Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-02, 12:18
anniss anniss är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Badbåtar från Kokkari?

Hej!
Jag och min dotter 14 år ska åka till Samos, Kokkari, en vecka i augusti. Har tidigare år varit mycket på Karpathos, och har älskat badbåtsturerna som går från hamnen där i Piggadia. Lugn båttur på turkos vatten, ett par timmar på en underbar strand med lunch, kanske ytterligare något stopp på en annan strand och så hem igen framåt kvällen. Finns det något liknande på Somos?

Hur är det att ta sig runt med lokalbussarna? Något speciellt ställe som man inte bör missa att besöka?
Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 07:53
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard Sv: Badbåtar från Kokkari?

Tyvärr går det nog inga badbåtar från Kokkari. Stränderna där omkring är fina men de når inte upp till samma klass som de härliga stränderna som badbåtarna på Karpathos går till.

Kokkari är däremot vinner solklart över Pigada efter min smak. Det är en väldigt fin och mysig liten by. Inget för den som vill ha party men om man tycker om att ha mysiga kvällar med lite lugnt folkliv runtomkring sig, då kan man trivas där. Stranden i stan är en fin strand med klappersten och ytterligare ett par fina stränder finns på gångavstånd.

Vill ni åka upp i en bergsby så kan jag rekomendera Manolates. Stanna på vägen upp och njut av den fuktiga grönskan, ljudet av porlande vatten och fåglarnas sång. Uppe i den fina lilla byn så går man långst upp till Lucas taverna där man äter gott till en helt fanstastisk utsikt.

Samos stad är en fin liten stad som borde fungera bra att åka lokalbuss till. Tänk bara på att kolla siestatiderna innan.
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:53
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Som sagt inga badbåtar från Kokkari. Men det är en behglig promenad på 20-30 minuter till stränderna Lemonakia och Tsamadou.

Vill du se bergsbyar finns ju både Manolates och Vourliotes på nära avstånd från Kokkari. Det går vandringsleder upp till båda byarna. 1,5 timmar promenad till V har jag för mig. Med justa skor och ordentligt med dricka fixar man det lätt.

Lokalbussarna har hållplats och tidtabell ungefär vid kyrkan. Går snabbt o enkelt in till Samos stad där det går bussar till många andra platser på ön.

Vet inte om det går badbåtar från Samos stad eller om det bara är från Pythagorion.

Trevlig resa till en härlig plats!

Manna
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 08:53
furan furan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Hej Vi var i Kokkari 2005 o 2006 då fanns inga badbåtar. Promenad efter vägen till Karlovassi finner ni fina badvikar . Vid kyrkan i Kokkari kan man ta bussen in till Samos stad tar ca 20 minuter. Näktergalsdalen är värt ett besök. Vi ska själva för andra gången bo i phytagorion i augusti.
furan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.