Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-09, 12:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Om charterturisme

Universitetet i Stavanger har lagt fram resultatene av en undersøkelse om charterturister som dro til Hellas og Spania.
En artikkel om dette kan du lese på forskning.no. Her er noen interessante utdrag:

Forskerne fant fire tydelige feriemønstre, som de kalte «stedsopplevelse og ettertanke», «familiesamvær, romantikk og avslapping», «strandliv og behagelig klima» og «natteliv og nye bekjentskaper».

De med høy utdannelse la mest vekt på opplevelse av særpregede steder, familiesamvær og romantikk, mens de med lav utdannelse satte uteliv høyere på lista.

De som reiste til Hellas, var særlig opptatt av strender og å oppleve spesielle steder. De satte også større pris på å reise omkring og å møte lokalbefolkningen. Turistene som skulle til Spania, var mer opptatt av familiesamvær. Noe av dette henger sammen med at kystområdene i Spania er svært utbygd og har mistet mye av særpreget. Atskillige steder i Hellas har klart å bevare sin karakter.
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 14:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Om charterturisme

Intressant artikel. Roar mig som tillbringat några år med studier i sociologi.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:23
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag har försökt få med mig familjen till Spanien, men det är svårt... Jag undervisar i spanska och barnen studerar spanska, men Spanien utövar inte samma lockelse som Grekland. Det värsta är att jag förstår övriga familjen! Grekland är mysigare. Jag uppfattar turismen som småskaligare, små hotell och inte lika många våningar. Men en större övärld också förstås.

(Men Spanien har också mysiga småbyar, Cadaqués på Costa Brava t.ex.)

Jag är fortfarande lockad av att resa i Spanien, men det blir en annan typ av resande. Buss eller bil, längre sträckor. Mer kultur, inte lika mycket avkoppling. Och inte under högsommar om det ska vara bilsemester.

/Aina

Senast redigerad av Aina den 2010-04-09 klockan 18:34.
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 21:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Aina; Jag bodde i Spanien som barn, älskar språket, kulturen, folket. Ändå har jag fastnat för Grekland på sommarsemestrarna. Jag har kommit på hur jag ska gå tillväga för att fylla mitt Spanientomrum. Har varit två svängar i Madrid, nu är jag nyss hemkommen fr Barcelona. Ska fortsätta storstadssemestrarna med Sevilla och La Coruña när tillfälle ges och ekonomi tillåter. Underbara städer so far...
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 07:55
Eva Ls avatar

Apanien är ju ett stort land. Måste finnas massor av byar och platser som inte är exploterade.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 09:26
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Apanien...?!
Ja, jag förstår att det är en felskrivning.
Jo, det finns säkert många oexploaterade byar i Spanien, men då blir det ett annat ressätt: bil eller buss. Vi var faktiskt inne på att flyga till Barcelona, hyra bil och åka söderut, hyra ett hus i en bergsby nära Málaga...men den här sommaren blir det Kykladerna och det känns bra.

Jag ska till Spanien också i sommar, bl.a. till Barcelona. Startar ett nytt ämne på Europa där jag gärna tar emot tips på vad jag inte bör missa. (Och ska läsa igenom vad som tidigare skrivits.)

/Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 11:28
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Apanien...?!
Ja, jag förstår att det är en felskrivning.

Jag ska till Spanien också i sommar, bl.a. till Barcelona. Startar ett nytt ämne på Europa där jag gärna tar emot tips på vad jag inte bör missa. (Och ska läsa igenom vad som tidigare skrivits.)

/Aina
Vissa felskrivningar blir värre än andra. Naturligtvis ska det vara Spanien. Ska bli kul att läsa om hur de tillbringar tiden i Barcelona. Jag har funderat på att åka dit men den väninna som pratat om att följa med är förtidspensionär och vill planera allt i sista stund medan jag måste planera i god tid på mitt jobb.

Ska bli kul få tips från dig. Jag kan inte längre vandra obehindrat men nu när den bakercysta som plågat mig hela förra sommaren och hösten läkt ut helt kan jag i varjefall klara några någon mil eller mer om dagen. Om det blir lite vila mellan varven fungerar det riktigt bra.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.