Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-04, 10:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Hur viktigt är vädret?

Att vädret växlar är inget nytt hoppas jag

Men hur viktigt är vädret för en lyckad Greklandsresa?
För mig är det MYCKET viktigt att det är soligt och varmt när jag är där- under några få sommarveckor. Väljer alltså att resa när det "skall" vara soligt, jag skulle bli mycket besviken om jag fick en veckas regn i juli.

Jag har ännu inte befunnit mig i Grekland när det är off (sol) season, men väljer jag att åka då, så får väl förväntningar på sol och bad flyttas ned på priolistan.

Hur mycket styr väderförväntningarna ditt resande till Grekland?

// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-04, 10:30
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Som du skriver Hellen hade jag varit begränsad till ett visst antal veckor per år så klart vill jag då ha sol och värme. Inte för att ligga och lapa sol det är jag för rastlös för men LJUSET och värmen är klart betydande för mig.

Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-04, 11:04
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 720
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Hej Helén.
Jag reser till Grekland för hela atmosfären, inkl kultur, människor, mat, stränder, bad etc. Just stränder o bad prioriteras väldigt högt, och då är ju vädret en nödvändig faktor. Av den anledningen har jag oxå bara rest mitt i sommaren när det varit riktigt varmt.
Man blir ju riktigt frustrerad om det kommer några regnstänk på en när man är iväg...
Normalt sett har man ju garanti på att det till 99,5% säkerhet är kanonväder i Grekland under sommaren. Jag glömmer ex aldrig sommaren 2000, som fullständigt regnade bort i Sverige. Då var det skönt att ladda batterierna med en massa sol på Skiathos ..
Hälsar C@nny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-04, 11:27
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Håller med. Jag hatar regn på semestern. Stannar därför aldrig i Sverige på sommaren. Skiathos, förresten. Lustigt sammanträffande. Förra veckan var vi i London på semester och bodde på ett hotell i Paddington, St David's Hotel. Jättecharmigt, för övrigt. Ägaren var från just Skiathos, och visade mig många vackra vykort och bilder däriftån. Kanske ett framtida resmål för oss, vem vet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-04, 12:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Det beror på var jag reser och varför, men i GREKLAND vill jag ha sol och bad. Sedan gör jag förståss en massa andra saker än bara solar och badar när jag är där, men det beror inte på att det är Grekland utan på att jag är sån.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-04, 12:34
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Gärna varmt i vattnet så att man får bada! Och sol, ljus... Men inte HETTA, lagom skall det vara.

Jag kan tänka mig att åka på våren och hösten när barnen är större och inte vill följa med, och då är det helt OK om det inte är värsta sommarvärmen. Då kommer man ju orka ta sig runt mycket bättre, är det hett, så orkar man inte så mycket.

Och hellre värme än denna kyla och mörker som kryper in överallt, så att man bara längtar till bastuvärme.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-04, 12:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

För oss två förhålla det sig sålunda, att vi trivs i den Grekiska övärlden som sådan.
Väderförhållandena är av minst sagt underordnad betydelse enär vi aldrig haft för avsikt att ligga på solstol timvis att pressa fram solbränna. Vi undviker att sitta i direkt solsken om så är möjligt. I skuggan av en tamarisk eller under ett skärmtak sitta vi oftast att njuta Grekland.

Den goda maten parad med ett blånande hav och vänliga greker, det gillar vi. Lägg därtill alla dofterna av saltmättat hav och kryddväxter samt ibland bedövande blomsterprakt.
Kallt väder vill vi ogärna ha, men om det är sol, mulet eller regn, det kan för oss kvitta. De tider vi till öarna fara, Maj/juni samt Sept/Oktober, då
kan det komma en regnskur eller två, men oftast är det väldigt bra väder och alls icke för varmt.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-04, 13:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Jag åker tidigt i juni och i september och är van vid att det är några dagar med mulet, kyligare eller till och med regn vid nästan varje resa.

