Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-17, 15:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Så tänker jag också. Dessutom är det väl fri prissättning i Grekland som i många andra länder. Att vissa grupper får rabatter i olika sammanhang är inget ovanligt.
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen. Girig vill ha mer. Jag vet vid ett tillfälle på en strandtaverna, där det cirkulerade två olika prislistor (man fick seperat meny och prislista). Det var uppenbart att vi icke-greker fick högsäsongsprislistan.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 15:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen. Girig vill ha mer. Jag vet vid ett tillfälle på en strandtaverna, där det cirkulerade två olika prislistor (man fick seperat meny och prislista). Det var uppenbart att vi icke-greker fick högsäsongsprislistan.

/Netwolf
Just den typen av skillnad är inte tillåten och det är ju något annat än rabatt till vissa grupper.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 23:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen.
Absolut, det håller jag helt med om. Fast det är ju svårt/omöjligt att sitta här och ta ställning till vad som ger bästa vinsten i slutändan. De grekiska hotell/tavernor/flygbolag/whatever som har olika prislistor för greker och andra, måste ju trots allt ha gjort bedömningen att det är till fördel för deras lönsamhet. För inte gör de det för att vara barmhärtiga, det tror jag definitivt inte!

Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser?
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 00:00
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:

Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser?
Tja, ta tjejtaxi eller herrklippning t ex.
Du får inte ge en generell rabatt till en viss grupp av människor. Kön, ålder, etnicitet etc.

Förbjudet enligt (EU-)lag? med diskriminerande lagar.
Kan tänka mig att det är precis samma sak här. Men jag är inte jätteinsatt. Kanske är detta enbart en svensk diskrimineringslag?!

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 08:30
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Tja, ta tjejtaxi eller herrklippning t ex.
Du får inte ge en generell rabatt till en viss grupp av människor. Kön, ålder, etnicitet etc.

Förbjudet enligt (EU-)lag? med diskriminerande lagar.
Kan tänka mig att det är precis samma sak här. Men jag är inte jätteinsatt. Kanske är detta enbart en svensk diskrimineringslag?!
Jo, i och för sig... den lagen kom ju för några år sedan som ett "utökat skydd mot diskriminering". Jag tror inte att den kommer från EU, om jag minns rätt var den ett Sahlin-initiativ.

Fast, utan att ha fördjupat mig i frågan, så "känns" det som att det inte riktigt är samma sak. Att ge rabatter till sitt eget lands befolkning (för att man bedömer att få fler kunder bland dem då) är väl inte att diskriminera. Vem blir i så fall diskriminerad? Grekerna? Eller resten av världen??
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 09:40
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Okej, det verkar bara vara jag som tycker att det är märkligt.

Jag skulle själv tycka att det vore fruktansvärt om vi hade två olika prislistor på hotellrum i Sverige, en billigare för svenskar, en dyrare för utlänningar. Jag hoppas verkligen inte att något liknande kommer hit.
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 09:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Jag tror inte att den kommer från EU, om jag minns rätt var den ett Sahlin-initiativ.
Jo, den kom från EU. Borde alltså gälla även i Grekland.
/Thomas
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 10:50
Eva Ls avatar

Citat:
Absolut, De grekiska hotell/tavernor/flygbolag/whatever som har olika prislistor för greker och andra, måste ju trots allt ha gjort bedömningen att det är till fördel för deras lönsamhet. För inte gör de det för att vara barmhärtiga, det tror jag definitivt inte!

Att det är olagligt att på samma taverna ha en prisilista för turisten och en annan för greken är jag helt säker på. Ska plocka fram bevisen när jag har tid.
Det kan visst ligga i myndigheternas intresse att förhindra detta. Att däremot ge ex rabatt till pensionärer är ok.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 11:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag tycker att det är konstigt med ett pris för greker och ett för ickegreker. Olaglig? troligtvis inte.

Att man har olika prissättning för olika grupper; pensionärer, studenter, medlemmar i olika sammanhang ser jag inte som diskriminering, men att ha ett speciellt pris för vissa landsmän, det verkar konstigt.

Det är ju samma sak som om tex Stena Line skullle annonsera om att svenskar reser med rabatt.

Jag provade att klicka mig vidare på sidan som hänvisas till tidigare, men det hände inget, kanske läste de av att min dator inte befinner sig i Grekland, någon annan som försökt och lyckats?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 13:27

Du måste gå till själva sidan. Min länk går till en skärmdump. Den är inte klickbar.

Vet inte om jag får länka direkt till söksidan, men jag prövar. Annars får Janne plocka bort den.

http://www.e-kyklades.gr/tourism/tou...hmode=advanced
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 14:36
Eva Ls avatar

Här finns nog svaret på en del av frågorna.

