|
||||
|
||||
Underskattad turistattraktion
Där jag växte upp i Jamtland fanns det förvånansvärt många olika affärer. Diversehandel och småningom konkurrerande Konsum- och ICA-snabbköp, sybehörsaffär, järnhandel, färghandel. Glass fanns på BP-macken och kondis hade vi också. Östersund två mil bort hade otroligt många affärer , det var ju centrum för hela Jämtland och Härjedalen.
Det var länge sen jag besökte min hembygd, men jag misstänker att de många små affärerna har koncentrerats till några större. Den tendensen finns här på Kalymnos också. Större sortiment, plats att ströva runt och plocka i sin vagn eller korg själv, parkering utanför. Hur bra det än är med Super Market gillar jag att vi har en massa små affärer kvar också-än så länge... Nästa gång du kommer till Kalymnos kan du till exempel kolla en järnhandel som har ofantligt många prylar på hyllor, i lådor, upphängda i taket, på konsoler, det är knappt nån plats över för den gamle mannen som äger affären. Det är i närheten av Vidalis vid hamngatan. En liknande finns nära posten, proppfull med tusentals grejor. Vi har inte systembolag, men flera vin-och spritbutiker, där blir jag helt förvirrad när jag kommer in, det finns alldeles för mycket att välja på. Vi har hur många bagerier som helst , för att inte tala om sockerbagare... Fiskaffärer med så färsk fisk att den fortfarande spritter... Slakteributiker där man får köttfärsen mald av den bit man väljer ut... Sybehörsaffärer med ett otroligt sortiment... Man kan undra hur de klarar sig , vem ska köpa allt det där...Jag tror att många äger huset där butiken finns och att omsättningen är låg men någorlunda tillräcklig. När den äldre generationen inte orkar längre kommer många av dessa butiker att försvinna. Så vill du se hur en riktig järnaffär ska se ut har du några år på dig , kom till Kalymnos. |
|
|||
|
|||
Sv: Underskattad turistattraktion
Hej Monica vi har en likadan järnaffär här i Chania den ägs av en dam i 60-70 års ålder Butiken är ganska stor men en kund o damen är allt som får plats samtidigt.Det bästa är att hon har nästan allt .Hon kan ingen Engelska o jag ingen Grekiska så vi kommunicerar med teckningar eller Claes Olssons Katalog där jag visar vad jag behöver. Och bra priser har hon också .Jag gissar som du att när hon inte orkar längre så upphör butiken. Tack för dina berättelser Hälsn Jan
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tack så mycket! |
|
||||
|
||||
Vet du om bröd är subventionerat av staten med tanke på hur billigt det är i jämförelse med Sverige?
|
|
||||
|
||||
Åtminstone tidigare var det det. I morgon ska jag kolla med bagaren som kör ut till oss i periferin. - Jag tycker inte att det är särskilt billigt, 1,1 euro för en halvkiloslimpa. Men det är gott och att få det hem till grinden är ju inte så dumt.
-Förr ( när jag bodde i Aten) köpte man per kilo. Var limpan för tung skar dom raskt av en bit, var den för lätt fick man en stump extra... |
|
|||
|
|||
Vi har benyttet oss av supermarkeder, men også mye av disse små butikkene i Pothia. Det er veldig trivelig å handle ting til huset i disse små butikkene. De har jo det meste.
|
|
|||
|
|||
Hälsn JAN
|
|
|||
|
|||
Citat:
Tips för er som gillar att laga mat! Kolla kockknivar i sådana affärer när ni är i Grekland! Mycket fina knivar till väldigt låga priser. Men jag blev lite besviken. Just den butiken hade ingen "Baddis". Den blev jag tvungen att be mina vänner på Tinos fixa åt mig.... |
|
||||
|
||||
Ja, i de grekiska diversehandlarna kan man strosa runt hur länge som helst. Jag minns en gång i Katapola, där jag hittade en dylik affär. Där fanns det ett par finska skor, som jag sökt efter i Sverige, men inte hittat. Och de fanns alltså där, av alla ställen på denna jord! Tyvärr, fel storlek, men ändå. Hittade förresten, i samma affär, en besynnerlig wobbler (fiskedrag), som jag köpte med mig. Har sen i efterhand fått reda på att den används för bläckfisk! Har aldrig fått något på den i Sverige, kan jag berätta.
På Kreta hittade jag denna affär. Mitt bland all matvaror stod en - säng! Till salu förstås, med täcken och hela kittet. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Här är mycket som är annorlunda det är inte bara vin som köps i kilo utan skotlina säljes pr kilo och då frågar man naturligtvis hur många meter /kilo o. de vet de inte så då får man gissa . Ledsen Monica om jag klampar in hälsn JAN
|
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
Kolla gärna när du kan. Mitt bageri tar mellan 40-48 kr för ett dagsfärskt bröd.
|
|
|||
|
|||
Hur många kilo? (kunde inte låta bli)
|
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
Jeg har også stor glede av å gå rundt i "diverse-butikker", men også i møbelbutikker, supermarkeder, elektrobutikker, og andre steder hvor man kan få et inntrykk av hva grekerne fyller hjemmene sine med. Enkelte av disse assorterte butikkene er rene labyrintene, og inneholder utrolig mye mer enn det man kan se fra utsiden. Katerina's supermarked i Stoupa, Mani ser for eksempel ut som en turistbutikk fra utsiden, med utenlandske aviser og turistartikler, men innenfor finner man avdeling etter avdeling, og stort sett det meste man kan behøve av matvarer og husholdningsartikler, og en mengde annet i tillegg. Jeg tror det er i Elounda, Kreta det også finnes et prakteksemplar av en diverse-butikk, som strekker seg som en labyrint gjennom flere bygninger, og hvor man kan bruke timer.... uten å kjøpe noe.
Men ellers liker jeg butikkene hvor gammelt håndverk som er glemt på våre kanter, opprettholdes. I Chania finnes en blikkenslagerbutikk med håndlagede bøtter, kanner, baljer og all verdens andre jernvarer. En opplevelse å besøke, selv om jeg, som tar litt mer plass enn gjennomsnittet, av og til er redd for hva jeg kan greie å få til å falle ned :-)) Sadelmakere og snekkere er også interessante å besøke. |
|
|||
|
|||
Nok en fin fortelling fra Kalymnos, Monica!
Den får meg til å tenke på en slik jernvarehandel i mitt nabolag. Den er veldig mørk fordi vinduene er stappfulle av ting, og så sparer de på strømmen ved å ikke ha lys på inne. De har alt! Selvsagt kan ingen av de gamle gubbene der engelsk, så vi har hatt mange laaange samtaler før vi forstår hverandre Ord som pakning, mutter, skrujern og spiker er jo ikke de første man lærer seg på gresk. Synes det er herlig med alle disse små spesialbutikkene. Og som deg har jeg lurt på hvordan de kan overleve. Det ligger en zacharoplastio på ethvert hjørne, og de har praktisk talt alltid åpent. I tillegg kryr det av slaktere, bare i mitt nærmeste nabolag har vi fem. (I Stavanger, som er en ti ganger større by, fins det én slakter) Og så kommer alle bakeriene, ostebutikkene, vinhandlerne osv. Selv butikker som selger mat og ting til kjæledyr, er det en overveldende mengde av. Og Nafplio er en by med 15.000 innbyggere! Uansett, jeg unngår supermarkedene så sant jeg kan, og handler i mine lokale spesialbutikker. Kvalitet og service er på topp, og så er det så koselig å komme hjem med alle disse pakkene med godsaker. Eller spikere. |
|
||||
|
||||
Citat:
Astri |
|
||||
|
||||
Datorkrångel igen...men Janne, nu vet jag mer: Bagerierna får inte höja priset hur som helst. Subventioner utgår till kvarnarna som alltså ska hålla mjölpriserna på låg nivå. Detta enligt en bagarkusin vi har.
|
|
|