om att vi alla betalar olika priser för samma rum, beroende på om man t ex är stamgäst eller inte och beroende på hur många nätter man stannar och DET tycker vi inte är konstigt....eller ![]() ![]() I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Annars tycker jag den här tråden mest består av spekulationer och gissningar. Det måste väl finnas något sätt att få reda på fakta? Ingen större idé att bli upprörd över något som man faktiskt KAN ha fått om bakfoten... ![]() Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi - snart där igen! MED rabattpris på rummet ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Faktum: En hotelleier kan ta akkurat så lav pris han vil for rommet, men han/hun har ikke lov å ta høyere pris enn det som myndighetene har bestemt, altså høyere enn den prisen som står på den lille lappen.
|
|
|||
|
|||
![]()
OK!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att hotellägare sätter sina egna priser eller att man kan förhandla sig till ett lägre pris än det på listan. Jag accepterar även rabatter till vissa minoriteter; billigare tågresor för pensionärer och studenter tex, eller rabatter som är knutna till att du är med i en förening, har ett speciellt kontokort eller liknande.
Men jag tycker att det känns ganska sunkigt att ge rabatt kopplat till att man har en viss nationalitet. Likaväl som jag hade tyckt att det vore bedrövligt om det kostade 50:- för svenska invånare att åka Vaxholmsbåt eller gå in på Skansen, och det dubbla för icke svenska medborgare. Jag har heller inte några synpunkter på enskilda hotellägare som vid personliga förhandling ger extra rabatt till greker, eller till tyskar eller vilken nationalitet dom nu föredrar på just deras hotell. Det jag tycker är fel är en ruta att kryssa i för att få en generell rabatt pga något man föds till (eller i det närmaste iallafall). |
![]() |
|
|