Eva

http://europa.eu/legislation_summari...s/index_sv.htm
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 15:06
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Här finns nog svaret på en del av frågorna.

Eva

http://europa.eu/legislation_summari...s/index_sv.htm
Var? Jag har kollat igenom alla rubriker (men inte läst texterna) och det ser inte ut att finnas någonting om regler för prissättning, förutom för flygbiljetter. Det läste jag igenom och där står ingenting om att rabatter inte får ges till det egna landets befolkning.

Halloj och andra som reagerar mot sådan prissättning, förklara varför ni ser det som fel/diskriminerande.

Jag håller med om att det inte verkar särskilt bra ur marknadsföringssynpunkt, men jag (vi) ser det ju med svenska ögon, och för grekerna kanske det uppfattas väldigt positivit att ha sådant prissystem.

Att en hotell- eller tavernaägare inte själv skulle få bestämma vilka rabatter hon eller han vill ge (inom icke-diskriminerande gränser), låter som sovjetism för mig. Och det vill jag inte ha, varken i Sverige eller Grekland.
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Att hotellkedjor har olika pris för olika nationaliteter har jag aldrig råkat ut för eller rättare sagt hur vet jag det Jag har ju ingen aning om vad rumsgrannen betalar....Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på det.

De rumsvärdar jag hyr av i Grekland är ju anslutna till nån hotellorganisation enligt skylten på dörrenm men vi är väl ändå helt överens om att vi alla betalar olika priser för samma rum, beroende på om man t ex är stamgäst eller inte och beroende på hur många nätter man stannar och DET tycker vi inte är konstigt....eller
I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 16:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
De rumsvärdar jag hyr av i Grekland är ju anslutna till nån hotellorganisation enligt skylten på dörrenm men vi är väl ändå helt överens om att vi alla betalar olika priser för samma rum, beroende på om man t ex är stamgäst eller inte och beroende på hur många nätter man stannar och DET tycker vi inte är konstigt....eller
Nej, det tycker inte jag är ett dugg konstigt, för där är det direkt kopplat tilll en motprestation.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 17:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA
Men är inte det angivna priset på hotellrummet det som hotellägaren som mest har rätt att ta ut för rummet under högsäsong? Jag har aldrig varit med om att betala så mycket som det står där.

Annars tycker jag den här tråden mest består av spekulationer och gissningar. Det måste väl finnas något sätt att få reda på fakta? Ingen större idé att bli upprörd över något som man faktiskt KAN ha fått om bakfoten...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 18:09
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Jag har ALDRIG, inte ens i högsäsong, betalt det pris som står på den lilla lappen i rummet...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 19:48

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag har ALDRIG, inte ens i högsäsong, betalt det pris som står på den lilla lappen i rummet...
/kimmen
Det har aldrig jag heller! Har alltid undrat varför det överhuvudtaget står ett pris där! Det var menat som ett skämt, jag menar när vi bor billigt klagar vi ju aldrig och det är många svenskar som kanske bott billigare än jag i exakt samma rum samma tid på året.....Jag har alltid ett val: att ta rummet till det pris som erbjuds eller låta bli!

Lissi - snart där igen! MED rabattpris på rummet
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 19:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Det har aldrig jag heller! Har alltid undrat varför det överhuvudtaget står ett pris där!
Faktum: En hotelleier kan ta akkurat så lav pris han vil for rommet, men han/hun har ikke lov å ta høyere pris enn det som myndighetene har bestemt, altså høyere enn den prisen som står på den lille lappen.
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 20:39

OK!
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 21:37

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att hotellägare sätter sina egna priser eller att man kan förhandla sig till ett lägre pris än det på listan. Jag accepterar även rabatter till vissa minoriteter; billigare tågresor för pensionärer och studenter tex, eller rabatter som är knutna till att du är med i en förening, har ett speciellt kontokort eller liknande.

Men jag tycker att det känns ganska sunkigt att ge rabatt kopplat till att man har en viss nationalitet. Likaväl som jag hade tyckt att det vore bedrövligt om det kostade 50:- för svenska invånare att åka Vaxholmsbåt eller gå in på Skansen, och det dubbla för icke svenska medborgare.

Jag har heller inte några synpunkter på enskilda hotellägare som vid personliga förhandling ger extra rabatt till greker, eller till tyskar eller vilken nationalitet dom nu föredrar på just deras hotell. Det jag tycker är fel är en ruta att kryssa i för att få en generell rabatt pga något man föds till (eller i det närmaste iallafall).
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.