Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-30, 22:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Enbart krav på kvitton kan ju inte ändra Greklands dåliga ekonomi! Det blir ju som att sila mygg och svälja kameler.
Selvsagt ikke dette alene, men det svarte økonomien er enorm, og dette er ett av tiltakene. Greske skatteytere , sammen med selvangivelsen sin, legge fram kvitteringer tilsvarende 30 % av inntekten sin, og husleie eller -lån, kjøp av bil osv. gjelder ikke. Dermed må iallfall de fattigste grekerne legge ved det av kvitteringer de har, fra butikker, tavernaer, hoteller osv. Stikkprøver kan avgjøre om firmaene de har handlet fra har registrert kjøpet. I tillegg er kravet om kvittering (som nevnt) en måte å sjekke at kjøpet føres i firmaets bøker via kvitteringskontrollene på stedet.

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Det ska nog jag göra också nu när jag tänker efter. Jag ska skaffa en egen liten väska, som jag delar upp i fack, på datum, som jag kan stoppa de små rackarns kvittona i! Så kommer någon kontrollant fram till mig, så kan jag genast hala upp kvitton från dagen det gäller. Bra va? Detta är att ta allt till absurdum, jag vet, men jag kan inte hjälpa det. Sorry!
Jenny
Nei men seriøst, du blir bare bedt om kvittering umiddelbart etter kjøpet, du trenger ikke legge fram kvittering for vannflasken du kjøpte på El. Venizelos-flyplassen når du er på Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men du menar väl inte att privatpersoner kan göra avdrag för vanlig konsumtion som inte har med deras arbete att göra?
Se svaret til Yanna. Hvis de ikke legger fram kvitteringer på 30 % av nettoinntekt, får de problemer, som straffeskatt. Ja, jeg vet ditt innlegg ikke var myntet på meg, men jeg sier noe likevel
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 22:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Se svaret til Yanna. Hvis de ikke legger fram kvitteringer på 30 % av nettoinntekt, får de problemer, som straffeskatt. Ja, jeg vet ditt innlegg ikke var myntet på meg, men jeg sier noe likevel
Jag ser både dina svar och kikhs på min fråga. Men jag förstår inte. En privatperson har ju inga intäkter. Det har bara näringsidkare.

I Sverige får vi göra avdrag för inköp som är nödvändiga för vår inkomst av tjänst - alltså inköp av sådant som vi behöver i jobbet men köper privat. Man kanske köper facklitteratur som har med jobbet att göra, t ex.

Men att göra avdrag för vanlig konsumtion? Det låter fullständigt orimligt. Eller så vill jag flytta till Grekland
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 23:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

En grek som vill spara och inte lägga pengarna på s.k. "lyxkonsumtion" får alltså betala extra skatt. Eller?
Det måste väl bli följden av om du inte kan bevisa att du gjort slut på 30% av din intäkter, i det här fallet din lön.
Kanske ett sätt att få snurr på ekonomin? Momsåterbetalning kan man kanske också kalla det.
// Helén -som nog inte greppat HUR stort flöde det är av svarta pengar i Grekland
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 23:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Var står det skrivet att kunden får böta om kvitto saknas?
Det Kickh berättade var ju att man först kollade om kunden hade kvitto, men man släppte kunden och gick in till personalen i butiken istället.

Är det någon överhuvudtaget som känner någon kund som blivit bötfälld för att den saknat kvitto eller är allt bara antaganden, gissningar och missförstånd över vad som egentligen gäller? Ingen verkar veta exakt vad som gäller men det finns många som tror att de vet. Inte ens de som jagar kvitton verkar ju veta vad som gäller.

Jag vet inte heller vad som gäller, men jag tror faktiskt inte på antaganden och gissningar! Jag tror att det är som Kikh berättade om, att de kollar kunden, men bötfäller butiksinnehavaren. Likt förbannat tänker jag se till att jag går ut från butikerna med ett kvitto för säkerhets skull, jag har då ingen lust att betala 135 euro för att det saknas!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 00:30

Citat:
Var står det skrivet att kunden får böta om kvitto saknas? (...) Är det någon överhuvudtaget som känner någon kund som blivit bötfälld för att den saknat kvitto eller är allt bara antaganden, gissningar och missförstånd över vad som egentligen gäller?
Jeg har ikke den greske lovsamlingen foran meg, men jo, det har skjedd at kunden må betale bot pga manglende kvittering. Men det skjer ikke alltid. Sånn er det i Hellas, lover vedtas, og så tolkes de ulikt av dem som skal utøve dem. Eller de lar være å bry seg om loven, fordi de kjenner onkelen din, eller du er vakker, skandinavisk og har blå øyne akkurat som havet, eller de er i ekstra godt humør den dagen fordi AEK vant i går.
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 00:35
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg har ikke den greske lovsamlingen foran meg, men jo, det har skjedd at kunden må betale bot pga manglende kvittering. Men det skjer ikke alltid. Sånn er det i Hellas, lover vedtas, og så tolkes de ulikt av dem som skal utøve dem. Eller de lar være å bry seg om loven, fordi de kjenner onkelen din, eller du er vakker, skandinavisk og har blå øyne akkurat som havet, eller de er i ekstra godt humør den dagen fordi AEK vant i går.
Har du sett detta själv, Admirala, eller har du hört talas om det?
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 00:36

Citat:
Har du sett detta själv, Admirala, eller har du hört talas om det?
Jeg har det fra sikre kilder.
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 00:50
Yannas avatar

Det är ju det alla har! Ingen som upplevt, bara hört om. Lite "Kejsarens nya kläder"...

