Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-09, 17:19
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Ö-luff

Hej

Jag har varit i Grekland tre gånger de senaste 6 åren. Dock har jag bara varit på charter, både med och utan barn. Nu känner jag (ska försöka övertala frun) att det skulle vara kul att testa att ö-luffa i cirka tre veckor. Jag har precis beställt kalimeras ö-luff skola och väntar med spänning på den, men skulle gärna vilja ha ett tips från mer vana ö-luffare.

T.ex verkar många förespråka Naxos. Kan det vara något för en familj (två vuxna och två barn på 1 1/2 och 5 år). Vilka andra öar kan vara bra att besöka?

Vi är inga vandrare utan söker mer lugnet och fina stränder, som dock inte får vara alltför svåråtkommliga.

Hur mycket kostar t.ex färjorna och hotellrum osv.? Ska man boka i förväg eller hoppas på att det finns rum? Vilken årstid är bäst om man inte vill ha det alltför varmt (vår/höst)?

Tack!
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:36
Svein B. Svein B. är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Ö-luff

Naxos er stor nok til å ha noe for enhver smak. Med små barn ville jeg nok bo nærmest mulig Agios Giorgios-stranda som er meget langgrunn. Det samme kan sies om bystranda Ammos på Koufonissi og Agii Anargirii-stranda i Naoussa på Paros.

Jeg vil si at på tre uker går det an å planlegge å besøke fire øyer, men dere må også være innstilt på at det kan bli noe helt annet enn dere har planlagt. Donoussa og Schinoussa har også meget fine strender. På Schinoussa kan nok strendene være litt 'svåråtkomliga' hvis dere ikke velger å bo ved stranda. Kini på Syros er også veldig barnevennlig og stranden er helt grei.

Jeg vil si at juni er den beste måneden, men juli og september er også helt greie. August bør helst unngås.

Priseksempel: Pireus–Naxos med konvensjonell ferje koster cirka 30 euro pr. voksen på økonomiklasse eller 'deck'. Hurtiggående ferjer koster det dobbelte, men bruker halvparten så lang tid.

Rom finner man på stedet. Det pleier å være rikelig å velge mellom og det er på stedet man får de beste prisene. En annen fordel er at du kan se rommet før du bestemmer deg om du tar det eller ikke.
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 22:07
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Med småbarn och lugn och ro kan jag inte tänka mig någon bättre ö än Sifnos! Stranden i Kamares är i det närmaste paradiset man kan komma för små vattendjur! Vi bodde perfekt precis vid stranden. Vi tänkte inte på att skriva ned telefonnummer osv, men det är flera som var varit där efter oss och det finns både telefonnummer och bilder på Kalimera. Kolla under Sifnos-forumet och du kommer förstå vad jag menar.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 23:38
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag kan inte annat än hålla med Siri om Sifnos, vi var där förra sommaren med en treåring och en fyramånaders och ska dit i år igen.
Det är inget fel på Naxos heller, den stora fördelen med Naxos är att där finns allt och dessutom träffar man alltid folk som kan hjälpa en vidare där om man är osäker på hur man ska fortsätta. Vi har luffat de senaste 15 åren och jag har alltid rekommenderat nybörjare att börja på Naxos eftersom allt går så enkelt där.
Om du vill ha tag på telefonnumret till det bra boendet på Sifnos så är det jag som har skrivit det inlägget, finns i Sifnosforumet.

Mvh Janerik
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:16
Mozs avatar

Tack för alla fina tips!

Jag undrar också hur man bäst tar sig till Aten eller Santorini från Arlanda (helst direktflyg)? När jag går in och tittar på t.ex Apollos hemsida så verkar det inte gå att boka längre resor än två veckor och jag vill ju helst vara borta drygt tre veckor. Och om jag tittar på reguljärflyg så verkar det endast finnas resor med en hel del mellanlandningar vilket medför att resan ner skulle ta allt mellan 7 och 11 timmar (vilket inte lockar med småbarn).

Hur är det med sjögången på båtarna när man väl är framme i Grekland? Är det lätt att bli sjösjuk?
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:36
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Moz
När jag går in och tittar på t.ex Apollos hemsida så verkar det inte gå att boka längre resor än två veckor och jag vill ju helst vara borta drygt tre veckor.
Airtours har både tre- och fyraveckors flygstolar till Santorini.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:47
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Norwegian har resor till Aten och Santorini från och med i år! Till Aten går kör de från tidig vår men Santorini tror jag första utresedatum är 29e Juni
Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:06
Mozs avatar

Tack för tipset om flyg. Det ska jag kolla upp. Samtidigt som man vill komma undan så billigt som möjligt vill man kanske inte bli sittande på en mellanlandning med småbarn i fyra eller fem timmar.

Och tack Janne på Kalimera för en fantastisk ö-luff guide. Mycket matnyttigt och inspirererande! Nu är det bara att vänta till avgång!
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Moz Visa inlägg
Och tack Janne på Kalimera för en fantastisk ö-luff guide. Mycket matnyttigt och inspirererande!
Tack själv!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.