![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För ett antal år sedan sändes på TV (SVT eller TV4?) en c:a timslång reseskildring och tillika hyllning till Grekland. Jag tror att rösten som står för talet i filmen tillhör Jens Lind. Jag såg själv inte programmet men en vän som visste att jag är Greklands-freak spelade in det till mig (förutom någon minut i början som missades). Nu är vhs-spelaren kass och jag har lämnat filmen till överföring på dvd så att jag kan fortsätta att då och då sjunka ner i en fåtölj och njuta av en stunds Grekland.
Men...............nu till min fundering: Jag kan inte påminna mig att jag sett något utbud av hyrfilmer som innehåller reseskildringar från diverse resmål i allmänhet och Grekland i synnerhet. Konstigt tycker jag. Är efterfrågan för liten? Är det bara snyftfilmer, action, sience fiction mm som gäller? På TV förekommer ju dock Packat o Klart etc., så helt ointressant tycks det inte vara. Tänk att kunna knalla in och hyra en "rulle" om Karpathos, Små-Kykladerna, Kreta eller något annat intressant resmål. Men det finns kanske sådant någonstans på marknaden och det är kanske bara det att jag inte har upptäckt det???? Någon som vet? Om det inte finns så borde det ju göras. Tänk bara så många Kalimerianer ![]() / ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bra förslag. Och tänk så många Kalimerianer som skulle åka och filma! Pax mej för Kreta, västra delen!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns säkert reseskildringar på DVD, men trolge måste man leta i smalare affärer. Har du provat bibloteket? Kanske kan vara nåt?
Detta med gamla VHS-kasetter är ju ett dilemma. För en 10-15 år sen sände SVT Paul Mazurkys Stormen. Den spelade jag då in på VHS och såg den senare. För några veckor sen, så tänkte jag på den filmen och kollade i källaren efter den kasetten, men tyvärr var de inte kvar. Troligen överspelad. Filmen finns tyvärr inte utgiven med svensk text, endast engelsk. Jag mailade SVT om de planerade en repris, men det var inget som var inplanerat. Däremot så tog de emot det som ett önskemål. Så om vi är tillräckligt många som hör av sig till SVT, och önskar ett speciellt program/film så kankse de sänder det! Förresten, är det ngn därute som har Stormen inspelad? Hör gärna av er. Jag köper den gärna. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
I Grekland har jag sett DVDer i olika butiker och på flygplatser som presenterar öar eller ögrupp. Men då är ju risken att allt är på Grekiska!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fler filmer om Grekland vore kanon.
Det finns lite gamla reportage på svtplay att titta på http://svt.se/2.104390/packat_och_klart 5 st från Grekland tror jag att de är. Mvh Ann |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Beträffande TV-filmen som jag talade om så ska jag forska vidare om vilken kanal det var som sände den. Om/när jag får reda på det återkommer jag så kan vi ju försöka göra ett "mass-önskemål" om en repris. Om någon av er här på Kalimera vet vilken kanal det var som sände så får ni gärna höra av er. Jag vet tyvärr inte vad titeln på filmen var. Men den innehöll inslag från många grekiska platser, mycket underbara havs-vyer och i kommentarerna en hel del om grekisk mytologi och kultur. Och som sagt, det lät som Jens Lind. / ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en tv-serie som har gått på Travel där man seglar runt i den grekiska ö-världen. Där vet jag att man också kan köpa denna serie som dvd men jag minns inte var man kan hitta den. Nu har vi inte Travel men eventuellt har jag någon del kvar på hårddisken så jag kan kanske återkomma med en adress en annan dag.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en hemsida som heter reseskafferiet som säljer "guidefilmer" - guider till olika länder i DVD-format. Vad jag ser så finns det "bara" en film om Kreta/Cypern och en om Medelhavet så nära Grekland vi kan komma.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, och trädgårdskonst också!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och besöker man TUR-mässan i Göteborg brukar det finnas DVD-skivor att få från div. resmål i greklandsmontern. Ann-Kristin ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haha...ja de är nog typiskt Åmål
![]() ![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Pax för att dokumentera Ios!! (Tänk att få vara tjänstledig (med lön) ett halvår för att göra en dokumentär!!!)
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Masse Citat:
![]() Citat:
![]() Titeln låter definitivt som något som stämmer på den filmen jag menar. ![]() Åter igen: Tack alla för era tips. Det känns som att det snart finns inom räckhåll ganska mycket Grekland på film att njuta av under stunder då man inte kan göra det live. Det känns ju också som om detta kan vara en tråd som är av intresse för ganska många Kalimerianer framöver. Så, alla ni som har flera tips i detta ämne - fyll på i tråden. Och till dig Janne: Det här att snickra till och producera lite Grekland på film är kanske något som du kan tänka dig att utveckla genom Kalimera. Som du ser ovan finns i så fall redan en del potentiella medarbetare för det jobbet. Dock har de ju som du ser pretentioner på en viss ö. Några sådana begränsningar har inte jag, utan kan tänka mig att medverka oavsett resmål i Grekland. Det ger väl hyfsad placering i jobb-kön, eller ....? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu kom jag helt plötsligt på att kolla på ett av avsnitten. Tydligen heter serien "Distant Shores" och de har seglat runt i många delar av världen. Den webadress som visades i programmet fungerar inte längre men google kommer med en del förslag men jag har inte riktigt hunnit studera igenom dem. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag googlar lite jag också, så får vi se vad det ger. ![]() |
![]() |
|
|