Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-04, 17:56
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 20
Standard Sent på säsongen, vad tänka på?

Hej!
Vi planerar resa till Kreta för en vecka med start 30 september i år.
Det är jag, min man och barnen på fem o kanppt tre samt min bror med fru och en knappt tvååring.
Vi är ute efter ett barnvänligt hotell helst intill stranden (som bör vara långgrund med fin sand) och gärna med frukost eller halvpension.
Från den lokala flygplatsen här i Finland finns inte så mycket avgångar att välja på så det blir lite sent på året. Dessutom är vi sent ute så hotellen med bra barnarabatter är redan bokade så vi funderar på att bara boka flygstol och boka hotell skilt. Borde ju löna sig då det är sent på säsongen.

Vad ska man tänka på då man är sent ute på säsongen?
Jag menar, antar det är vettigast att bo på ett livligare ställe när det ändå är så i slutet av säsongen. Vad tror ni om Kato Stalos?
Skulle få ett bra pris på hotellet Creta Palm där men är lite osäker. Det är på "fel" sida av vägen från stranden sett o har läst varierande recensioner, speciellt på maten.
Men vi skulle få bo där, hela vår familj, cirka 65 euro med frukost o 86 euro med halvpension per dag.
Så det tycker jag låter som bra pris.
Tar gärna emot andra tips på hotell el lägenhetshotell!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-04, 18:46
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Tja, vad ska man tänka på? Att ha trevligt kanske, nånting att tänka på för att man kommer sent i säsongen tror jag inte finns då ännu. Då det gäller boendet så är det lite beroende på vad ni känner för och vid vilken tid på dygnet ni kommer fram. Hade det varit jag med mina två barn som skulle ha anlänt senast 19.00 så skulle jag ha åkt ner obokad och kanske åkt till närheten av Creta Palm, placerat familjen på en taverna och knackat lite dörr för att få höra hur mycket billigare än 65€ jag skulle hitta. Creta Palm torde ju inte vara dyrare än detta om du knackar på o frågar för fullbokade lär de väl inte bli i september/oktober. Halvpension skulle jag inte köpa, det finns hur många restauranger som helst och det är för mej en del av semestern att gå runt och söka den goda maten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-04, 21:06
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 20
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Jo, trevlig har vi ju tänkt ha!
Låter vettigt att kolla läget på plats men med små barn vore det ändå
skönast att ha fixat boendet på förhand tycker jag.
Men kanske man kunde ta kontakt med några hotell en vecka innan man reser eller så och då kunna få bra pris. Nån som testat?
Och visst, tycker också det låter lite tråkigt med mat på samma hotell varje dag, men å andra sidan praktiskt med barn. Men hellre lite variation bara det finns bra restauranger nära hotellet...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-04, 22:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

De senaste åren har vi luffat med barn och bara vid enstaka tillfälle då vi kommit fram sent så har vi bokat och det har nästan alltid fungrat bra, en gång har det varit tungt och då var det pingst.
Då det gäller maten så är take away underskattat och okänt. Förra året for jag ofta iväg och hämtade middagen på någon taverna i närheten, fungerade hur bra som helst, tom. vinet kunde man köpa som take away. Köper man halvpension så är man låst till stället man bor på, kan vara bra eller inte.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-04, 22:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Jag har varit två gånger i september och oktober på Kreta. Båda gångerna i Platanias. Dock utan små barn. Jag bodde på Melina Suites båda gångerna alldeles vid stranden. Kanske inte helt långgrunt, men helt OK för små barn med vuxentillsyn. Platanias har INTE varit stängt denna tid. Det har varit jättetrevligt och man kände alls inte att det var "Off season".

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-05, 00:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Citat:
Ursprungligen postat av Finska damen Visa inlägg
...Skulle få ett bra pris på hotellet Creta Palm där men är lite osäker. Det är på "fel" sida av vägen från stranden sett o har läst varierande recensioner, speciellt på maten....
Tar gärna emot andra tips på hotell el lägenhetshotell!
Creta Palm har bra rykte här i stan, fast jag har bara hörsägen. mat finns det massor av i området, inget att oroa sig för. Vill ni bo mer "centralt" i Agia Marina, kan ni höra om rum på Hotel Epimenidis, därifrån har ni nära till fin strand och allt en familj kan behöva. Om ni hör av er så kan jag skicka en webaddress.

//Kikh
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-05, 12:49
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 20
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Tack för alla svar! Jo jag tror nog vi hittar nåt, så känns som att vi vågar boka bara flyg till en början.
Kikh, skicka gärna länk på hotellet, googlade det redan lite o det ser mysigt o bra ut.

Undrar hur de e bäst att boka hotell om man bokar innan man åker. Via hotellet själv direkt eller nån hotellbokningssida?
Tips på nån bra sådan i så fall?
Med små barn vill man också kunna avboka hotell utan extra kostnader strax innan om de skulle bli sjuka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-05, 16:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Sent på säsongen, vad tänka på?

Citat:
Ursprungligen postat av Finska damen Visa inlägg
...Med små barn vill man också kunna avboka hotell utan extra kostnader strax innan om de skulle bli sjuka.
Om ni väljer att bo på Epimenidis kan ni boka själva via mail. Fråga ägaren, Epi, om ev. avbokningsavgift innan ni bestämmer er - och hälsa från "svenska Kikh" så kanske ni får ett förmånligare pris. Hela familjen är grek-kanadensare och pratar bättre engelska än grekiska, jag har känt dem i snart 10 år så något kan de bjuda er på tycker jag

Länk/mailaddress kommer via privat meddelande pg a forumregler.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT