Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-13, 00:52
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Rafina

Rafina? anländer till Atens flygplats 20.30 må 12/7 plan 1 Andros ? plan 2 Naxos ? Boende i Rafina ? Tacksam för svar..
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 07:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rafina

Finns hur många trådar som helst om boende nära Rafina, den nyaste är http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=22039 och i http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20870 finns mera.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2010-03-13 klockan 07:01. Anledning: Läste lite slarvigt
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 22:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Maria/Micke Visa inlägg
Rafina? anländer till Atens flygplats 20.30 må 12/7 plan 1 Andros ? plan 2 Naxos ? Boende i Rafina ? Tacksam för svar..
Ni landar en skittid... För tidigt för att sova hela natten på flygplatsen och troligtvis för sent för att hinna med någon båt... MÖG. Som vi säger på Skånska...

Om ni landar i tid, och allt fungerar, bör ni vara ute från ankomsthallen ca 21:45 lite drygt.

Sedan tar det minst en timme till Pireus med buss. Det går fortare till Rafina, men så sent går inga båtar därifrån. Vad jag vet. Men det finns en liten möjlighet att ni kan hitta någon sen färja ut från Pireus.... Tveksamt dock... Men lite flyt ska man väl ha någon gång...? Håll koll på GTP.

Om, vilket är sannolikt, ni måste tillbringa första natten på fastlandet kan ni ju välja om det ska vara i Athen eller i Rafina. Lite beroende på vart ni vill nästa dag! Och vad ni vill uppleva? Athen (kanske Plaka eller Psiri) är spännande och det är enkelt att ta sig till Pireus nästa morgon. Om ni väljer Rafina kan jag rekommendera Corali. Därifrån är det ett par hundra meter att gå ner till färjorna. Det finns ett par hotell till men de är betydligt dyrare.

Peris i Loutra är säkert helt OK. Men de kör er inte till Rafina. Bara till och från flygplatsen. Jag misstänker att de inte får konkurera med Taxi... Det är nog ett mycket bra alternativ på hemvägen, men inte på utresan! Då är det bättre att bo direkt i Rafina.
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 22:19
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Tack för svar
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 22:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Peris är ett JÄTTEBRA alternativ för er. De hämtar vid flyget på kvällen och man bor i jättefina rum med balkong där man får frukost på bricka. Morgonen efter tar ni bussen ner till Rafina. Hållplatsen är 3 min från hotellet. .Vi blev t o m skjutsade med bil till bussen, men det beror ju förstås på om tid finns och ingen annan ska skjutsas till flyget samtidigt.

Vi har bott både på utresa och hemresa där.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 23:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Jag håller med Lissi här, bo på Peris. Då är ni snabbt på plats på hotellet och kan ta igen er, nästa morgon är det smidigt med buss till Rafina. Vill ni åka från Pireus kan ni faktiskt bo på Peris ändå, då åker ni med till flygplatsen följande morgon och åker buss därifrån.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 22:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Peris är säkert ett bra ställe. Det betvivlar jag inte. Speciellt på hemvägen.

MEN! Det ligger trots allt en liten bit från Rafina! Så man är beroende av transport till Rafina nästa morgon. Buss eller Taxi. För hotellet kör inte dit så vitt jag förstår. Det innebär att jag måste gå upp tidigare och även är beroende av att det finns transport. Så man bör i aftonbönen inkludera en passus där man ber att det inte blir strejk i morgon... Och ska jag med en kl 08-båt vill jag vara så nära den som möjligt... Jag är morgontrött...

Om man däremot bor på tex Corali så är det 50 meter över torget och sedan backen ner så är man vid båtarna. Rätt simpelt. Och jag tror inte priset skiljer sig speciellt mycket mellan Peris och Corali.

För mig handlar det helt enkelt om att vara så säker som möjligt på att komma med den båt jag vill. Vara så nära den som möjligt. Grekerna har ju en viss ovana att strejka i tid och otid... Och det skulle ju vara trist om jag missade båten för att jag inte kan ta mig till hamnen...

När jag och exet bodde på Coralli för några år sedan fick vi sent på kvällen reda på att det skulle bli Taxistrejk nästa dag! Och vi skulle till flyget hem! Som väl var gick bussarna, men strejkar den ene är det lätt att andra hakar på...

Fast på ett sätt är ju detta en ickefråga. Var och en gör ju sitt val. Jag ville bara försöka förklara hur jag tänker...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.