Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-19, 19:16
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Havregryn - finns det?

Är man borta i 3 veckor känns det som att man vill variera frukosten lite.Vitt bröd varje dag är inte alltid uppskattat av magen...Så frågan är kan man hitta havregryn i affärerna på Kreta? ( Vill ha så lite som möjligt med ner, och ibland känns det som att man tar med onödiga saker som man lika gärna kan köpa på plats)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-19, 19:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Finns det här, så måste det väl finnas på Kreta: Quaker i påse eller plåtburk och ett annat märke finns att köpa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-21, 11:55
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Det kan nog vara svårare att få tag i, eftersom havre inte odlas på dessa breddgrader. Märkligt nog, eftersom ursprunget (vildhavre ha-ha) hittas i Bördiga Halvmånen.

Apropå vitt bröd är det ju intressant egentligen att man förespråkar "medelhavskost" i var och varannan hälsotidning. Men jag antar att man då inte menar vitt bröd, starkt kaffe, vin och sena, feta middagar...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-21, 12:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Quaker är inte grekiskt. Det framställs enligt burken i United Kingdom. Mycket riktigt är det ingen vanlig produkt här, grekiska barn har sluppit / gått miste om / havregrynsgrötens välsingnelser. Mannagryn heter simigdali och finns i fin och grövre variant. Müsli av alla möjliga sorter har kommit att bli populärt men cornflakes ,helst söta, är nog mer populärt. Axa skulle kanske satsa på export?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-21, 12:43
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Inte behöver man äta bara vitt bröd när man är i Grekland. Jag har köpt mörkt bröd nere på Kreta både direkt från bageri och i butik. Och god naturell yoghurt finns. Så visst kan magen få må gott fast man inte är på hemmaplan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-21, 13:11
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Quaker är inte grekiskt. Det framställs enligt burken i United Kingdom. Mycket riktigt är det ingen vanlig produkt här, grekiska barn har sluppit / gått miste om / havregrynsgrötens välsingnelser. Mannagryn heter simigdali och finns i fin och grövre variant. Müsli av alla möjliga sorter har kommit att bli populärt men cornflakes ,helst söta, är nog mer populärt. Axa skulle kanske satsa på export?
De har sluppit "stekt gröt med stryk" menar du?! Där har vi ju i sådana fall förklaringen till ALLA problem Grekland kan tänkas drabbas av.

Skämt åsido, hur ser egentligen folkhälsan ut i vårt kära Grekland? Man kan tänka sig att välfärdssjukdomarna hinner ikapp dem också, med tanke på vilka ekonomiska framsteg man gjort de senaste decennierna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-21, 13:25
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Inte behöver man äta bara vitt bröd när man är i Grekland. Jag har köpt mörkt bröd nere på Kreta både direkt från bageri och i butik. Och god naturell yoghurt finns. Så visst kan magen få må gott fast man inte är på hemmaplan.
Jo visst finns det mörkt bröd lite varstans. Men faktiskt inte så lätt att hitta där vi håller till på södra sidan. Bageribilen har inget och det som finns i affären är mer likt en skosula - och det gillar inte barnen ... ( Och inte jag heller, även om maken tycker det är helt okej). Det är mer likt den sorten som är vacumförpackad och håller typ 6 månader. Barnen gillar havregryn så lite variation blir det då.

Förresten, har ni provat med kakao i....Fick jag av min mormor och det är faktiskt riktigt gott. Hon har berättat att för att variera gröten, och lyxa till den, när hon växte upp hade man ibland kakao i, eller en klick smör, eller båda delar. Har inte hört någon mer som ätit "choklad-havregröt"...


Men det var bra att få tipset om vad mannagryn heter för lite sådant brukar vi också packa ner...TACK!

Mvh Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-21, 13:31
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Som svar på utgångsfrågan så
finns det havregryn på LIDL i Xania (AA).
Jag brukar göra havreflarn på dem.
Eller ha de i youghurten till frukost
med lite hackade apelsiner (gott), bitar
av färsk persika eller aprikos (mkt gott).
Har inte provat att koka gröt då det
inte finns blåbärssylt.
Något jag ska ta med mig nästa gång.
De heter inte Quaker på LIDL men står i
samma hylla som frukostflingor.
Någon mer språkkunnig kan kanske skriva
det rätta ordet för havregryn här.

Uffe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-21, 13:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Citat:
Ursprungligen postat av carjoh Visa inlägg
Jo visst finns det mörkt bröd lite varstans. Men faktiskt inte så lätt att hitta där vi håller till på södra sidan. Bageribilen har inget och det som finns i affären är mer likt en skosula - och det gillar inte barnen ... ( Och inte jag heller, även om maken tycker det är helt okej). Det är mer likt den sorten som är vacumförpackad och håller typ 6 månader. Barnen gillar havregryn så lite variation blir det då.

Förresten, har ni provat med kakao i....Fick jag av min mormor och det är faktiskt riktigt gott. Hon har berättat att för att variera gröten, och lyxa till den, när hon växte upp hade man ibland kakao i, eller en klick smör, eller båda delar. Har inte hört någon mer som ätit "choklad-havregröt"...


Men det var bra att få tipset om vad mannagryn heter för lite sådant brukar vi också packa ner...TACK!

Mvh Carina
Havregryn med O´boy o mjölk har jag sett att någon ur den yngre generationen har ätit som mellanmål. Lite annorlunda...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-21, 13:57
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Kom på att jag har en påse havregryn sedan min mamma var här, på min påse står det white oats på engelska. Kommer inte ihåg vart jag köpt påsen men vet att jag sett havregryn lite överallt i affärerna.

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-21, 18:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havregryn - finns det?

Sädesslaget havre heter vrómi. Havregryn blir då kourkoúti vromis. Vete heter sitári och mannagryn görs av vete. Råg heter síkali och korn heter krithári.
På grund av det varma klimatet odlas mest vete .
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-28, 22:24
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Havregryn - finns det?

såg inte den här frågan förrän idag På INCA i Agio Apostoli finns Havregryn fabr Qvaker 2 sort grovt o finare vi gjorde en mixpå detta .INCA har en stor sortering på mörkt bröd man kan gärna vara där lite tidigt för att det tar fort slut. Lidl på s:a plats har ett mökt bröd i avlång förp.typ pumpernickel som vi också gillade.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-09, 19:13
Gorgona Gorgona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 26
Standard Sv: Havregryn - finns det?

gå in i en lite störe matbutik och fråga efter nifades vromis så får du havegryn
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT