Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-03, 15:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 345
Standard Jukkasjärvi eller Kreta?

Fick två nya mail idag ... från olika resebolag. Det ena erbjöd bra rabatt på ishotellet i Jukkasjärvi - med skidåkning.
Det andra erbjöd en vecka på Kreta - Chania - i slutet på april för 1.900 kronor. Gissa vilket som lockar mest?

Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-03, 17:00
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Vet vilken jag skulle ha valt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-03, 17:24
JohannaBlom JohannaBlom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 37
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Jaaa, jag vet nog också
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-03, 17:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Den som vill kan få hyra snöhögen på vår baksida, den rymmer nog två personer i sovsäck, jag lovar att vara billigare än ishotellet, kan komma ut med en rakí eller två , de bjuder jag på!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-06, 20:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Det mest tragiska är väl egentligen att det är mycket dyrare att ta en weekend i Jukkasjärvi än att ta en vecka på Kreta. För övrigt så skulle inte jag heller ha funderat på Jukkasjärvi i sammanhanget.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-07, 03:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det ena erbjöd bra rabatt på ishotellet i Jukkasjärvi - med skidåkning.
Ingår det en tur till Ku´kkulaforsen också...? Med Snöscooter? Brukar det inte göra det...? Den lär vara sanlös... (Jag blev tvungen att stava om namnet på Forsen. Filtret släpper inte igenom det annars...)

Citat:
Det andra erbjöd en vecka på Kreta - Chania - i slutet på april för 1.900 kronor
Hade jag haft pengarna hade jag valt.... BÅDA!!!

Jag har inte själv varit på ishotellet men vänner som varit där säger att det är en enorm upplevelse...

Och sedan väga det mot Kreta... Tufft... Kyla mot värme... Upplevelse mot upplevelse...

För mig hade det varit svårt att välja!

För jag har upplevt värmen i Grekland så många gånger. Men även kylan (-38 som mest ) i Norr.

Jag var i norra Finland för några år sedan. 30 mil från Murmansk... Och det är nog något jag tycker man ska uppleva en gång i sitt liv!!! (OK. Jag tycker vi fått nog med kyla och snö i Skåne i år nu...! Jag behöver inte mer påminnelse.... )

Men oavsett om det sker i Sverige, Finland eller Norge är det en upplevelse. Det är nog ingen större skillnad i vilket land man befinner sig där uppe. Det är lika djä... kallt oavsett vilket land man än är i...

Men att en gång stå ute i den kylan, när det inte finns tillstymmelse till vind, och titta på norrskenet är något man MÅSTE göra en gång i sitt liv! Även om det kostar lite mer än att åka till Kreta... Det är det värt.

Det är lite svårt att förklara. Men det är värt de Kronorna att uppleva det en gång. Kreta kommer att finnas kvar. Länge....

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det mest tragiska är väl egentligen att det är mycket dyrare att ta en weekend i Jukkasjärvi än att ta en vecka på Kreta.
Tyvärr så har du ju så rätt där. Det är dyrare att turista, via beställda resor, i vårt eget land än det är att åka till Grekland... Tragiskt. Och dumt...

Och samtidigt kommer turister hit från utlandet för att titta på vår fantastiska natur... Och Tyskarna, och Danskar, har köpt upp norra Skåne och södra Småland! Varje ledigt litet Torp. Och då har de inte varit norr om Jönköping! Hade de åkt upp till Norrköping och norr därom och sett Kolmården hade de svimmat...

Jag har varit ute på myrarna i Kolmården och plockat Hjortron!!! De växer faktiskt så långt ner som några mil norr om Norrköping! För att inte tala om Lingon och Blåbär... Sådan orörd mark finns inte i Tyskland... Och Hjorton har väl aldrig vuxit i Tyskland...

Sorry Borren... Jag flippade ut lite igen. Som vanligt... Jag menar bara att... Ishotellet är inte helt fel. En gång. Även om det kostar lite mer. Så länge det inte inkräktar på Greklandssemester naturligtvis...

Senast redigerad av Peter den 2010-02-07 klockan 04:00. Anledning: Filterfel.... :-)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-07, 10:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Igår kväll fick jag ett sms från babsan som var i Jukkas igår. Det kan kort sammanfattas: "Ishotellet var fantastiskt!"

Citat:
Ingår det en tur till Ku´kkulaforsen också...? Med Snöscooter? Brukar det inte göra det...? Den lär vara sanlös...
Inte ens de värsta fanatikerna sätter sig på skotern för att köra 35 mil enkel väg... Och visst är K_kkolaforsen vacker och sevärd, men sanslös.. nej nog finns det häftigare forsar i Norrbotten. Måste man välja bara en så är Storforsen det självklara valet. Den är "stunning".
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-07, 12:35
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den är "stunning"
Bettan! Vad betyder "stunning"

Moster, som inte är så bra på din dialekt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-07, 14:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Bettan! Vad betyder "stunning"

Moster, som inte är så bra på din dialekt
Nu tänker du för djupt Moster. Det är inte norrländska, det är engelska Jag kom inte på vad det heter på svenska...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-07, 14:57
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

enastående skulle jag översätta stunning till
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-07, 17:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Inte ens de värsta fanatikerna sätter sig på skotern för att köra 35 mil enkel väg... Och visst är K_kkolaforsen vacker och sevärd, men sanslös.. nej nog finns det häftigare forsar i Norrbotten.
Då var det nog inte K-forsen de åkte till... Låter långt... Det var nog någon annan fors de åkte till. Men det lär ha varit en häftig utflykt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-07, 18:15
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Jag har sett ishotellet i Jukkasjärvi. Helt fantastiskt. På våren när värmen smälter ned allt är de stora isblocken ljusblå.
Men hellre Kreta med värme, passar bättre för mig.

Peter, jag har faktiskt plockat hjortron i Skåne! Vilken myr det var på säger jag ej!
Yeasou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-07, 19:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Då var det nog inte K-forsen de åkte till... Låter långt... Det var nog någon annan fors de åkte till. Men det lär ha varit en häftig utflykt!
Det var det säkert, och nog finns det forsar att välja mellan! Ishotellet erbjuder alla möjliga aktiviteter för dem som stannar några dagar, och flera olika skoterturer. Kollade hemsidan och ser att de även ordnar flerdagarsturer och en sån vore ju möjlig att göra till ***kula, fast de turer de nämner på hemsidan går alla åt andra håll.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-08, 17:05
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Har vart i k-forsen flera gånger, men bara på sommaren, jättefint o roligt att se. En mäktig syn att se männen stå längst ut på patorna och håva sik, mitt i den brusande forsen. Det där att välja mellan ishotellet och kreta, hmm, svårt val. Men jag skulle nog åka norrut om det var ett väldigt bra pris, jag har länge velat se det..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-12, 22:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Jukkasjärvi eller Kreta?

Egentligen dumt vad man blir hemmablind. Jag har passerat Jukkasjärvi många gånger men bara en gång svängt in dit och det var på hösten så det var inget att se då. K-forsen har jag väl också passerat många gånger men inte heller där har jag tittat närmare på den, men jag undrar om jag inte stannade för att pinka i närheten av den en gång. Nu kör jag ju inte i de trakterna i jobbet längre så det är lite tungt att göra utflykter dit men det kanske kommer nångång det också.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT