Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-20, 08:40
MetteK MetteK är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Kärlekssemester, Skiathos, Parga eller kanske Zakynthos? HJÄLP!

Hej alla!

Jag tänkte överraska kärleken med en resa till Grekland i maj Frågan är vilken ö man ska välja? Jag är på jakt efter något vackert, mysigt, romantiskt, gärna med pittoreska byar och klart vatten.... Romantik helt enkelt!

Jag har blivit rekommenderad Skiathos och Parga. Funderar sedan tidigare på Zakynthos...

Är det någon som har erfarenhet av dessa öar och kan berätta mer? Vad tycker ni att jag ska välja? Och har ni några helt andra tips på riktigt romantiska öar?

Tusen tack!
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 04:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kärlekssemester, Skiathos, Parga eller kanske Zakynthos? HJÄLP!

Skiathos, Skopelos lär vara väldigt trevliga öar. Jag kan inte säga säkert för jag har inte varit där själv.

Men den mest romantiska ön jag kan tänka mig är Tilos! Den ön uppfyller nog allt du söker...
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 20:14
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Amorgos är en vacker och romantisk ö, tycker jag! Underbart blått vatten, mysiga byar och lugn och ro!

Sifnos är också väldigt mysig!

Det finns så många vackra platser!
Beror ju mycket på vad just ni vill ha.
Har inte varit på Zakinthos men får känslan av att det är en ganska livlig ö med mycket turister och engelska pubar

Skall ni åka charter så tror jag på Skopelos eller för det ultimata lugnet; Tilos!

//Stina
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 17:41
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Jag säger Parga! I vår lokaltidning i helgen, stod det att Vings resenärer hade röstat Parga som nr 1 på det resemålet som de tyckte var mest pittoreskt, med vackraste omgivnningar och högst mysfaktor!

nr 2 Amalfikusten Italien
nr 3 Split Kroatien
nr 4 Skiathos/Skopelos
nr 5 Samos

Så jag tycker det säger ganska mycket! Vet att det är många som åker till Parga på smekmånad och att vissa även firar bröllop där!

Parga - som åker till Parga för 7 gången i höst!
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 19:16
Lindos Lindos är inte uppkopplad

För en kärlekssemester skulle jag helt klart rekommendera Parga. Det är mysigt och charmigt och perfekt för ett par om man inte är ute efter hålligång. Var där med min pojkvän för två år sedan och vi blev så förtjusta att vi ska tillbaka i sommar igen

Har inte varit på Skiathos men vad jag har hört så ska det också vara bra. En kompis till mig var där på bröllopsresa och de var himla nöjda. Zakynthos förknippar jag dock mer med festande. Var där med ett kompisgäng för ungefär nio år sedan och det var mycket festande och barer längst med huvudgatan i Laganas. Hur de andra mindre orterna är vet jag inte dock...

Hoppas att du hittar nåt bra!
/Linda
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 20:10
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Jag säger Parga! I vår lokaltidning i helgen, stod det att Vings resenärer hade röstat Parga som nr 1 på det resemålet som de tyckte var mest pittoreskt, med vackraste omgivnningar och högst mysfaktor!

nr 2 Amalfikusten Italien
nr 3 Split Kroatien
nr 4 Skiathos/Skopelos
nr 5 Samos

Så jag tycker det säger ganska mycket! Vet att det är många som åker till Parga på smekmånad och att vissa även firar bröllop där!

Parga - som åker till Parga för 7 gången i höst!
Vi ska själv till Parga för första gången i juni. Amalfikusten och Skiathos har vi varit på...

Ligger Parga före Amalfikusten i en sån omröstning kan jag nästan garantera att ni blir mer än nöjda, för det är något av det bildskönaste, elegantaste och klassiskt mest romantiska jag sett!
Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 11:38
missmathildas avatar
missmathilda missmathilda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Skiathos är min personliga favorit - helt klart! Blev störtförälskad i de vita långa sandstränderna och den otroligt mysiga staden! Åkte på båtutflykt till Lalaria Beach & trodde jag skulle smälla av så vacker det var Varje dag åkte vi lokalbuss till Koukounaries, en mycket fin strand med en mysig taverna intill. Besökte fina restauranger i Skiathos hamn & tog en fruktjuice uppe vid baren intill hamnen med fantastisk vy över havet ..
Vi åkte med Airtours och bodde på hotell Rea, ett mellanklasshotell med väldigt bra läge..

Tror verkligen inte man kan bli besviken på Skiathos om det är romantik man söker!
Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 13:49
Desirée Desirée är inte uppkopplad

Jag har varit på Zakynthos 3 gånger och kan varmt rekomendera den ön.
Vi har bott i Argassi som förvisso inte har nån rolig strand den blir bara smalare och smalare för varje år? Men vattnet är det inget fel på. Vi brukar ligga på solstolar vid resturangerna nere vid vattnet, trevligare med gräs än sand tycker jag + att det är helt gratis. Underförstått så vill de ju att man ska handla där man ligger fast inget krav. Men det är ju inget problem för äta ska man ju och priserna och utbudet är ungefär detsamma. Det är bara att välja det som passar en bäst! Det finns till och med ställen vid stranden som erbjuder pool, helt gratis.
Byn och människorna är så himla mysiga. Flera bra resturanger med mycket god mat till rimliga priser. Vi har alltid hyrt moppe och bil när vi varit på Zakynthos. Vi har åkt till fantastiska stränder runt ikring inte alls långt borta samt sett hela ön som inte är stor.
De som upplever att Zakynthos är en festö har varit där i juli och då bott i Laganas, en by som är uppbyggd bara för turister = hotell och barer. Det tivolit behöver man inte besöka.
Det finns massor att upptäcka och se, naturen är storslagen, vattnet sådär turkost som det oftast bara är på vykort. Man kan välja att bada från klippor eller kilometerlånga finkorniga sandstränder. Kan varmt rekomendera Zakynthos, har provat för- hög- och eftersäsong, alltid varit nöjd!
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag tycker ni ska åka till Skopelos, det är en mycket romantisk ö.

Läs Carinas romantiska resebrev så får du lite inspiration.
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 13:35
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Jag håller med om Skopelos! En mycket romantisk ö.
Det är en bit till de fina klapperstenstränderna men det gör det inte mindre romantiskt
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 09:24
MarieS MarieS är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hejsan!

Jag skulle utan tvekan välja Parga. Det är en mycket trevlig by med massor av gränder att strosa runt i och mysa.

Det finns tre stränder inom gångavstånd. Valtos som ligger lite längre bort går det även att ta badbåt till från piren inne i stan om man inte vill gå.

Det finns även flera bra restauranger t ex Sakis som ligger "uppe på berget" inte så långt från fästningen. Andra matställen som vi varit nöjda med är Apanagio (ligger i en gränd mittemot piren, de har supergod Lamb in Juniperberryspuce och Courgetteballs) och Bacchus (som ligger på hamnpromenaden), To Souli (har goda smårätter och även de ligger på hamnpromenaden).

MVH Marie - som skall till Parga för 6:e gången i Maj
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 22:39
Desires Desires är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Citat:
Ursprungligen postat av MetteK Visa inlägg
Hej alla!

Jag tänkte överraska kärleken med en resa till Grekland i maj Frågan är vilken ö man ska välja? Jag är på jakt efter något vackert, mysigt, romantiskt, gärna med pittoreska byar och klart vatten.... Romantik helt enkelt!

Jag har blivit rekommenderad Skiathos och Parga. Funderar sedan tidigare på Zakynthos...

Är det någon som har erfarenhet av dessa öar och kan berätta mer? Vad tycker ni att jag ska välja? Och har ni några helt andra tips på riktigt romantiska öar?

Tusen tack!
Jag har själv varit på alla de öar du föreslår, men tycker absolut ni ska åka till Skopelos, Parga eller Skiathos, absolut INTE Zakynthos. Den ön är verkligen inte särskilt genuin eller vacker tycker jag, tyckte den större delen av staden var som ett miniatyr-Los Angeles, absolut inte det där charmiga genuina som du söker......vi bilade på den ön också men gillade den EJ! Kefalonia är också en väldigt vacker ö, (där var Diana och Charles på smekmånad fick vi veta när vi var där), bo i så fall i någon av de små byarna. Foton från Kefalonia här: http://www.desires.se/#post81
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 23:17
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Skopelos!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.