|
||||
|
||||
Titt i gamla album 17 (nu räcker det)
1969 på hösten började vi planera återflytten till Sverige. Det var dags att börja betala på studielån...det började bli betungande med alla dessa nattpass i taxin...Lillan behövde få dagiskompisar...
Den 6.12 gick resan med tåg och tunga väskor. Resten av våra tillhörigheter skulle brodern G. skicka med godståg när vi väl fått en fast adress. På det svartvita kortet från Stathmos Larissis sitter Gammeljajan med lille kusin Konstantinos i knät. Min svåger och svägerska ser frusna ut, det var en kall dag. Lillan har ny jacka och sina första fingervantar, jag fick åka ända till Pireus för att hitta några. Vinterkläder var något vi inte köpt tidigare vintrar. (- Nog för att vi frös, men det fanns andra, viktigare utgifter). -Ett tåg till München via ett snöigt Jugoslavien. Förseningar i Alperna, massor av snö. Lillan sprang omkring i vagnen och fick vänner både här och där, hon tyckte det var jätteroligt, delade folks matsäck och kvittrade på sin barngrekiska. -Ett tåg till Hamburg. Där pågick julskyltning och massor av julpynt och belysning , marknadsstånd och tomtar. -Ett tåg till Köpenhamn. -Ett tåg till Helsingör. -Färja till Helsingborg. Nu började S:s armar bli orangutanglånga efter allt släpande på resväskor. -Nästa tåg till Norrköping. Dit kom vi mitt i natten och var visst de enda som skulle av. Perrongen var inte skottad, så när vi lyfte ner barn och grejor försvann de i snön...Lillans första närkontakt med snö! Vi stannade några dar hos syrran i Norrköping, köpte röda vinterstövlar till Lillan och vilade oss. Sen for vi vidare till Skogås, till brorsan. Min far kom från Jämtland för att hämta oss så att vi kunde fira jul där. Lagom när vi klev av tåget i Östersund gick handtagen till väskorna av definitivt. -Minus 30 ! Bara en dag. Sen kunde vi åka spark och leka i snön och kring nyår blev det tö så vi kunde göra snögubbar. -Mormors bullar och choklad med vispgrädde... -Våfflor med jordgubbssylt... -Klä en riktig gran... Lillan vande sig fort vid det nya livet. Men det är en helt annan historia! |
|
||||
|
||||
Sv: Titt i gamla album 17 (nu räcker det)
Det måste varit stort (och kallt) för lillan och S, att se så mycket snö för första gången. Vad sa dom om det? Man ser framför sig hur lillan nästan försvann i snön på perrongen, skrattade gott när jag läste om det.
Irene |
|
||||
|
||||
Vilken skön beskrivning.
Påminner mig om "min" flytt 1968. Kommer inte ihåg mycket, men jag minns hur det bullrade på flygplanet, och att flygvärdinnorna hade blå pilleraskhattar på huvudet. Och att det regnade när vi klev ur planet... /Grimm, som nu på allvar undrar om det var rätt beslut att flytta tillbaks, vare sig 1977 eller 2003... |
|
||||
|
||||
Du menar väl inte att detta var sista bilden på albumet
Om det nu var det, så tusen tack för alla trevliga och spännande stunder med dina fina berättelser Det kommer säkert mera, fast då med andra betraktelser Riitta |
|
||||
|
||||
Tack för all härlig läsning! Kommer att sakna dem, i fall det var den sista. Varje gång det har kommit en ny "Titt..." har det varit som att hitta en extra god karamell.
|
|
||||
|
||||
Stop ikke, det er historisk det du fortæller....
Hvordan kom I fra Sverige til Kalymnos? Det vil jeg meget gerne høre. |
|
||||
|
||||
Vilket auditorium, läsekrets eller vad man nu kan kalla det, här på Kalimera!
Alla har något att berätta. Om det är intressant? Det bedömer förstås den som läser, lyssnar. Har man gemensamma intressen är det sannolikt att några gillar berättelserna. Dock gör jag stopp här, eller paus i alla fall, på sammanhängande berättelser. Den som kommer till Kalymnos och vill höra mer får väl kontakta mig. |
|
||||
|
||||
Bra att det bara är en paus Monica. Ser mycket fram emot fler berättelser.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Du får nog öppna pensionat Lissi - som tackar för alla "foton" |
|
|||
|
|||
Da gleder alle seg til andre fortellinger fra deg Monica. Vi tar veldig gjerne en historietime neste gang vi kommer til Kalymnos.
|
|
||||
|
||||
Det har vært fantastisk lesning, Monica. Tusen takk!
Du skriver så levende både fra nåtid og fra tiden i Athen. Venter på mer Astri |
|
||||
|
||||
BARA PAUS, parakalo!!!!!!!!!! TACK SÅ HEMSKT MYCKET för dessa härliga, SÅÅÅÅ intressanta bilder, som jag såg först i dag, alla i tur och ordning ! Du lämnar oss som inte känner dig så bra i en spännande förväntan på hur det gick därefter och hur du är nu (har varit redan länge?) i Kalymnos igen! Du har ju en fantastisk fin förmåga att skildra händelser verkligen så levande att man kan se dom med sina egna ögon! Tusen tack ännu en gång!
PS. Jag har ju lovat redan tidigare att besöka Kalymnos en dag. Hoppas att den dagen ska komma snart! |
|
||||
|
||||
Ditt sätt att skriva, du får mycket sagt, med så få ord, det gör det så roligt att läsa.
|
|
||||
|
||||
Tack alla vänliga människor!
Jag har lite annat att ordna med nu ett tag, och nöjer mig med att läsa vad andra skriver. Förr att retas lite kan jag berätta att det var för varmt att ha långärmat idag. Grönskan tar sig, blommorna vågar sig på att starta om, kvällarna är ljuvliga. |
|
||||
|
||||
Hej,
Jag hoppas att det du har att ordna är av det trevligare slaget. Återigen, tusen tack för att du delat med dig av dina minnen. /Grimm, som inte är så grimm som det låter ibland |
|
|||
|
|||
Jag säger som de övriga. TACK för glimtarna i dina album. Det har varit ett stort nöje att följa. Och även om det då kanske var klent om pengar och besvärligt ibland osv så har du upplevt något som vi andra inte ens riktigt kan föreställa oss. Och jag kan tänka mig att det har svetsat samman er som familj. Det verkar så...
Nu ser jag, och många med mig, fram mot del 2... Dvs album 18 - 34... Men det gör inget om vi måste vänta lite. Citat:
Citat:
Och så vet jag att Lissi åkte ner till Tinos idag där det fortfarande är en bit över 20 grader... |
|
|