![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Jag använde en tid Skandiabanken och hade bland annat gått på just detta att de inte tar någon avgift vid uttag utomlands (på den tiden många gjorde det). Nu ser jag här i tråden att de tydligen omräknar med 1,65 % i stället för 1,5 % som några andra banker gör. Dit gick hela den vinsten och likadant verkar det vara på Ica-bank också och de har ju verkligen marknadsfört att de inte tar någon avgift på ATM-uttag utomlands. Citat:
Om vi nu ska prata kostnader för bankkort så tycker jag att en uppgift som vore intressant att få fram är kostnaden för butiken för de olika korten. Jag vet att det skiljer mycket mellan de olika korten på hur mycket det kostar för butiken då de säljer men det är väldigt svårt att få fram vilka kort som är dyra och vilka som är billiga. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot kan man konstatera att utanför detta område gäller följande uttagsavgifter hos några av de vanliga bankerna: Handelsbanken 35 kr, Länsförsäkringar Bank 35 kr, SE-Banken 35 kr, Swedbank 35 kr, Nordea 40 kr, SkandiaBanken 0 kr. Citat:
![]() ![]() Slutsats: För mig personligen som ibland reser även utanför EMU-området är därmed SkandiaBankens kort fördelaktigast. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2009-08-23 klockan 13:37. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du kan räkna med att butiken måste betala ett snitt på ca 2 % på samtliga kort de debiterat. Eller rättare sagt VI betalar. För det är ju ingen butik som minskar sin vinst med motsvarande summa! De lägger naturligtvis den kostnaden på varorna vi köper. Först betalar vi kanske 200 per år för att ha kortet, sedan ytterligare ca 2 % på "toppen" på ALLA varor vi köper. Även de vi köper kontant! För påslaget för kortkostnaden gäller ju oavsett hur vi betalar. Det är inte konstigt bankerna har gjort enorma vinster de senaste åren... Kort och kortköp är rena guldgruvan för dem. Samtidigt är det väldigt bekvämt. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk vad fel man kan ha! Nu vet även jag bättre. Ber om ursäkt om jag förvirrat någon. Bra info, Peter (för en gångs skull hade du rätt och jag fel...
![]() /Thomas |
![]() |
|
|