Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-11, 20:03
juliaa juliaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard grekisk mat till många

hej hopp!

Min födelsedag börjar närma sig och jag har funderat på att bjuda på grekisk mat, t.ex. souvlaki och en stor grekisk sallad. Vi blir rätt många ( ca 15- 20 pers.) så det kanske blir svårt att laga grillspett till så många
Eller vad tror ni, kommer det fungera?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-11, 21:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: grekisk mat till många

Bare hvis du ha en diger grill

Skulle jeg laget mat til så mange, ville jeg laget noe på forhånd, slik at jeg slapp å stå på kjøkkenet når festen var i gang. Gresk salat, brød og for eksempel:
Stifado eller mosxaraki kokkinisto. Dette er gryteretter, og de kan med fordel lages dagen i forveien, og bare varmes opp igjen.
Bifteki fylt med feta og servert med tzatziki ( eller fetaostbiffar). Disse kan du også lage på forhånd og varme opp i stekepannen.
Disse og flere oppskrifter finner du i menyen til venstre, under "Om Grekland".
Soutsoukakia, en slags kjøttboller i tomatsaus. (Oppskrift kan du få av meg.) Og igjen, du kan lage det dagen før, om du vil.

Husk at det aller mest greske du kan servere er flere retter som alle settes på bordet samtidig, og så tar folk litt av hvert. Mezedes heter det, og du står nokså fritt mht til hva du serverer. Igjen, du kan få mange ideer fra oppskriftene her på Kalimera.

Lykke til!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-15, 23:43
Gorgona Gorgona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 26
Standard Sv: grekisk mat till många

Jag skulle laga en sallad och ngr mezedes,(tsatziki, oliver, soltorkade tomater, feta, friterade squash) och servera till middag pastitsio, man kan göra det i förväg och slippa stå i köket när ens gäster har roligt i ett annat rum.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-17, 03:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: grekisk mat till många

Jag skulle satsa pa langkoksmat som du kan laga dagen innan exempelvis Stifado. Olika pajer gar ocksa bra att laga till innan.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-17, 09:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: grekisk mat till många

Jeg slutter meg også til forslagene om å servere gryterett(er) og feks soutsoukakia eller keftedes med diverse tilbehør som kan lages på forhånd
Stifado er veldig godt, men min og familiens favorittgryte er Svinekjøtt med Selleri /"Xirino me Selino"
Den lager jeg en dag , eller to, på forhånd og har kun igjen å jevne med egg og sitron, avgolemono saus er s å deilig!

- av tilbehør bruker jeg oftest å ha poteter m/sitron fra ovnen, gresk salat, skordalia, oliven, tzatziki - og brød selvsagt

Senast redigerad av kari den 2010-02-17 klockan 09:15.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT