![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag var ju inne på att redan i år båtluffa, eller åka en vecka på charter, eller nåt - hur som helst till Grekland, men kom dock inte iväg.
![]() Pga att jag inte kom iväg till kära Grekland i år, så har jag beslutat mig att verkligen verkligen komma i väg nästa år och då hoppas jag att jag kan få semester i augusti. Jag har dock lite beslutsångest, då jag gärna vill besöka så många öar på en gång, då det är många öar som verkar så himla intressanta att besöka, så jag vet inte vilken ände jag ska börja i. "Nicke Nyfiken" som jag är också. ![]() Charterresor har man ju på egen hand gjort ett antal, och de är ju inga problem alls. Däremot är man ju nybörjare på båtluffandet. Jag har dock lite koll gällande packandet och fickpengar efter kikandet i andra trådar, men själva resandet har jag dock lite mer frågor om.. 1. Vilken/vilka ögrupper är de bästa att börja i om man är ny på båtluffandet? 2. Hur många öar ska man då besöka för att hinna på 2-3 veckor? 3. Vilken/vilka öar är de bästa som start och slutmål? 4. Ni som har båtluffat tidigare, har ni några tips på annan sysselsättning vila och kolla in omgivningarna när man är ombord på båten då man reser själv? 5. Jag har i för sig redan en guidebok "Förstklassig: Grekiska ö-världen", men finns det fler braiga och värda guideböcker att plöja sig igenom? 6. Båtbiljetter - ska man boka redan här i Sverige eller är det lätt att få tag på båtbiljetter på plats? Om man köper på plats - köper man då biljetterna ombord, eller har dem biljettkassor i hamnarna? Hur mycket kan en biljett kosta? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vanligast är Kykladerna, Dodekaneserna och Östegeiska. Enklast är, tycker jag, att man håller sig inom EN ö-grupp. Annars går rätt mycket tid till dyra båtresor. Citat:
Beror helt på hur man är - om man vill ta lång tid på sig på varje ö eller inte. Men flygplatsön plus två mindre öar är ett riktmärke för mig i alla fall, jag vill vara så länge som möjligt på varje ö. Citat:
Samos, Rodos/Kos, Santorini och ön Aten ![]() Citat:
Man köper på båtkontoren i hamnen eller i byn. Det lönar sig ofta att fråga på flera kontor. Om kontor A inte har rätt färja kanske kontor B har den eftersom kontor B är de enda som säljer biljetter till just den båten. Priserna beror helt och hållet på vilken typ av båt du åker. Långsamma stora färjor är billigare än små snabba katamaraner. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har tydligen svårt att komma iväg till Grekland - av olika anledningar så har det dock inte blivit av.
![]() Några funderingar... 1. Om jag ska båtluffa under två veckor: * Hur långt i förväg rekommenderas att boka resan med flyg, boende, båtturer etc - ja, allt som hör resan till? Ska jag boka allt hemifrån? Eller är det smidigare att ta allt eftersom när jag är på plats, som tex båtturer, boende? * Jag kommer att åka själv. Vilken ögrupp passar bäst att båtluffa i för en nybörjare? 2. Om jag ska bara välja ett resmål att vara under en vecka: * Vilken ö, resmål, har både möjligheten att sola o bada, och som har möjligheten att göra aktiviteter? 3. Resa ensam: * Jag kommer att resa ensam. Finns det så man kan träffa andra Kalimerare på resmålet? * Finns det andra ensam-resenärer som också ska åka nästa år - typ i juli-augusti - som kan tänka sig sällskap? |
|
||||
|
||||
![]()
Trevligt med ö-luffarplaner. Cykladerna är den bästa ö-gruppen för en nybörjarluffare. Reser du inte i högsäong behöver du inte boka någonting hemifrån utom möjligen första natten för att ha det ordnat. Gör en grovplan och ta sen dagen som den kommer. Du träffar garanterat andra resenärer efter din resväg. Det finns många tips i gamla forumtrådar, många resbrev och en ö-luffarskola som Janne gett ut. Jag har inte läst den men den är garanterat bra och användbar. Lycka till och hoppas dina planer blir av.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vad som gäller för bokning av flygbiljetter är jättesvårt att säga, boka tidigt alterenativet brukar ge bäst pris på reguljärflyg, is i magen varianten brukar också kunna ge utdelning på biljetter till hyfsat pris på charterbolagens -endast flyg biljetter-, dock krävs det att ett högryck parkerat sig eller väntas in för perioden juli-augusti.
Mitt tips blir således; hittar du en biljett till ett pris du kan tänka dig att betala, så slå till ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Boka redan nu till nästa år. Då har du inget val, så blir resan garanterat av! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Carina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Carina |
|
||||
|
||||
![]()
För två år sedan i slutet av maj flög jag till Santorini och efter ett par dagar reste jag till Ios där jag stannade fem dagar och sedan gick färden till Sikinos för tre dagar. Efter Sikinos blev det dags för min favorit Folegandros där jag stannade 9 dagar. Avslutade på Santorni som jag flög hem ifrån och totalt var jag borta tre veckor. Vilka öar du ska besöka beror så väldigt mycket på vad du gillar och vill ha ut av din resa. Jag älskar miljön i Chora på Folegandros och alla tavernor med god mat. Fina promenadmöjligheter och turister från hela världen men ändå väldigt grekiskt. Inget tingel-tangel eller stökiga barer. En ö som det är lätt att resa till utan sällskap.
Mina favoriter i cykladerna är Folegandros, Amorgos och Sifnos men jag har några öar kvar att besöka. Har inte varit på Syros exempelvis. Jag gjorde ett litet fotoresebrev 2007 som finns här på Kalimera. Inte mycket text dock. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Carina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|