Det tar jag med jämnmod - för det är priset jag gärna betalar för att slippa värsta trängseln och värsta hettan. Skulle aldrig åka juli-augusti bara för att få garanterad sol och värme. SÅ varmt vill jag för övrigt inte ha det. I juni -08 åkte jag senare än vanligt, flög hem från Samos 22/6 och då var det definitivt varmare än jag trivs med
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-04, 14:09
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Vet att det är egotrippat att citera sig själv, men så här skrev jag på ett annat ställe gällande vädret:

"Jag älskar svensk sommar. Nej, jag älskar vad svensk sommar egentligen borde vara: Sol och värme varje dag, regn när och var det behövs (fast bara på natten), vind i lagom mängd och så vidare. Men det är tyvärr en utopi. Vill man absolut ha bra väder på semestern, som jag till exempel, så får man snegla åt sydliga breddgrader. Jag är en av de som hellre vistas i stekande sol med 40 graders värme än i mulet väder med ynka 20 graders (så kallad) värme. Som hellre badar i ett fesljummet hav än i en iskall insjö. Som hellre äter något odefinierbart friterat än sill och färskpotatis. Som hellre dricker ett glas vin på en fullsatt uteservering än en öl i bersån. Som hellre… ja du förstår vad jag menar. Jag erkänner, jag är besatt av att ha det varmt och skönt på min semester. Annars blir jag kinkig."

Därför åker jag gärna till Grekland även i juli. Dock inte i augusti, men det beror mer på priserna och trängseln. Men resten av familjen är tyvärr inte så värmetåliga, så det brukar bli i juni som vi åker. Fast efter skolan har slutat. Och då är det varmt och skönt.

Men, som de andra säger i tråden, naturligtvis är det så mycket mer än värmen som lockar när det gäller Grekland. Men om Grekland hade legat där Färöarna nu ligger, hade i alla fall jag inte satt min (iskalla) fot där.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-04, 15:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

För 10-15 år sen så var det mycket mer "intressant" för mig att vara i solen..jag åt i solen, gick i solen, åkte vespa i solen, pressade på stranden i solen och blev inte glad då vädret var svalt...

..men åh så det ändrats! Åker vi på sommaren så åker iväg före midsommar för att det inte ska vara för varmt, men vi upptäcker mer och mer att det är FÖR varmt redan då...Vi kommer nog att försöka få till Greklandssemestrar på annan tid än juni-aug i fortsättningen. Jag och maken klarar inte alls av den stekheta värmen längre. Vi blir griniga och gnälliga och skugga hjälper inte alltid...

Vårresorna i februari och mars-april har varit fantastiska upplevelser med lagom värme och bedövande blomsterprakt..t o m vattnet har varit badbart 16-17 grader.
Höstresorna har dock varit de mest underbara, två till Kreta och en till Aten i september/okt, och så mina 2 sena oktoberresor, förra året med helt perfekt väder och bara nån enstaka regnskur,( kommer ens inte riktigt ihåg om det var nån), men mulet var det några dagar i alla fall...Årets resa var ju extremt regnig men helt underbar ändå...så för mig är sämre väder inte alls något avgörande för om semestern ska bli lyckad eller inte.
Och efter denna resa förra veckan så spelar det ÄNNU mindre roll med vädret än förut för nu vet jag hur underbart mysigt det kan vara ändå....Möjligen är fuktigheten på rummet inte så kul om det regnar mycket, det ska vara det enda.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-11-06, 23:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Värmen har blivit viktigare för mig med åren. Men jag vill inte ha några värmeböljor. Det behöver dock inte vara sol hela tiden men Grekland är för mig gärna, långa varma kvällar. När blåsten viner och det är kallt är det inte skönt på en grekisk ö. Förra året hade vi perfekt väder i början av sept men i år var flera dagar för kalla och sista veckans kvällar var inte så där underbart varma som jag vill ha trots att jag reste ut redan den 27 aug.

