![]() |
|
|||
|
|||
![]()
vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (20 och 18 år) som vänkte komma iväg till grekland runt den 11 juni, ska bli jättehärligt!
![]() vi är ute efter lugn och ro, en riktig "koppla-av-semester"...helst inte alltför exploaterat, men jag är inte så naiv, självklart vet jag att man inte kan komma till en orörd plats när man åker charter men vissa öar har ju mer turister än andra ![]() våra önskemål är alltså: inte smockfullt med turister närhet till hav, vi åker först och främst iväg för att sola och bada ![]() det skulle vara trevligt med någorlunda utbud av restauranger och nån liten bar/café, inget nattliv i form av diskotek alltså vi har tidigare varit på samos, kreta, lesvos och skiathos och tänkte prova nåt nytt...eventuellt kan vi tänka oss samos igen. vi har tittat lite på santorini och parga, FINNS det över huvud taget platser med "grekisk" känsla kvar på santorini?? ![]() har ni varit på de båda öarna? vilken rekommenderas? förslag utöver dessa 2 öar är självklart välkomna! ![]() kramkram, hoppas på tips ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...då skulle jag definitivt åka till Amorgos! Men det är jag det!
![]() Jag har inte själv varit på Karpathos, men tror att det är ett bra alternativ om: ..det gäller en vecka ..det måste finnas flygplats på ön? ..det är ett färdigt charterpaket ni tänkt er? ..ni kommer säkert att få fler lockande restips! ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Kefalonia var fint!
Senast redigerad av Zanét den 2010-02-06 klockan 17:03. Anledning: För lång citering |
|
|||
|
|||
![]()
Lajsa!
Hur många dagar räknar ni med att vara i Grekland? /Anders |
|
|||
|
|||
![]()
Vi räknar med en veckas semester
![]() ![]() både kefalonia och karpathos låter som fina öar...får undersöka saken lite närmre ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kefalonia låter mysigt fatiskt
![]() ![]() ![]() Har tittat lite på Parga, hotell Valtos Beach, har någon bott där??? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
okej,vi var där i juli/aug 2007 och då flög vi från Göteborg...trist att det ska vara från Köpenhamn iår då...! Det är en toppenö hursomhelst...man kan även göra utflykter till grannöar..vi skulle åkt till Zakynthos men det blev inställt för att det blåste för mycket...men möjligheten finns...gick båtar från stranden i Skala bland annat
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi bodde på något som vi trodde skulle heta Valtos Beach, men som i verkligheten visade sig vara det GULA hotell som nu i katalogen kallas Valtos Ionian. Boendet var för våra krav OK. C:a 10-15 min promenad till den utmärkta Valtos-stranden och promenaden hem tog nob 20 min (uppförsbacke och mycket sol o värme). Från hotellet till by-kärnan tog nog promenaden c:a 20 min, med bl a jättelång trappa ned till byn (över 60 trappsteg), men mycket vackert, och inte särskilt tråkigt. Om det däremot är så att det är hotellet som Apollo nu kallar "Ionian Beach" och som är RÖTT på exteriör-bilden, så ligger det som du kan se ända nere vid Valtos-stranden. Vet inte hur boendet är där, men bilderna ser ju justa ut, och läget är som sagt direkt vid stranden, vilket innebär motsvarande justeringar + och - på ovanstående angiveler vad gäller till och från strand och by-kärna. Nere vid Valtos-stranden låg ett hotell som hette Valtos Beach. Såg ut att vara ganska trevligt vad gällde terrass med utomhusservering mm, men rummen har jag ingen uppfattning om. Tror inte att det finns med i Apollos program. Vårt intryck av Parga var: - mycket fin strand - trevliga omgivningar - fin promenad genom olivskog om man så önskar (se Kalimeras ö-beskrivning) - ganska kraftig turistprägel på stället Kom igen om du vill ha hjälp med att bena ut vad Apollo och andra charterbolag menar med de olika hotellen. De blandar en del vad gäller både namn och bilder, men ett tips är att kolla avstånd till stranden. Utifrån ev exteriörbilder kan jag kanske identifiera i någon mån. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
- Kefalonia har jag inte varit på, men det verkar ganska fint - I valet mellan Parga o Karpatos tvekar jag inte en sekund - KARPATHOS! - Ni är tycks ju alla vara gamla nog att fixa 20-30 min på scooter, och då kan ni på Karpathos ta er till mycket härliga stränder, och till en hel del mysiga byar. Och turistverksamheten är här lite mera uppblandad med vardagsliv..........., tycker jag! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
ojojoj! tack för alla tips!
![]() ![]() så svårt det ska vara att bestämma sig! ![]() har tittat vidare på Karpathos och det verkar vara en jättemysig ö ![]() Parga, Santorini eller Karpathos...DET är frågan ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då ska ni inte välja Santorini som är en av Greklands mest besökta öar (det finns goda skäl till det). Det är en väldigt liten ö så det är svårt att undgå andra turister, även om det finns sådana platser också. Välj Karpathos.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej santorini är fantastiskt.
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Karin som alltid väljer Karpathos först... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så jättemycket för alla bra tips!
![]() ![]() ![]() karpathos låter toppen, skulle väl helst bo i karpathos stad så nu är det bara att hitta ett bra boende ![]() ![]() har varit på skiathos och den ön blev lite "beroende-framkallande" ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi åker ner till Karpathos den 17 juni, så om ni stannar längre än en vecka, kan det bli läge att visa er några av våra guldkorn därnere.
![]() Själva föredrar vi att bo centralt och ta oss till stränderna på olika sätt, så vi bor precis mitt på hamnpromenaden i Pigadia, på Manos Plaza. Annars finns det ett flertal hotell längs stranden och inte alltför långt från centrum. Oasis, Parasol, Romantica, Zephyros Village, för att bara nämna några inom promenadavstånd. Astron Princess skulle jag gärna bo på, men de hade inte tillräckligt många långreseplatser dit... ![]() Karin som sitter på Taverna Pelagos om bara 127 dagar ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har inte bestämt oss för vilket datum än riktigt, såå det kan mycket väl bli den 17 juni, vi stannar nog bara en vecka, men det ska bli skönt
![]() Det är faktiskt jag som är ett av barnen ![]() ![]() Får kolla upp hotellen du nämner, längtar som tusan nu! ![]() ![]() |
![]() |
|
|