Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-14, 12:33
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Tilos ensam

Hej
blir nog att jag reser till Tilos, själv vecka 23, för enkelhetens skull med charter ...vilket hotell ska jag välja hos Ving Irini el Apollos Eleni ? Eleni Beach har fått bra omdömen på tripadvisor. Tacksam för förslag och tips!

Senast redigerad av maja68 den 2010-03-14 klockan 12:41.
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 14:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tilos ensam

God vägledning när det gäller Eleni Hotel hittar du i denna tråd här på Kalimera.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=13604

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 21:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
...vilket hotell ska jag välja hos Ving Irini el Apollos Eleni ?
Både Irini och Eleni ligger på samma sida om Livadia centrum. Dvs vid bukten, stranden där man badar. Klappersten, ingen sandstrand. Det tar kanske tre min att gå mellan dessa hotell...

Enda fördelen för Irini är att de har pool. Om det är intressant. Men det ligger en liten bit in från vägen med rätt mycket grönska vilket kan medföra att det kan finnas gott om mygg där. Det kan även ev vara svårt att se havet därifrån också. Om du inte bor på övervåningen. Då går det nog. Har för mig att hotellet bara är 2 våningar högt.

Eleni har ingen pool men det är ca 20 m till vattenbrynet från hotelltrappan. Eleni har dessutom en liten bar/taverna där man kan läska strupen med goda våtvaror, äta en sallad, toast eller omelett. Dvs enklare mat till lunch. Trevliga killar som har stället. Jag har tillbringat många goa timmar där...

Middag äter du nog inne i Livadia. Från Eleni tar det absolut max 10 min om du sakta hasar sig in till "centrum". När du varit där kommer du att förstå varför jag skriver centrum inom citationstecken...

Om jag bara hade dessa två alternativ hade jag valt Elenis direkt!

Men du har även Marianas och Annas på andra sidan "centrum" . Det är uppförsbacke på hemvägen, men tar max tio min där med, och du belönas med en sanslös utsikt över bukten och bergen på andra sidan... Dock blir det ju lite längre att gå till stranden. Men det är så lite att det är försumbart... För den utsikten. Dessutom passerar du Omonia där det är väldigt lätt att fastna för en öl eller Ouzo... Underbart ställe. Om den gamle mannen, ägaren Michalis, tar din beställning så tänk på att prata HÖGT! Han hör inget som låter lägre än kanonskott...

Mariana har även en mycket bra Supermarket inne i byn. Den sista på högersidan i riktning mot kyrkan. Du kommer att förstå när du är där. Byn är så liten och Puttenuttigt söt så det är larvigt... Inte ens någon som lider av total brist på lokalsinne kan gå vilse där...

Tips. Handlar du hos Mariana så kör de hem det du köpt om du ber dem. Oavsett var du bor! Kostade inte något för några år sedan i alla fall.

Tilos är en fantastiskt härlig ö. Njut...

Senast redigerad av Peter den 2010-03-14 klockan 22:04. Anledning: Rättning
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 22:27
maja68s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
God vägledning när det gäller Eleni Hotel hittar du i denna tråd här på Kalimera.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=13604

Arne

tack jättebra info!!
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 22:31
maja68s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Både Irini och Eleni ligger på samma sida om Livadia centrum. Dvs vid bukten, stranden där man badar. Klappersten, ingen sandstrand. Det tar kanske tre min att gå mellan dessa hotell...

Enda fördelen för Irini är att de har pool. Om det är intressant. Men det ligger en liten bit in från vägen med rätt mycket grönska vilket kan medföra att det kan finnas gott om mygg där. Det kan även ev vara svårt att se havet därifrån också. Om du inte bor på övervåningen. Då går det nog. Har för mig att hotellet bara är 2 våningar högt.

Eleni har ingen pool men det är ca 20 m till vattenbrynet från hotelltrappan. Eleni har dessutom en liten bar/taverna där man kan läska strupen med goda våtvaror, äta en sallad, toast eller omelett. Dvs enklare mat till lunch. Trevliga killar som har stället. Jag har tillbringat många goa timmar där...

Middag äter du nog inne i Livadia. Från Eleni tar det absolut max 10 min om du sakta hasar sig in till "centrum". När du varit där kommer du att förstå varför jag skriver centrum inom citationstecken...

Om jag bara hade dessa två alternativ hade jag valt Elenis direkt!

Men du har även Marianas och Annas på andra sidan "centrum" . Det är uppförsbacke på hemvägen, men tar max tio min där med, och du belönas med en sanslös utsikt över bukten och bergen på andra sidan... Dock blir det ju lite längre att gå till stranden. Men det är så lite att det är försumbart... För den utsikten. Dessutom passerar du Omonia där det är väldigt lätt att fastna för en öl eller Ouzo... Underbart ställe. Om den gamle mannen, ägaren Michalis, tar din beställning så tänk på att prata HÖGT! Han hör inget som låter lägre än kanonskott...

Mariana har även en mycket bra Supermarket inne i byn. Den sista på högersidan i riktning mot kyrkan. Du kommer att förstå när du är där. Byn är så liten och Puttenuttigt söt så det är larvigt... Inte ens någon som lider av total brist på lokalsinne kan gå vilse där...

Tips. Handlar du hos Mariana så kör de hem det du köpt om du ber dem. Oavsett var du bor! Kostade inte något för några år sedan i alla fall.

Tilos är en fantastiskt härlig ö. Njut...
Tack för alla bra tips Peter!! Tilos verkar ok för ensamresenär en vecka. Det blir definitivt Eleni känner jag. Kommer ev med fler frågor så snart jag bokat. Tack igen!
Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 11:34
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Maja,

har du varit i Kalymnos?

Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 12:36
maja68s avatar

Hej
nej inte varit på Kalymnos, vet dock en fd arbetskompis som gillade den ön, finns dock ej från Gbg med charter som det måste bli för min del denna gång, då jag bara kan vara borta en vecka.
Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 18:03
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jeg var selv ensam rejsende til Tilos i 2008 i 14 dage. Og DET var vældigt bra. Så bra, at jeg rejser tilbage til september i år også for 14 dage.

Der er ingenting at bekymre sig om. Byen er så lille, at du snapt bliver et kendt ansigt, og alle hilser på dig.

Der nogle vældigt gode vandringer at gøre. Køb det "blå kart" i supermarked. Der er afmærket vandringsstier og nemt at gå efter, fordi Tilos er en pyten lille ø.

Hvis jeg var dig, ville jeg lytte til Peter og bo på Mariana eller Anna. Det gør jeg selv i år - altså bor på Anna. Afstandene er så små. Du kan gå til stranden på 5 minutter.

Du får en fantastisk semester.
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 20:51
maja68s avatar

ok tack för tipsen!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.