|
|||
|
|||
Grekisk matäffär i Stockholm
Undrar om det finns någon som vet ifall det finns någon affär som säljer grekisk mat i mellansverige, gärna i Västeråstrakten eller i Stockholm.
Något som vi letat efter överallt här hemma är de jordnötter som säljs i påsar i Grekland och som har skalen kvar. Misstänker nästan att det är en egen sort för vi har inte hittat dem i Sverige trots att jag letat som attan... Tacksam för alla svar. |
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk matäffär i Stockholm
Citat:
Pistagenötter tror jag att du kan hitta lite varstans i välsorterade delikatessaffärer. Specialbutiker för grekiska matvaror generellt vet jag mindre om i mellansverige. Som sagts ovan är Hötorgshallen i Stockolm ett ställe med brett utbud av internationella matvaror. Jag själv är skåning och brukar då och då när jag besöker Malmö passa på att handla hos grekens mataffär vid Möllevångstorget. Han har allt från feta-ost till spenat-knyten. Men det är ju tyvärr inte till så stor hjälp för dig, såvida du inte byter nästa greklands-resa mot en tur till Skåne, och den chansen är väl inte så stor eller ....... ? / Masse |
|
||||
|
||||
Pistagenötter är "enkla" nötter som får brytas upp från ett håll. Jordnötter i skal är "dubbla nötter" dvs. nöten ser ut som en liggande 8:a och innehåller ofta två osaltade jordnötter, den nöten är lätt att knäcka med en tryckning. De har funnits i detta land i många år, även i denna avkrok som kallas Värmland åtminstone sdan 70-talet.
|
|
|||
|
|||
Brevid restaurang Esperia på St Paulsgatan på Söder finns en "grekaffär". Den fanns iallafall där för drygt ett halvår sedan när vi åt sist på Esperia.
I början av 80talet fanns det en liten grekisk mataffär på Timmermansgatan upp mot Tavastgatan. Det var en mycket liten affär men vilka fina varor de hade. Min mamma handlade mycket där när vi bodde på Tavastgatan. Ägarna var jättetrevliga men det lönade sig inte för dem så den stängde. Eller om det var så att det började dyka upp en massa regler för hur en matbutikslokal fick se ut. Vi saknade den jättemycket. |
|
||||
|
||||
Den var stängd när jag gick förbi nu i sommar. Affären alltså.
|
|
|||
|
|||
Oj oj oj så fel det kan bli när man uttrycker sig så otydligt som jag nog gjorde. När jag skrev "skal" menade jag inte oskalade nötter utan jordnötter där det tunna bruna ytskalet som finns på jordnötterna och som lätt trillar bort finns kvar.. :-)
Pistagenötter vet jag vad det är. Jag är en riktig jordnötsfantast och vet att det finns en mängd olika sorters jordnötter med olika smaker och dessa grekiska har en speciellt god smak. Vi har varit många gånger i Grekland (Joniska öarna) och varje gång har vi köpt dessa nötter. Jag brukar t o m "smuggla" med mig några påsar hem. Tro mig, dessa finns inte att köpa i Sverige såvitt jag vet. Har kollat på alla marknader jag varit på, Hötorgshallen i Stockholm och några andra utländska affärer men icke. När våra barn har varit i Grekland har de haft dem med sig hem till mig.... Förstå mig, jag längtar efter dessa. Hoppas någon känner igen detta o hör av sig. |
|
|||
|
|||
Citat:
Nötter av olika slag finns att köpa på några olika ställen. Vissa dagar på Gustav Adolfs Torg, men i stort sett alltid utanför IKEA på Bulltofta. Där har jag köpt mycket Pistagenötter med Greksmak... Men jag kommer att passara Greken på måndag i ett annat ärende och då kollar jag om det har hänt något där. Med lite tur kanske någon annan har tagit över! Även om det inte är troligt. Ev positiva besked kommer i så fall här. |
|
||||
|
||||
[QUOTE=uggelbo;177804]Oj oj oj så fel det kan bli när man uttrycker sig så otydligt som jag nog gjorde. När jag skrev "skal" menade jag inte oskalade nötter utan jordnötter där det tunna bruna ytskalet som finns på jordnötterna och som lätt trillar bort finns kvar.. :-)
Dessa finns i mitten affären! mina favoriter Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Masse |
|
|||
|
|||
Citat:
Sommarstängd eller för gott? |
|
||||
|
||||
[quote=Peter;177810]Greken slog igen för 3 - 4 månader sedan till stor sorg och saknad för många...
Ja detta är så tråkigt så det inte är sant. Enligt grekens grannar (som har gyros-baren) så öppnar de inte igen. Fast nu är det ett tag sedan vi kollade. Hoppas att du har goda nyheter på måndag. |
|
|||
|
|||
Jag har grekiskt frappe-pulver att sälja om nån skulle vilja ha.
/Linki73@telia.com |
|
|