Har börjat åka längre bort några veckor under vintern och tycker att det är underbart med värmen i det varma havet i Thailand. Eftersom semester är en prioritering av ekonomiskt slag och semesterdagarna är begränsade räcker mitt Greklandsintresse numera inte till mer än en resa dit per år.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-11-07, 13:26
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det tar jag med jämnmod - för det är priset jag gärna betalar för att slippa värsta trängseln och värsta hettan. Skulle aldrig åka juli-augusti bara för att få garanterad sol och värme.
Jag skulle också gärna åka till Grekland i maj-juni eller i september, men alla har inte möjlighet att ta semester precis när man vill... Därför åker vi, om vi åker till Grekland, oftast runt helgen efter midsommar och är iväg c:a tre veckor. Och då är det viktigt för oss med sol och värme...


Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
t o m vattnet har varit badbart 16-17 grader.
Nä, fy f... Minst 20 grader ska det vara innan jag badar i havet...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-11-07 klockan 13:39. Anledning: Tillägg: "Därför åker vi....."
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-11-07, 13:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag skulle också gärna åka till Grekland i maj-juni eller i september, men alla har inte möjlighet att ta semester precis när man vill... /kimmen
Det gör att det för mig är "viktigt" med fint väder under sommarsemestern. Hade man haft möjlighet att åka i sept-oktober om sommaren regnar bort så hade jag gärna provat det.

// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-11-07, 14:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Sol og fint vær er det vi ønsker oss når vi er i Hellas
- uansett når på året det er - i direkte høysesong reiser vi aldri.

Vi har vært heldige, både på tidlige vårreiser og fhv sent på høsten ( okt) har det for det meste vært sol og opphold
- l i t t regn en dag eller to + noen kvelder som krever jakke, evt en middag inne på tavernaen er jo h e l t OK, men d å r l i g vær har vi enda ikke hatt

Men vi har latt oss imponere av Lissi's utrolige positive innstilling og evne til å nyte en v æ r messig dårlig uke på Tinos
- så o m det blir vår tur til å oppleve det samme engang, så har vi bestemt oss for å forsøke å "ta det som Lissi" - tror jeg skal greie det - i allefall e n dag

Kari
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-07, 14:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Det skal ikke regne!
Bare det ikke regner, så har jeg det bra. Strandliv er ingen viktig del av ferien, og midt på sommeren kan det jo faktisk være mer behagelig å oppleve byer og severdigheter i overskyet vær.
Men: Skal jeg først bade, må det være sol og minst 24 grader i vannet
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-07, 14:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- så o m det blir vår tur til å oppleve det samme engang, så har vi bestemt oss for å forsøke å "ta det som Lissi" - tror jeg skal greie det - i allefall e n dag

Kari
Ni grejar det mer än en dag för där finns så mysiga saker att göra ändå...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-11-07, 19:59
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

När jag var på Kreta i perioden augusti/september var det strålande solsken varje dag. Temperaturen var runt 30 grader. Det var jätteskönt, men det blåste lite för mycket för min del. Inte så att jag var missnöjd på något sätt, men jag har varit där i mitten av sptember och då kändes det både varmare och mindre blåsigt.

För att svara på frågan så är vädret viktigt för mig (annars kunde jag lika gärna stannat hemma, ätit grekisk sallad varje dag och bara lyssnat på grekisk musik..). Skämt åsido så är en del av greklands-resan även en förhoppning om varmt och soligt väder.

Göran
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-11-07, 21:04
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Skal jeg først bade, må det være sol og minst 24 grader i vannet
Håller absolut med!!!

Karin
som följaktligen inte har badat utomhus under de senaste två åren... vattnet utanför Kanadas östkust håller INTE önskad temperatur!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-11-13, 12:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Hur viktigt är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Bare det ikke regner, så har jeg det bra.
Håller helt med.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT