Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-22, 12:29
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Norvegian

Vi sitter och tittar på ett par billiga biljetter till Aten med Norvegian. Blir inte riktigt klok på deras bagageavgifter, hoppas att någon av er kan hjälpa mig!
Brukar ha med en ryggsäck var o de räknas ju inte som handbagage. Kostar en säck då 65 kronor totalt eller tillkommer ett kilopris om man åker lågprisavgång? Någon som vet?
Jättetacksam för ett snabbt svar!!

Kicki o Ingemar
Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 12:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Norvegian

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Brukar ha med en ryggsäck var o de räknas ju inte som handbagage. Kostar en säck då 65 kronor totalt eller tillkommer ett kilopris om man åker lågprisavgång? Någon som vet?
Jättetacksam för ett snabbt svar!!

Kicki o Ingemar
Hej!

Bagage som checkas in kostar 65 kr/enkel väg per väska så tivida den inte överstiger 20 kg. Inceheckat bagage måste bokas då man beställer och köper biljetten. Överstiger vikten 20 kg får man betala en överviktsavgift och den kan bli ganska dyr. Om det är ryggsäck el vanlig resväska har ingen betydelse ej heller om det är lågprisavgång.

Resenären får också ha med 1 kolli á 10 kg som handbagage. Precis som med Ryan air är det noga att det är just en väska. Det går alltså inte att ha med tex en kabinväska /ryggsäck som handbagage och utöver det en handväska (även om de tillsammans inte överstiger 10 kg), utan allt ska få plats i en väska.

Oj, kanske blev rörig info men jag hoppas den kan var till någon nytta
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 13:49
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Fick meddelande från Norwegian att de kommer att börja flyga till Kos från juni!
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 01:17
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg

Det går alltså inte att ha med tex en kabinväska /ryggsäck som handbagage och utöver det en handväska (även om de tillsammans inte överstiger 10 kg), utan allt ska få plats i en väska.
Detta har jag aldrig upplevt!! Jag har alltid med mig en kabinväska som handbagage och min handväska (oftast modell större) utan några som helst problem. Ingen har någon gång ifrågasatt detta. (Jag har hittills inte heller behövt väga vare sig kabinväskan eller handväskan; är iofs alltid noga med att kabinväskan håller både föreskrivna mått och vikt.)

/IngegerdN
som känner sig "naken" utan sin handväska
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 17:16
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag flög nyligen med Norwegian till Teneriffa med lågprisbiljett. Man betalar 60 eller om det var 65 kr per incheckat bagage på 20 kg. Hanbagaget var det ingen som vägde. Jag hade en stor bag som rymde både handväska, necesär mm.
Lycka till! Katitzi
Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 10:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Detta har jag aldrig upplevt!! Jag har alltid med mig en kabinväska som handbagage och min handväska (oftast modell större) utan några som helst problem. Ingen har någon gång ifrågasatt detta. (Jag har hittills inte heller behövt väga vare sig kabinväskan eller handväskan; är iofs alltid noga med att kabinväskan håller både föreskrivna mått och vikt.)

/IngegerdN
som känner sig "naken" utan sin handväska
Nej det brukar inte kollas så noga,( jag vet att Ryan air är stenhårda på detta men inte andra bolag) men enligt personalen ombord på Norweigean är det en väska som gäller. När vi flög hem från Barcelona fick kabinpersonalen börja ta ut handbagage och packa om i bagageutrymmet . Detta var pga att resenärer hade för många handbagage vilka således inte fick plats inne i planet. Det var då kabinpersonalen påpekade att personalen vid incheckningen måste bli bättre på att kolla handbagaget och väga det.
Förmodligen är det nog resenärer som tror att det är ok med två-tre väskor så länge de totalt sett inte väger mer än 10 kg som man vill åt eftersom det är begränsat utrymme i kabinförvaringen. En handväska som man kan ha i knät borde ju inte vara några problem kan man tycka.
Dock vet jag och har själv sett, att Ryan air inte släpper ombord folk med mer än en väska oavsett om det är nån taxfreepåse som köpts efter incheckningen eller en handväska /kameraväska.Det är hårda bud om man vill ha billiga biljetter. Norweigean verkar justare i det avseendet.

Senast redigerad av litentuva den 2009-11-28 klockan 10:10.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.