Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-12, 16:41
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Grekisk middag

Hej!
Jag ska bjuda hem goda vänner på middag (som ej varit i Grekland). Jag tänkte göra skordalia, tzatziki, melitzanosalata, cheese saganaki, filodegsinbakad feta med honungsvinägrett, greksallad. Nu undrar jag någon har något bra tips och recept på något varmt och lite mer rejält? Någon som går att laga i förväg.

Tack på förhand!

/jeanette
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-12, 16:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekisk middag

Mmm, høres deilig ut!!!

Jeg klipper fra et svar jeg ga juliaa i går:

Stifado eller mosxaraki kokkinisto. Dette er gryteretter, og de kan med fordel lages dagen i forveien, og bare varmes opp igjen.
Bifteki fylt med feta (eller fetaostbiffar). Disse kan du også lage på forhånd og varme opp i ovnspannen.
Moussaka kan du lage klar dagen før, og bake den like før dere skal spise.
Disse og flere oppskrifter finner du i menyen til venstre, under "Om Grekland".
Soutsoukakia, en slags kjøttboller i tomatsaus. (Oppskrift kan du få av meg.) Og igjen, du kan lage det dagen før, om du vil. Små greske kjøttboller/keftedakia uten saus er jo også en mulighet.

Brød serverer du selvsagt også til!

Lykke til
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-14, 15:25
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Grekisk middag

Toppen, tack för tipsen. Smart att göra den "större" rätten i förväg.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-14, 21:40
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Grekisk middag

Hej,

Jag satt o sög på denna karamell ett tag, men ett tips är att man ju beställa en del rätter på grekisk restaurang för "take-away", t.ex. taramosalata, eller liknande rätter.
Ring o kolla med din lokala grek(iska), han/hon ställer säkert upp...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-15, 19:33
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Grekisk middag

I det senaste numret av Ica:s buffé tidning finns ett recept som heter "snabba färsrutor med medelhavsfyllning" det kanske kan vara något?
Mvh Ann som känner sig lite sugen att testa receptet själv
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-19, 21:25
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Grekisk middag

Testade färsrutorna. Supergoda! Med klyftpotatis och grekisk sallad till så blir de grekifierade.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-20, 16:56
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Grekisk middag

Jag ska genast kolla upp det receptet. Ska bli så roligt att laga Grekiskt igen, dom som kommer på middagen är mkt goda men relativt nya vänner, som är riktiga "gormander". Men jag tänker inte ha ångest för det, jag/vi bjuder på det vi gillar!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-26, 14:33
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Grekisk middag

Fortsätter på den här tråden. Någon som har ett bra recept på Garides Saganki?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-26, 14:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Grekisk middag

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix
Testade färsrutorna. Supergoda! Med klyftpotatis och grekisk sallad till så blir de grekifierade.
Haha, för att spinna vidare på detta; jag brukar "grekifiera" klyftpotatisen så här: borsta potatisarna väl och skär varje potatis i sex klyftor. Lägg i en lagom stor ugnsform. Ringla en god - grekisk - olivolja över, krydda med grovmalen svartpeppar, havssalt, oregano, basilika, timjan och rosmarin. Rör om väl innan de sätts in i ugnen, och ytterligare en gång efter ca 20 minuter. Total tid i ugnen ca 40 minuter i 200 grader. Doftar helt fantastiskt och är även de supergoda!

Karin
som börjar bli hungrig
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-26, 14:48
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Grekisk middag

Jag börjar också bli hungrig, har hela menyn klar för mig, men så sista stund kom jag på Garides Saganaki, det är ju så gott. Har hittat en del recept på nätet, det är väl bara att testa.
PS: Potatisarna låter smarriga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-26, 15:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekisk middag

Jeg har lært å kage garides saganaki av en gresk venninne. Vi lager den slik: (Dette er nok til to)

Stek en liten hakket løk i olivenolje, tilsett 2 fedd pressede eller finhakkede hvitløkfedd til slutt. Hell over et lite glass hvitvin, og la det koke nesten inn. Ha oppi en spiseskje eller to tomatpuré og 2/3 av en boks tomater. Krydre med pepper og litt salt (saltmengden avhenger av hvor salte rekene er). Noen ganger har vi også oppi bittelitt chillipepper. La dette koke en stund, ca en halv time, under lokk.