Jag vet inte om du läste i nyhetslänken i mitt näst senaste inlägg, men där står det att man kräver kvitton från försäljning, det stod inte ett ord om inköp. Jag envisas med att tro på det tills jag ser motsatsen med egna ögon eller upplever det själv.
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 10:29
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
...Jag vet inte om du läste i nyhetslänken i mitt näst senaste inlägg, men där står det att man kräver kvitton från försäljning, det stod inte ett ord om inköp...
Men Yanna, tänk på att du läste det i en svensk tidning och att rör sig om ett referat av lagen. Jag frågade min sambo, när denna diskution kom upp, och han säger att böter förekommer även för kunderna.

Tror du jag ber om kvitto? Blåögd svenska - skulle inte tro det om det inte är ett högre belopp. För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...

//Kikh, har smått mulet, varmt och en hittevalp att pyssla om
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 11:24
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[quote=Kikh;200742
För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...[/quote]

Men det kommer vel? Vil tro at innehaverne tvinges til å skaffe kasseapparat pga loven. I et annet middelhavsland, for lenge siden, skjedde det. Da kunne man risikere å få en skikkelig overhøvling om man ikke ville ha kvitteringen. Selv grønnsakshandleren løp etter en ut på gaten for å sikre seg at kvitteringen var overlevert.
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 10:52

Citat:
Det är ju det alla har! Ingen som upplevt, bara hört om. Lite "Kejsarens nya kläder"...
Jeg skjønner at du nekter å tro på dette, Yanna, men det har skjedd med venner av meg som var på øyhopping i fjor, og i et annet gresk-skandinavisk forum har et av medlemmene opplevd det og beskrevet det på forumet. Jeg har ingen grunn til å tro at noen av dem lyver, hvorfor skulle de det?
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 11:02
Yannas avatar

Jag vet fortfarande inte vad som står i lagen och jag gissar ju lika mycket som alla andra, men det som tydligen förekommer betyder ju inte att det är enligt lagen och isåfall är det förskräckligt!
Jag kanske skulle försöka skaffa fram lagtexten och om den visar att jag har rätt så skulle jag kunna stoppa upp den i nyllet på de som bötfäller mig utan kvitto?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 11:46
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp. Ja jag säger då det. Så, då kommer jag att göra som jag alltid har gjort. Det pratas om "djungeltelegrafen". Tydligen finns det "djungellagar" i Grekland också!
Jenny
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 12:10
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp.
Jenny
Parga, det där vet vi faktiskt inte, inte vad som står i lagen alltså.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 12:26

Jeg kan ikke nok gresk til å lese en lovtekst , men vi får vel stole på det britiske Utenriksdepartmentet som skriver at:
In order to comply with Greek law, you should ensure that you obtain a receipt for goods purchased.
(For å overholde gresk lov, bør du sørge for at du får en kvittering for kjøpte varer.)
(http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-.../europe/greece)
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 12:46
Yannas avatar

Ja vi blir uppmanade att se till att ha kvitto på det vi köper, men det som är oklart (för mig iaf) är ju om man som kund enligt lagen ska böta om man inte har kvitto eller om kontrollen används av kontrollanterna för att få bevis mot den som säljer varan utan kvitto. Att några råkat ut för kontroller och/eller böter KAN ju faktiskt också bero på att kontrollanten inte varit insatt i vad lagen säger och gör fel som bötfäller kunden, men jag påstår inte att det ÄR så.

Lagtexten är inte lätt att komma åt, eller tyda!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 13:12

Dere gir dere ikke
Ikke jeg heller. Fordi:
Vi har slått fast (via Utenriksdepartementet) at det finnes en lov i Hellas som krever at kunden må ha kvittering. Ansvaret legges altså også på kunden, ikke bare selgeren. Når det finnes en lov, finnes det også en straff om man bryter loven. Det ligger i alle lovers natur.
Hva skulle man straffe manglende kvittering med, om ikke bot? En skjennepreken? Fengsel? (Utenriksdepartmentet fortsetter med å si at om man kjøper pirat-cd eller -dvd kan man komme i fengsel pga manglende kvittering, så da er jo bot en mild straff om man dilter ut fra tavernaen uten kvittering.)

I noen land får man bot om man spytter tyggisen på gaten, i andre blir man steinet dersom man går uten skaut. At grekerne bøtlegger en kunde for manglende kvittering, er det så underlig da?
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 13:27
Yannas avatar

Nej jag ger mig inte utan bevis!
Men jag påstår inte att jag har rätt heller!
Att köpa piratkopierade CD eller DVD är olagligt och blir inte riktigt samma sak. Det står föresten inte att du SKA ha kvitto, utan det är en uppmaning att ha ett kvitto. (För att följa grekiska lagen, bör du se till att du får ett kvitto på köpta varor)

Hur ska man praktiskt kunna genomföra att plocka böter från t.ex. en turist föresten? Går alla omkring med 135 euro i fickan utifall man skulle råka springa på en kontrollant o inte har ett kvitto eller får man ett inbetalningskort?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 14:04
Yannas avatar

Jag mailade följande fråga till Grekiska ambassaden:
"Jag undrar om lagen i Grekland är att kunderna måste ha ett kvitto på den köpta varan eller tjänsten och att kunden måste betala böter om den inte har ett kvitto?"

Jag fick följande svar:
"Dear Yvonne,

According to recent legal regulations it is obligatory for the seller to issue a receipt.

Best Regards"
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 14:13
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jaha, så säger de på Grekiska ambassaden. Ska man tolka det som att det är så, ska man tolka denna "lag" som man vill eller vad ska man göra!? Enligt Grek. amb. så är ju det samma regler som de Svenska handlarna har, ellerhur? Det är säljaren som har ansvaret!

Sen, tycker jag ju inte att ambassaden svarade riktigt på din fråga, Yanna, ellerhur?
Det kanske är lika där, man tolkar som man vill helt enkelt!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.