Så skal rekene oppi. Vi pleier å bruke ferske, kokte, rensede reker, for å slippe at det blir så sølete når vi spiser. Tilsett disse sammen med litt hakket persille. Bare varm rekene opp, de må ikke koke, da blir de seige. Ta pannen av platen og dryss over biter av fetaost. La det stå litt, så fetaosten liksom blander seg litt med sausen.

Sausen kan du lage ferdig på forhånd, varme opp når deres skal spise og tilsette reker osv som beskrevet over.

PS: Det er lurt å smake på tomatsausen før du tilsetter rekene. Har du brukt en syrlig hvitvin og syrlige tomater blir også sausen for syrlig, så da må du tilsette litt sukker.

Senast redigerad av Admirala den 2010-01-26 klockan 15:10. Anledning: PS
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-26, 15:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekisk middag

Jeg liker også "klyftpotatis". Jeg lager dem som karinafp, men har også litt sitronsaft over før jeg setter dem i ovnen. Imidlertid er det pommes frittes/french fries som er den fortrukne poteten blant mine greske venner, så jeg har måttet lære meg det også. Det er jo ikke vanskelig, men jeg pleide å være redd for den varme oljen - tenk om den begynte å brenne! Trikset er å ha et lokk som passer til pannen de stekes i, og ikke bruke kjøkkenvifte. Skulle det flamme opp vil du ikke ha ilden opp i vifta, men kvele den ved hjelp av lokket.

Trenger kanskje ikke legge ut oppskrift, men her er nå en:

Varm masse solsikkeolje opp i en vid panne med høye kanter. Den er varm nok når det bruser heftig rundt skaftet på en treskje, eller prøv med en potetbit. Mens oljen varmes opp, skreller jeg poteter og skjærer dem i tykke strimler. Grekerne salter dem før de legger dem oppi frityroljen, det gjør ikke jeg. Så er det bare å steke til potetene får fin farge, rør av og til. Når de er klare skrur jeg av varmen, og øser potetene med hullsleiv opp i et fat med kjøkkenpapir så de blir litt mindre fettete. Salte og spis.

Pommes frites-eksperter anbefaler å først halvsteke potetene, ta dem opp og så steke igjen, men det gidder ikke jeg, og har aldri sett en greker gjør det heller. Sikkert sånne fine ting de driver med i Frankrike
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-05, 09:40
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Grekisk middag

Jag måste bara berätta att middagen blev mycket bra! Menyn bestod till slut av (allt givetvis hemlagat). Tzatziki, melitzanosalata, skodalia, friterad småfisk, lammköttbullar, oliver, olivtapenad, grekisk sallad, friterad saganaki ost, filodegsinbakad feta med en ljuvlig honungsvinegrätt, halloumi, bröd. Till det drack vi Ouzo och rödvin. Det fanns även en kyckling gryta med matlagsningsyoughurt, vitlök, feta och färsk oregano att tillgå för den som fortfarande var hungrig, men det var vi inte . Den åt vi dagen efter.

Längtan är stor nu till sommarens resor, tampas fortfarande med ångesten att ev överge Skiathos detta år, vi får väl se.

/Jeanette
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-06, 16:06
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Grekisk middag

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Menyn bestod till slut av (allt givetvis hemlagat). Tzatziki, melitzanosalata, skodalia, friterad småfisk, lammköttbullar, oliver, olivtapenad, grekisk sallad, friterad saganaki ost, filodegsinbakad feta med en ljuvlig honungsvinegrätt, halloumi, bröd. Till det drack vi Ouzo och rödvin. Det fanns även en kyckling gryta med matlagsningsyoughurt, vitlök, feta och färsk oregano att tillgå för den som fortfarande var hungrig, men det var vi inte . Den åt vi dagen efter.

/Jeanette

Ojojoj! Vad jag blev sugen nu! Längtar till 26 maj då jag åker till Kalymnos. Då blir det Saganaki cheese hos Alexi på Smugglers... och skordalia på restaurang Plaka på Telendos, som har den absolut godaste skordalian som jag ätit! Tror jag måste försöka få med mig lite hem...

/Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT